Edukacja filozoficzna dla szkół ponadgimnazjalnych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zajęcia z filozofii w szkołach to projekt, który jest efektem dyskusji minister Leny Kolarskiej-Bobińskiej z przedstawicielami nauk humanistycznych. Nowy program „Edukacji filozoficznej” będzie realizowany w tysiącu klasach w szkołach w całym kraju. Program ma zachęcić akademików do nauczania filozofii w szkołach i zacieśnić współpracę uczelni ze szkołami ponadgimnazjalnymi.

Wsparcie nauczania filozofii to jeden z priorytetów minister nauki i szkolnictwa wyższego Leny Kolarskiej-Bobińskiej. Pomysł programu pojawił się w 2014 r., podczas Okrągłego Stołu Humanistyki, na którym spotkali się przedstawiciele resortu nauki i środowiska akademickiego. Deklarowany podczas debaty projekt został teraz zgłoszony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego do realizacji w ramach unijnego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).

"Filozofia to nie tylko wykłady z jej historii." – mówi prof. Lena Kolarska-Bobińska. "Edukacja filozoficzna to mają być przede wszystkim zajęcia rozwijające kompetencje i umiejętności związane z argumentowaniem, krytycznym, samodzielnym myśleniem i logiką. To umiejętności potrzebne przyszłym studentom, a także absolwentom na rynku pracy." – podkreśla minister nauki.

W ramach planowanej „Edukacji filozoficznej” nauczyciele akademiccy z kilkunastu jednostek naukowych, wyłonionych w konkursie, prowadziliby zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Na każdy z realizowanych w szkołach projektów przeznaczony zostałby grant w wysokości do 200 tys. zł. Program zakłada, że uczelnia nawiąże współpracę ze szkołami, które będą chciały wziąć w nim udział. Zajęcia z filozofii będą dobrowolne.

Jak pokazuje Raport IBE „Nauczanie filozofii na III i IV etapie edukacyjnym”, filozofia korzystnie wpływa na ogólny rozwój uczniów. Ci, którzy mieli w szkołach filozofię, lepiej niż pozostali wyrażają swoje myśli, prowadzą dyskusję i argumentują swoje poglądy.

„Edukacja filozoficzna” to nie tylko pierwszy krok do szerszego wprowadzenia filozofii w liceach. "System edukacji i nauki powinien tworzyć całość, być ciągłym procesem" – podkreśla minister nauki i szkolnictwa wyższego. "Należy więc zacieśniać współpracę uczelni i szkół, wykładowców i nauczycieli. Program „Edukacji filozoficznej” ma być przykładem takiej współpracy i działania na rzecz dobrego kształcenia od szkoły po uczelnie" – mówi Kolarska-Bobińska.

Nowy program zakłada także podniesienie kompetencji nauczycieli. Kadra szkół ponadgimnazjalnych będzie miała okazję z bliska przyjrzeć się temu, jak wygląda praktyczne nauczanie filozofii i wykorzystanie metod z zajęć na innych szkolnych przedmiotach. Pracownicy uczelni przekonają się z kolei, jak przebiega nauka w szkołach i jakie umiejętności trzeba wykształcić w przyszłych studentach. Ciekawe i inspirujące zajęcia sprawią, że młodzi bardziej docenią humanistykę, dzięki której można zdobyć nowe kompetencje.

Pilotaż „Edukacja filozoficzna” ma wystartować w 2016 r. Szacowany budżet programu to 3 mln zł – środki na realizację będą pochodzić z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Początkowy zakres pilotażu to trwające 60 godzin zajęcia dla 1000 klas w całej Polsce. Naukowcy na realizację projektu otrzymywaliby w drodze konkursu granty w wysokości do 200 tys. zł.

(Źródło: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie