Grywalizacja – zrób to sam/a

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lubisz gry? Warto zajrzeć do poradnika „Grywalizacja. Zrób to sam!” wydanego przez Fundację Orange, Fundację Highlight/Inaczej i Laboratorium EE. Książka zawiera praktyczne wskazówki tworzenia grywalizacji, która zaangażuje ludzi w rozwiązanie problemu społecznego i pozwoli im poczuć emocje, jakie towarzyszą graniu w gry. Dostępna jest na stronie Fundacji Orange.fot. Fundacja Orange

Jak zmotywować ludzi do działania? Jak rozwiązać problem społeczny w sposób, który będzie dla nich wciągający jak gra? - poradnik „Grywalizacja. Zrób to sam!” zawiera instrukcję tworzenia grywalizacji oraz przykłady jej wdrożeń z całego świata. Publikację przygotowały Fundacja Orange, Fundacja Highlight/Inaczej i firma Laboratorium EE, aby promować zastosowanie nowych metod wpływania na zmianę społeczną. 

Grywalizacja wykorzystuje mechanikę gier, aby zaangażować jej użytkowników w realizację konkretnych zadań. Opiera się na systemie pozytywnych wzmocnień – punktów, medali i nagród za podjęcie wyzwania. Zastosowanie znalazła w medycynie, edukacji, biznesie, życiu rodzinnym, a nawet w akcjach charytatywnych. Motywuje ludzi na przykład do regularnych ćwiczeń, do segregacji odpadów, rozsądnych zakupów, do sprzątania odchodów po swoim psie, do nauki języka obcego i czytania książek.

„Grywalizacja pozwala wykonywać różne czynności, szczególnie te nudne i uciążliwe, z pasją i z entuzjazmem. To zaskakujące, jak elementy zabawy potrafią zwiększyć motywację ludzi - pod warunkiem, że są mądrze użyte. Właśnie dlatego projektant grywalizacji będzie jednym z ważniejszych zawodów przyszłości.” – mówi Jacek Siadkowski, autor tekstu poradnika „Grywalizacja. Zrób to sam!”.

W Polsce pierwsze wdrożenie grywalizacji w projekcie społecznym na szeroką skalę odbyło się w programie Pracownie Orange w 50 małych miejscowościach. Fundacji Orange zależało na tym, aby te świetlice, wyposażone w komputery i bezpłatny Internet dla mieszkańców, stały się czymś więcej niż kafejką internetową, aby były miejscem lokalnej aktywności, w którym mieszkańcy wspólnie dbają o swoje sprawy. Poprzez udział w grywalizacji liderzy pracowni urozmaicają ofertę działań, wymieniają się pomysłami i nabywają nowe kompetencje. Już w pierwszym miesiącu jej funkcjonowania ich aktywność wzrosła o 151%.

„Poradnik „Grywalizacja. Zrób to sam!” jest podsumowaniem naszych doświadczeń w pracowniach Orange. Chcemy dzielić się nimi z innymi organizacjami i środowiskami, w których mechanizm ten może pomóc przeprowadzić zmianę na lepsze” – komentuje Jadwiga Czartoryska, Prezes Fundacji Orange.

Publikacja składa się z trzech części: poradnika – czyli części teoretycznej wzbogaconej ćwiczeniami, planszy aktywności, w oparciu o którą czytelnik może stworzyć swoją koncepcję i książki z przykładami grywalizacji z całego świata. Całość można bezpłatnie pobrać ze strony Fundacji Orange.

„Książka odczarowuje pojęcie grywalizacji. Dzięki niej nie jest to ani wyrafinowana wiedza ekspertów, ani tajna broń marketerów, ale narzędzie dla każdego, kto chce napędzać innowacje społeczne” - podsumowuje Bartosz Stodulski, prezes firmy technologicznej Laboratorium EE.

fot. Fundacja Orange

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ola
    Bardzo ciekawy artykuł. Ciesze się, że na niego trafiłam. Wcześniej nie wiedziałam o tych specjalnyc...
  • Written by Administrator
    A nie jest to przypadkiem "wkład" mediów (w tym społecznościowych) poszukujących sensacji i dziury w...
  • Written by Ppp
    Z drugiej strony mamy przykład z wiosny, kiedy wprowadzono zakaz zadawania zadań domowych. W mediach...
  • Written by Ppp
    Jaki procent nauczycieli jest w stanie skończyć lekcję pięć minut przed dzwonkiem, by coś takiego pr...
  • Written by Ppp
    Problemem jest obowiązek szkolny. Skoro wszyscy chodzili do szkoły, to wszyscy mają wspomnienia doty...
  • Written by Robert Raczyński
    Ja również dziękuję Pani za uzupełnienie i zapewniam, że też pokładam nadzieje w edukacji - inaczej ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie