Edukacja filozoficzna dla szkół ponadgimnazjalnych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zajęcia z filozofii w szkołach to projekt, który jest efektem dyskusji minister Leny Kolarskiej-Bobińskiej z przedstawicielami nauk humanistycznych. Nowy program „Edukacji filozoficznej” będzie realizowany w tysiącu klasach w szkołach w całym kraju. Program ma zachęcić akademików do nauczania filozofii w szkołach i zacieśnić współpracę uczelni ze szkołami ponadgimnazjalnymi.

Wsparcie nauczania filozofii to jeden z priorytetów minister nauki i szkolnictwa wyższego Leny Kolarskiej-Bobińskiej. Pomysł programu pojawił się w 2014 r., podczas Okrągłego Stołu Humanistyki, na którym spotkali się przedstawiciele resortu nauki i środowiska akademickiego. Deklarowany podczas debaty projekt został teraz zgłoszony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego do realizacji w ramach unijnego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).

"Filozofia to nie tylko wykłady z jej historii." – mówi prof. Lena Kolarska-Bobińska. "Edukacja filozoficzna to mają być przede wszystkim zajęcia rozwijające kompetencje i umiejętności związane z argumentowaniem, krytycznym, samodzielnym myśleniem i logiką. To umiejętności potrzebne przyszłym studentom, a także absolwentom na rynku pracy." – podkreśla minister nauki.

W ramach planowanej „Edukacji filozoficznej” nauczyciele akademiccy z kilkunastu jednostek naukowych, wyłonionych w konkursie, prowadziliby zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Na każdy z realizowanych w szkołach projektów przeznaczony zostałby grant w wysokości do 200 tys. zł. Program zakłada, że uczelnia nawiąże współpracę ze szkołami, które będą chciały wziąć w nim udział. Zajęcia z filozofii będą dobrowolne.

Jak pokazuje Raport IBE „Nauczanie filozofii na III i IV etapie edukacyjnym”, filozofia korzystnie wpływa na ogólny rozwój uczniów. Ci, którzy mieli w szkołach filozofię, lepiej niż pozostali wyrażają swoje myśli, prowadzą dyskusję i argumentują swoje poglądy.

„Edukacja filozoficzna” to nie tylko pierwszy krok do szerszego wprowadzenia filozofii w liceach. "System edukacji i nauki powinien tworzyć całość, być ciągłym procesem" – podkreśla minister nauki i szkolnictwa wyższego. "Należy więc zacieśniać współpracę uczelni i szkół, wykładowców i nauczycieli. Program „Edukacji filozoficznej” ma być przykładem takiej współpracy i działania na rzecz dobrego kształcenia od szkoły po uczelnie" – mówi Kolarska-Bobińska.

Nowy program zakłada także podniesienie kompetencji nauczycieli. Kadra szkół ponadgimnazjalnych będzie miała okazję z bliska przyjrzeć się temu, jak wygląda praktyczne nauczanie filozofii i wykorzystanie metod z zajęć na innych szkolnych przedmiotach. Pracownicy uczelni przekonają się z kolei, jak przebiega nauka w szkołach i jakie umiejętności trzeba wykształcić w przyszłych studentach. Ciekawe i inspirujące zajęcia sprawią, że młodzi bardziej docenią humanistykę, dzięki której można zdobyć nowe kompetencje.

Pilotaż „Edukacja filozoficzna” ma wystartować w 2016 r. Szacowany budżet programu to 3 mln zł – środki na realizację będą pochodzić z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Początkowy zakres pilotażu to trwające 60 godzin zajęcia dla 1000 klas w całej Polsce. Naukowcy na realizację projektu otrzymywaliby w drodze konkursu granty w wysokości do 200 tys. zł.

(Źródło: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie