„Opowiedz mi jak się uczysz…” jest to przekaz, który stanowi zbiór obserwacji i wniosków, wypływających z rozmów wstępnych do Liceum Ogólnokształcącego FILOMATA w Gliwicach przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich lat. Liceum to jest szkołą niepubliczną i nie figuruje w bazie szkół podczas rekrutacji elektronicznej dla absolwentów szkół podstawowych, więc w związku z tym wypracowało swój indywidualny system rekrutacji. Opiera się on przede wszystkim na dialogu, który ma miejsce już podczas I etapu rekrutacji przy rozmowie wstępnej, na którą zapraszani są kandydaci wraz z opiekunami (po uprzednim złożeniu karty kandydata). Czego możemy się dowiedzieć się z tej rozmowy na temat sposobów i metod uczenia się kandydatów?
Taka rozmowa jest podzielona na trzy części: w pierwszej komisja rekrutacyjna (dyrektor, wicedyrektor, psycholog/pedagog) rozmawia z kandydatem, w drugiej części – z opiekunami kandydata, a w ostatniej następuje wspólne podsumowanie spotkania. Rozmowa ma na celu poznanie kandydata, wartości, jakimi kieruje się w życiu, jego pasji, nastawienia na rozwój i gotowości do dawania sobie przestrzeni na błędy.
W trakcie rozmowy pojawiają się m.in. pytania, które dotyczą wypracowanych przez kandydata strategii uczenia się i … tutaj podane odpowiedzi lub ich brak są nieco niepokojące, ponieważ zauważalny jest trend uczenia się „zrywami”, od akcji do akcji, na zasadzie „byle zaliczyć” – a skoro tym razem się udało, to następnym też się uda – jednak w liceum taki model uczenia się nie zadziała długofalowo. Drugim zaskakującym aspektem, wybrzmiewającym podczas rozmów z kandydatami, jest brak ich świadomości, że są sprawdzone sposoby organizowania swojego uczenia się, które stosowane konsekwentnie mogą znacznie ten proces usprawnić. Na szczęście zdarzają się kandydaci (niestety stanowią zdecydowaną mniejszość wśród aplikujących do liceum), którzy mają swoją skuteczną strategię uczenia się, wypracowaną samodzielnie lub na kursach, na które zapisali ich opiekunowie.
Ponieważ jesteśmy szkołą, która stara się holistycznie podejść do uczenia uczniów uczenia się, to wszystkie zebrane podczas rozmów informacje są dla nas cennymi wskazówkami do pracy z przyszłymi uczniami i pokazują nam, w jakim kierunku i jak pracować. Podczas zajęć z psychologiem, pedagogiem (grupowych lub indywidualnych) uczniowie przechodzą proces szukania dla siebie optymalnych sposobów na skuteczną naukę, począwszy od zarządzania sobą w czasie, poprzez proces kształtowania nawyków, aż do umiejętnego dbania o swój efektywny odpoczynek.
Zapraszam po więcej do posłuchania mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023 w Warszawie:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorce: Maria Czerwińska jest od wielu lat związana z edukacją, począwszy od nauczania matematyki poprzez „dyrektorowanie” w publicznej szkole podstawowej i gimnazjum, a obecnie w niepublicznym liceum. Niezwykle ceni sobie pracę z młodymi ludźmi, którzy stale motywują do innego spojrzenia na nauczanie i uczenie się, czyli działanie wg zasady Lifelong Learning.