Strona 2 z 2
Polecamy (7)
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania
Spis treści
Ciekawość ma każdy, a zainteresowania? Rozwój zainteresowań poznawczych uczniów oraz przekształcanie ich w hobby, życiową pasję jest dla nich ważniejsze od przedmiotowej wiedzy. Bo ta jest ulotna, nietrenowane umiejętności wyciszają się. Prawdziwe zainteresowania są mocne, względnie trwałe. Jak pracować, by obudzić zainteresowania uczeniem się i pracą nad sobą?
Co uczniowie i studenci (dorośli w zresztą też) powinni dziś umieć, aby swobodnie i bezpiecznie funkcjonować w społeczeństwie informacyjnym? Jak zauważył podczas Florida Education Technology Conference Alan November, amerykański ekspert od technologii edukacyjnych, muszą pamiętać o czterech podstawowych sprawach, czego niestety szkoły rzadko kiedy uczą. Cztery zasady bycia (życia) w sieci.
W Wielkiej Brytanii od IX 2011 tematyka finansowa staje się obowiązkowym elementem programu nauczania. Już dzieci będą uczyć się na temat oszczędzania , hipoteki i rynków finansowych. Edukacja finansowa obejmie uczniów od 5 do 16 roku życia. Na kolejnych etapach edukacyjnych będą nabywali coraz bardziej złożone umiejętności z zakresu finansów osobistych.
Rodzice: uczyć umiejętności XXI wieku. Oddziaływanie technologii cyfrowych na rzeczywistość edukacyjną jest na tyle istotne, że powoli zmienia się w społeczeństwie świadomość potrzeb i wyzwań edukacyjnych. Do takiego wniosku można dojść po analizie ostatnich wyników badań Speak Up - rodziców, uczniów i nauczycieli - realizowanych przez organizację Project Tomorrow.
W marcu:
Kogo zainteresować innowacjami? Oczywiście nauczycieli, ale uczniów też. Pewnie każdy z nas kiedyś coś wymyślił i nowego zrobił w szkole. Innowacje są interesujące, zwykle emocjonujące, stresujące i wymagające, ale też przyjemne oraz użyteczne, a przede wszystkim ważne w szkolnym i osobistym życiu. Na ile są one dziś potrzebne i ważne? Czy pomaga w tym Internet?
Z filmem do młodej głowy. Nauczyciel ma do wyboru wiele środków dydaktycznych wspomagających nauczanie, ale powinien dziś przede wszystkim korzystać z narzędzi, które są jednocześnie skutecznym sposobem przekazywania wiedzy, ale są także popularne wśród osób uczących się i dobrze przez nie odbierane. Do nich z pewnością należy film – od wielu lat wykorzystywany w szkołach.
Młodzi – połączeni, podłączeni. Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS zaprezentowało jeden z ciekawszych raportów poświęconych współczesnej młodzieży: „Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo młodych Polaków w kulturze”. To w zasadzie powinna być lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy uczą w szkołach i na uczelniach wyższych, a ponadto chcą uczyć lepiej i skuteczniej.
Skończmy z "motywowaniem" uczniów do działania – usłyszeli od Boba Sullo, prowadzącego sesję poświęconą angażowaniu uczniów w proces uczenia się, uczestnicy dorocznej konferencji amerykańskiego stowarzyszenia ASCD, jednej z największych organizacji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Pozwólmy uczniom odkryć entuzjazm uczenia się - zachęcał Sullo.
Za mało ICT w edukacji? Technologie informacyjno-komunikacyjne, które towarzyszą nam na co dzień, ciągle w zbyt małym stopniu są wykorzystywane jako narzędzia wspierające nauczanie. Ich potencjał edukacyjny jest ogromny, ale często edukatorzy i uczniowie nie potrafią go skutecznie wykorzystać. Czy problemem jest brak wiedzy, czy niska świadomość korzyści z użycia ICT w edukacji?
Filmy dla multimedialnego ucznia. Młody człowiek w epoce cyfrowej uczy się inaczej niż jego rodzice kilkadziesiąt lat wcześniej. To inna kultura i metoda uczenia się, z wykorzystaniem szerokiej gamy narzędzi cyfrowych oraz narzędzi komunikowania się dostępnych w internecie. Aby przekaz skutecznie docierał do "multimedialnego ucznia", powinien być podawany w formie, w jakiej jest dobrze odbierany.
Jak technologie powinny wspierać rozwój edukacji? Potrzebne są nowe standardy i kryteria oceniania, które sprawdzają umiejętności XXI wieku, oraz nowa wizja kształcenia i rozwoju uczestników systemu edukacji – to według amerykańskich władz najważniejsze wyzwania stojące przed szkolnictwem. W marcu przedstawiono plan rozwoju nauczania opartego na technologiach. Polska również potrzebuje podobnego dokumentu.
Połącz się, aby się uczyć! Rosnąca w Stanach Zjednoczonych popularność konektywizmu jako nowej teorii uczenia się (i jej wpływ na kształt rządowego planu reformy amerykańskiej edukacji w oparciu o nowe technologie) zasługuje na opracowanie w języku polskim. Do tej pory w polskich zasobach internetu nie pojawiło się wiele na temat tej koncepcji - oto próba prezentacji głównych założeń.