O technologiach w nauczaniu w klasach I-III

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci, że otaczające je technologie nie służą tylko do gier i zabaw, ale także wspierają uczenie się i rozwój. O tym właśnie jest nowy e-book z serii Think! - „Technologie są dla dzieci. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej“, którego autorem jest Jolanta Okuniewska. Jest to pierwsze na rynku polskim opracowanie poświęcone rozwojowi kompetencji cyfrowych i społecznych uczniów klas I-III, przygotowany z myślą o nauczycielach wczesnoszkolnych.fot. fotolia.com

W literaturze, mediach i internecie bez trudu znajdziemy informacje dowodzące, że telewizja, komputery i internet nie są dla dzieci i że w ogóle korzystanie z mediów przynosi dzieciom ogromne szkody w rozwoju, że nie ma potrzeby ich używania w szkole. Czy to prawda? Pewnie nie do końca. W tym poradniku dla nauczycieli wczesnoszkolnych chcemy pokazać, że technologie są dobre także dla dzieci i że powinny być wykorzystywane w edukacji, gdyż świetnie wspomagają rozwój czytania, pisania, liczenia, projektowania, logicznego myślenia i wielu ważnych kompetencji społecznych. Oczywiście, trzeba je wprowadzać na zajęcia stopniowo, z umiarem, równoważąc to ruchem, interakcją i zabawą; zawsze używać wtedy, gdy jest to uzasadnione rozwojem uczniów.

Już w przedszkolu czy na etapie nauczania wczesnoszkolnego można z dziećmi odkrywać nowe światy, wykorzystując do tego potencjał, jaki tkwi w internecie, komputerach i urządzeniach mobilnych. Doświadczenia z polskich szkół są pozytywne - dzięki technologiom dzieci rozwijają się szybciej, nabywają ważnych umiejętności, sprawniej porządkują i używają swojej wiedzy. Tu właśnie pojawia się bardzo ważne zadanie i wyzwanie dla współczesnego nauczyciela.

Technologie są dla dzieci - e-book dla nauczycieli wczesnoszkolnychPoradnik został napisany przez autorkę, która aktywnie wykorzystuje komputer i internet w klasach I-III w olsztyńskiej publicznej szkole podstawowej. Jolanta Okuniewska spisała swoje kilkuletnie doświadczenia w pracy z dziećmi z komputerami, tablicą interaktywną, aparatami cyfrowymi i telefonami komórkowymi, tworząc pierwsze w Polsce opracowanie, które w praktyczny sposób systematyzuje różne metody pracy z dziećmi w szkole podstawowej. Do większości omawianych narzędzi dołączono instrukcje oraz zasoby zdjęć i wideo. Dla wielu nauczycieli taka forma poradnika będzie bezcenną pomocą i wskazówką, jak prowadzić nowocześnie zajęcia z dziećmi i w sposób odpowiedni do poziomu ich rozwoju.

Technologie są dla dzieci. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Jolanta Okuniewska. Warszawa, wrzesień 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-10-1; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Publikacja dostępna jest w strefie nowoczesnej edukacji Edustore.eu, a wkrótce również w aplikacji Edustore w Google Play i iTunes. Zapraszamy do lektury!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie