Porozmawiajmy o naszej szkole

fot. Paweł Włoczewski

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w ciekawych czasach, w których tak wiele wokół nas się zmienia. Wydaje się, że również edukacja podlega zmianom, a zatem także szkoły. Jaka zatem jest nowoczesna szkoła? Postanowiliśmy zorganizować (po raz kolejny) spotkanie ze społecznością naszej szkoły, aby porozmawiać o tym, co jest dla nas ważne i w którym kierunku powinniśmy podążać. Do takich spotkań i rozmów chciałbym zachęcić inne społeczności szkolne w Polsce. To ważne, abyśmy o edukacji i kształceniu myśleli i rozmawiali jak najczęściej.

O metodzie narady obywatelskiej

Wiosną 2019 r. odbył się najpoważniejszy od lat w Polsce strajk nauczycieli i pracowników oświaty. W tym samym czasie z inicjatywy Fundacji Stocznia oraz środowisk nauczycielskich, dostrzegających potrzebę szerszej dyskusji o edukacji, zorganizowano Narady Obywatelskie o Edukacji. Przyjęta formuła rozmowy to metoda world café, czyli taka organizacja dyskusji (wymiany informacji i pomysłów), aby możliwie największa liczba uczestników (a najlepiej wszyscy) mogli w przyjaznych warunkach brać bezpośredni udział w rozmowie dotyczącej różnych aspektów wybranego zagadnienia. Nazwa tej metody symbolicznie ma przywoływać rozmowę w kawiarni. Niewielki stolik, swobodna rozmowa, możliwość przysiadania się do różnych stolików. W praktyce oznacza to, że uczestnicy całego przedsięwzięcia podzieleni są na niewielkie grupy i wędrują od stolika do stolika, a przy każdym z nich w obecności jego gospodarza wypowiadają się na temat przypisany do danego stolika. Gospodarze każdego ze stolików pozostają cały czas tylko przy jednym „ich” stoliku – prowadzą przy nich rozmowę, rejestrują jej wyniki, podsumowują je przed publicznością i dokumentują wyniki każdego ze stolików spisując najważniejsze konkluzje. Należy pamiętać, że World Café jest metodą służącą do prowadzenia dialogu, dzielenia się wiedzą i kreatywnymi pomysłami, nie do wypracowania konkretnych rozwiązań czy poznania opinii jakiejś grupy na dany temat

Efektem tych spotkań, w które włączyło się również Podkowiańskie Liceum nr 60 był Raport o stanie Edukacji[1]. W 2020 roku wspólnie z lokalnymi szkołami Podkowiańskie Liceum nr 60 zorganizowało w Żółwinie Trójmiasto Ogrodów dla Edukacji pod patronatem honorowym Rzecznika Praw Obywatelskich[2].

Narada obywatelska jako metoda rozmowy o naszej szkole

9 lutego 2024 w Podkowiańskim Liceum Ogólnokształcącym nr 60 ponownie spotkali się przedstawiciele społeczności lokalnej, nauczyciele, rodzice, uczniowie. Celem zorganizowanej Narady Obywatelskiej o Szkole, była wymiana poglądów na temat obecnego stanu systemu edukacji, identyfikacja kluczowych problemów oraz opracowanie zaleceń dotyczących możliwych ulepszeń. Tematem przewodnim stało się zagadnienie „Szkoła nowoczesna - czyli jaka?”[3].

Główne punkty narady:

  1. Czego brakuje naszej szkole, by stała się nowoczesna – a może nic nie brakuje?
  2. Jak uczyć w naszej szkole? Czego potrzebują uczniowie i uczennice, by praca nauczycieli była skuteczna?
  3. Prace domowe w naszej szkole – stwórzmy wspólnie sensowne zasady, których wszyscy będziemy przestrzegać.
  4. Popatrzmy na szkolny system oceniania – czy można coś zmienić, żeby lepiej motywował? Do czego powinno służyć oceniania w naszej szkole?
  5. Czy nowoczesne technologie mogą polepszyć skuteczność w edukacji i jak dokładnie je wykorzystać, aby przyniosły więcej pożytku niż szkody.

Zdaniem uczestników i uczestniczek Narady, nowoczesna szkoła, to szkoła otwarta, ucząca szacunku i otwartości na drugiego człowieka, mądrze korzystająca z szeroko dostępnych technologii. Uczestnicy podkreślili znaczenie dostosowania systemu edukacyjnego do szybko zmieniającego się świata, w tym potrzebę kształcenia kompetencji przyszłości, takich jak: umiejętności cyfrowe, krytyczne myślenie, kreatywność i umiejętność pracy zespołowej, pracy w grupach. Zwrócono uwagę na konieczność podniesienia jakości nauczania poprzez modernizację programów nauczania np. możliwość realizacji przedmiotów w różnych etapach cyklu nauczania, odejście od sztywnego przydziału przedmiotów i godzin w ramowym planie nauczania, powszechne wprowadzenie edukacji interdyscyplinarnej (np. nauczania blokowego). Na interdyscyplinarność nauczania składają się: nowe podejście opracowywania treści z różnych przedmiotów, wielokierunkowy charakter poruszanych zagadnień, innowacyjne metody stosowane w procesie nauczania – uczenia się, wykorzystanie opracowanych treści i zagadnień w praktyce, a co najważniejsze ukazywanie uczniom całościowego obrazu świata.

Technologia była motywem przewodnim wielu wątków dyskusji, wskazując na jej potencjał w personalizacji nauczania i dostępie do zasobów edukacyjnych, ale również na ryzyko związane z cyberbezpieczeństwem oraz zdrowiem psychicznym uczniów. Zwrócono uwagę na wprowadzenie do przedmiotów nauczania elementów edukacji medialnej, opracowania i wdrożenia strategii edukacyjnych ukierunkowanych na rozwijanie kompetencji przyszłości. Ważnym punktem w rozmowach było zagadnienie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia w szkołach. Pojawiły się zapisy dotyczące zapewnienia odpowiedniego wsparcia psychologicznego nie tylko dla uczniów, ale i nauczycieli np. w postaci superwizji.

Uczestnicy w temacie ocen zwracali uwagę (podobne wnioski zostały podniesione podczas Trójmiasta Ogrodów dla Edukacji), że warto myśleć o tym, by ocena była informacją zwrotną, a nie czymś zapisywanym w stopniowej skali. Ważne jest pokazywanie mocnych stron i predyspozycji po ocenie, wspieranie ucznia w rozwijaniu silnych stron, a kryteria oceniania powinny być jasne i klarowne.

W ocenie uczestników szkoła w Polsce jest niedemokratyczną instytucją uczącą demokracji, a więc trzeba się starać, żeby młodzi mieli większą sprawczość. Należy kształtować myślenie analityczne i logiczne. Więcej czasu należy poświęcać na edukację obywatelską na lekcjach. Uczniowie powinni być zachęcani do wolontariatu, ważne są kompetencje przyszłości i samodzielne myślenie.

Podsumowując, uważamy, że istotny jest całokształt pracy uczniów i nauczycieli, a uwagi wniesione w debacie mają służyć poprawie istniejącego systemu dla lepszych wyników w nauce i lepszego samopoczucia społeczności szkolnej.

Przypisy:

[1] zob. https://www.naradaobywatelska.pl/.

[2] zob. https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/debata-edukacyjna-w-zolwinie

[3] zob. https://wiewiory.edu.pl/2024/02/10/narada-obywatelska-o-szkole-w-liceum/

 

 

Notka o autorze: Paweł Włoczewski jest z wykształcenia historykiem, nauczycielem historii oraz wiedzy o społeczeństwie, wicedyrektorem w społecznym Podkowiańskim Liceum Ogólnokształcącym nr 60. Jako absolwent Akademii Liderów Oświaty - Szkoły Uczącej Się - tworzy projekty aktywizujące społeczność lokalną wokół zagadnień z przestrzeni kultury i edukacji m.in. inicjator Narady Obywatelskiej o Edukacji w Podkowie Leśnej w 2019 r. oraz Trójmiasta Ogrodów dla Edukacji pod patronatem honorowym Rzecznika Praw Obywatelskich w 2020 r. Współpracuje z instytucjami edukacyjnymi (Stowarzyszenie Demagog) w zakresie wdrażania edukacji medialnej w szkole.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie