Rewolucja technologiczna, z którą mamy do czynienia na co dzień, zaczyna być też widoczna w szkołach. Na pewno jest w nich coraz więcej, czasem bardzo różnorodnego, sprzętu komputerowego i urządzeń. Ryzyko techno-chaosu jest całkiem spore, można się pogubić. Jak zatem planować i wdrażać technologię w szkole z korzyścią dla uczniów i nauczycieli?
Chciałbym, na przykładzie procesu transformacji technologicznej w Zespole Szkół Powszechnych im. Pierwszych Piastów w Damasławku (Wielkopolska), pokazać, jak planowe i strategiczne wdrażanie technologii w szkole może przekształcić codzienne funkcjonowanie szkoły na korzyść uczniów i nauczycieli. W poniższym wystąpieniu na INSPIR@CJACH 2024 zaprezentowałem kolejne etapy budowania spójnego systemu teleinformatycznego na potrzeby szkoły, analizując etapy pozyskiwania sprzętu i oprogramowania, metody efektywnego implementowania nowych narzędzi edukacyjnych oraz strategie finansowania tych inicjatyw, w tym skuteczne sposoby pozyskiwania funduszy zewnętrznych.
Szczególny nacisk kładłem zawsze na badanie potrzeb nauczycieli i uczniów oraz wspieranie ich w rozwoju kompetencji cyfrowych, co jest kluczowe dla skutecznego wykorzystania technologii w procesie nauczania. Podam konkretne przykłady oraz pomysły na informatyzację szkoły, która przynosi wymierne korzyści edukacyjne.
Uważam, że systematyczne i przemyślane podejście do integracji technologii w edukacji prowadzi do poprawy jakości nauczania, zwiększenia zaangażowania uczniów oraz podniesienia efektywności pracy nauczycieli. Myślę, że wnioski płynące z przedstawionej koncepcji mogą posłużyć jako model dla innych placówek edukacyjnych dążących do skutecznego wdrożenia nowoczesnych technologii.
Zapraszam wszystkich zainteresowanych efektywnym wykorzystaniem technologii w szkołach do obejrzenia mojego wystąpienia:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Canva, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Eduko, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Microsoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, VanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: FAST Heroes, SuperKid.pl, ZłotyNauczyciel.pl.
Notka o autorze: Maciej Danieluk jest nauczycielem w ZSP w Damasławku oraz asystentem w katedrze Pedagogiki ANS w Pile. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019, Edukator Roku 2023, wpisany na trzykrotnie na Listę 100 SPRUC - osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. Trener i edukator umiejętności ICT, certyfikowany trener Google dla Edukacji. Autor szkoleń oraz publikacji z zakresu wykorzystania technologii w nauczaniu. Autor popularnej książki TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela (2019). Współprowadzący podcast #RADIOBELFER.