O technologiach w nauczaniu w klasach I-III

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci, że otaczające je technologie nie służą tylko do gier i zabaw, ale także wspierają uczenie się i rozwój. O tym właśnie jest nowy e-book z serii Think! - „Technologie są dla dzieci. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej“, którego autorem jest Jolanta Okuniewska. Jest to pierwsze na rynku polskim opracowanie poświęcone rozwojowi kompetencji cyfrowych i społecznych uczniów klas I-III, przygotowany z myślą o nauczycielach wczesnoszkolnych.fot. fotolia.com

W literaturze, mediach i internecie bez trudu znajdziemy informacje dowodzące, że telewizja, komputery i internet nie są dla dzieci i że w ogóle korzystanie z mediów przynosi dzieciom ogromne szkody w rozwoju, że nie ma potrzeby ich używania w szkole. Czy to prawda? Pewnie nie do końca. W tym poradniku dla nauczycieli wczesnoszkolnych chcemy pokazać, że technologie są dobre także dla dzieci i że powinny być wykorzystywane w edukacji, gdyż świetnie wspomagają rozwój czytania, pisania, liczenia, projektowania, logicznego myślenia i wielu ważnych kompetencji społecznych. Oczywiście, trzeba je wprowadzać na zajęcia stopniowo, z umiarem, równoważąc to ruchem, interakcją i zabawą; zawsze używać wtedy, gdy jest to uzasadnione rozwojem uczniów.

Już w przedszkolu czy na etapie nauczania wczesnoszkolnego można z dziećmi odkrywać nowe światy, wykorzystując do tego potencjał, jaki tkwi w internecie, komputerach i urządzeniach mobilnych. Doświadczenia z polskich szkół są pozytywne - dzięki technologiom dzieci rozwijają się szybciej, nabywają ważnych umiejętności, sprawniej porządkują i używają swojej wiedzy. Tu właśnie pojawia się bardzo ważne zadanie i wyzwanie dla współczesnego nauczyciela.

Technologie są dla dzieci - e-book dla nauczycieli wczesnoszkolnychPoradnik został napisany przez autorkę, która aktywnie wykorzystuje komputer i internet w klasach I-III w olsztyńskiej publicznej szkole podstawowej. Jolanta Okuniewska spisała swoje kilkuletnie doświadczenia w pracy z dziećmi z komputerami, tablicą interaktywną, aparatami cyfrowymi i telefonami komórkowymi, tworząc pierwsze w Polsce opracowanie, które w praktyczny sposób systematyzuje różne metody pracy z dziećmi w szkole podstawowej. Do większości omawianych narzędzi dołączono instrukcje oraz zasoby zdjęć i wideo. Dla wielu nauczycieli taka forma poradnika będzie bezcenną pomocą i wskazówką, jak prowadzić nowocześnie zajęcia z dziećmi i w sposób odpowiedni do poziomu ich rozwoju.

Technologie są dla dzieci. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Jolanta Okuniewska. Warszawa, wrzesień 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-10-1; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Publikacja dostępna jest w strefie nowoczesnej edukacji Edustore.eu, a wkrótce również w aplikacji Edustore w Google Play i iTunes. Zapraszamy do lektury!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie