Wszystko o wspieraniu dziecka w nauce

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
publikacjeKażde dziecko może odnieść szkolny sukces i każde ma prawo do rozwijania swoich indywidualnych umiejętności i talentów. Zarówno rodzice, jak i szkoła powinni stworzyć dziecku warunki do samorealizacji, ale tylko ich współdziałanie może przynieść zadowalające rezultaty. O tym jak to zrobić, można dowiedzieć się z poradnika „Jak wspierać dziecko w nauce?”
 
Autorki - Małgorzata Taraszkiewicz, Grażyna Redlisiak, Wiga Bednarkowa i Zuzanna Taraszkiewicz, zaproponowały ciekawą konstrukcję podręcznika. Jest to publikacja dla dyrekcji szkół i nauczycieli, a także dla rodziców.

Dla edukatorów – jest to w dużym skrócie poradnik o tym co każdy nauczyciel musi wiedzieć na temat nowoczesnej edukacji i jak podnosić wyniki nauczania w szkole. Zgodnie ze współczesną wiedzą efektywne nauczanie to nauczanie polisensoryczne (wielozmysłowe), obupółkulowe, wielointeligentne, pragmatyczne, ze zrozumieniem... Także – ze zrozumieniem tych procesów u nauczycieli! W poradniku – w bardzo praktyczny sposób, pokazano, jak krok po kroku wdrażać w szkole nowoczesną metodykę nauczania i organizację lekcji.

publikacjeBo przecież każdy z nas ma własny styl uczenia się! Warto, aby każdy nauczyciel umiał rozpoznać własny styl uczenia i aby umiał rozpoznać style uczenia się swoich uczniów. Warto również, by każdy nauczyciel był kompetentnym doradcą edukacyjnym swoich uczniów: pomagał uczniom w określeniu ich menu uczenia się, pomagał w rozwiązywaniu problemów w uczeniu się – to absolutny wymóg naszych czasów! Warto wreszcie, aby w cały proces wspierania uczenia się dzieci w naturalny sposób zaangażować rodziców, wyposażając ich w praktyczne, zrozumiałe i możliwe do realizacji wskazówki: co i jak mają robić. 

To także ważny poradnik dla rodziców. Każdy rodzic chciałby dla swojego dziecka jak najlepiej. Od urodzenia (a czasem i długo przed) troszczy się o nie i opiekuje, najlepiej jak potrafi. W pewnym momencie ta troska i opieka jest dzielona z innymi ludźmi – nauczycielami w przedszkolu, a kilka lat później - w szkole. I zaczyna się okres długoletniego – oby, wspólnego – działania na rzecz dziecka, które chcemy wychować i wyedukować, aby było dobrym, mądrym i szczęśliwym człowiekiem! Chyba nikt nie zakwestionuje takiego celu!

Ale należy pamiętać o tym, że różne drogi prowadzą do realizacji takiego celu. Wiele zależy od wiedzy, umiejętności, kompetencji i mądrości zarówno samych rodziców, jak i nauczycieli. Od ich wiedzy w rozumieniu potrzeb dziecka i jego indywidualności, od umiejętnego wspierania rozwoju dziecka zgodnie z jego planem rozwojowym, od umiejętności komunikacyjnych (wychowywanie i nauczanie to przecież proces nieustannej komunikacji!), wreszcie od umiejętności rozwiązywania problemów związanych z zachowaniem i uczeniem się dziecka.

Poradnik ten skierowany jest zwłaszcza do rodziców dzieci, które rozpoczynają szkolną edukację. Dzieci te są w wieku określanego w literaturze jako późne dzieciństwo (6-12 lat), które stanowi pomost między dzieciństwem a adolescencją (dorastaniem). Każdy okres życia (etap rozwoju) jest ważny i istotny sam w sobie, ale w tym etapie dziecko kumuluje kapitał dla społecznego i edukacyjnego funkcjonowania niemal na całe życie.

Dziecko nawet w Konstytucji RP i innych ważnych dokumentach państwowych ma zagwarantowane prawo do nauki, wspierania jego talentów i rozwoju zgodnie z jego potrzebami. Każde dziecko ma prawo do sukcesu szkolnego, a obowiazkiem jego wychowawców i nauczycieli jest to prawo respektować, zgodnie z nowoczesną wiedzą, poczuciem odpowiedzialności i mądrością pedagogiczną. I tego zwłaszcza życzą wszystkim – i dzieciom i rodzicom – autorki poradnika.

Do poradnika dołączono płytę CD z dodatkowymi materiałami.
 
"Jak wspierać dziecko w nauce. Niezbędnik aktywnego rodzica + płyta CD", Małgorzata Taraszkiewicz, Grażyna Redlisiak, Wiga Bednarkowa, Zuzanna Taraszkiewicz, Wolters Kluver, Warszawa 2010. ISBN: 978-83-7601-492-0
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie