Polecamy (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 
Społeczeństwo informacyjne czy społeczeństwo wiedzy? – to pytanie stawia prof. Cellary w kontekście Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego. Poprosiliśmy użytkowników serwisu o wypowiedź na temat przewidywanych kierunków przemian w edukacji. Jakiej edukacji potrzebujemy w społeczeństwie informacyjnym?

Polska szkoła musi się zmienić. Wobec wyzwań, jakie niesie ze sobą dla edukacji społeczeństwo informacyjne, nie możemy ciągle tkwić w XIX wiecznym systemie nauczania. Zmiany oczekują już nie tylko uczniowie, dla których szkoła często wydaje się być instytucją „z innej bajki”, w której głównie marnuje się czas, ale coraz częściej także (na szczęście) i rodzice: Szkoła wobec wyzwań przyszłości.

Jak wykorzystać materiały filmowe na zajęciach? Proces uczenia powinien jak najczęściej przybierać charakter pracy badawczej, podczas której uczniowie dostrzegają określony problem, formułują go, a następnie samodzielnie rozwiązują w drodze operacji intelektualnych i działań praktycznych. Do narzędzi dydaktycznych, które świetnie nadają się do wspomagania tego procesu zaliczają się materiały filmowe.

W czerwcu
Bycie uczniem to zawód, który wykonuje się kilkanaście lat (a potem korzysta z tego - na dobre i złe, przez całe życie!)... i jak każdy zawód wymaga przygotowania do jego wykonywania. Im lepsze przygotowanie, tym lepszych należy oczekiwać rezultatów. Spróbujmy potraktować ten zawód, tak jak każdy inny i przemyśleć jego istotne elementy składowe: oto nadchodzi nowy uczeń.

Uczniowie i studenci dorastają już w świecie pełnym filmów wideo. Jest to medium, które jest mocno zakorzenione w ich naturalnym środowisku i z którym czują się komfortowo. Czy w epoce You Tube, możemy sprawić, że proces uczenia w szkole będzie bardziej angażujący i fascynujący poprzez włączenie filmów wideo do zajęć lekcyjnych? Wszyscy możemy być uchwyceni na wideo.

Dorastając online - nawoływanie do korzystania z nowych narzędzi komunikacyjno-informacyjnych w edukacji nie miało by sensu, gdyby nie rosnąca liczba edukatorów, którzy udowadniają, że można dobrze łączyć misję edukacji młodzieży z korzystaniem z najnowszych technologii. Ich doświadczenia są bezcenną informacją dla innych osób prowadzących zajęcia z uczniami epoki cyfrowej.

Dziewięć razy za - John Page w serwisie Techlearning.com podaje dziewięć powodów, dla których warto inwestować w rozwój nowych technologii w edukacji. Jak sam przyznaje, do zastanowienia się nad tym trendem skłonił go jeden z listów, który otrzymał od nauczyciela, mniej więcej tej treści: „Dziękuję bardzo! No to teraz muszę coś zrobić z tym laptopami, które Oni mi dali!”.

W lipcu
Uczenie się na błędach. Jedną z najważniejszych umiejętności życiowych jest wyciąganie wniosków z błędów popełnianych przez siebie oraz innych.  Ludzie genialni wypracowują skuteczne strategie pozwalające im dochodzić do wybitnych wyników. Ich osiągnięcia nie powstają jednak przypadkiem - są one efektem konsekwentnego i zaplanowanego działania.

Popularność programów wymiany utworów i łatwość dostępu do zbiorów muzyki w Internecie skłania do częstszego wykorzystania plików muzycznych na lekcjach. Nauczyciele coraz chętniej korzystają z programów takich jak iTunes czy RealPlayer, które ułatwiają im przeprowadzenie zajęć i urozmaicają lekcję. Oto nauczanie z muzyką w tle.

W sierpniu
Gry to wbrew powszechnym odczuciom nauczycieli nie tylko rozrywka, ale także – już od wieków - narzędzie edukacji. W epoce wysokiego tempa rozwoju technologicznego i cywilizacyjnego, gry – zwłaszcza komputerowe - mogą okazać się przydatne w nauczaniu wielu kompetencji niezbędnych do swobodnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie. Gry są potrzebne w edukacji (podkast). 

Multimedia w edukacji. Dzisiejsi uczniowie należą do generacji, która dorastała w otoczeniu nowych technologii. Całe świadome życie spędzili oni w otoczeniu komputerów, gier wideo, odtwarzaczy mp3, aparatów cyfrowych, telefonów komórkowych i innych cyfrowych zdobyczy XXI wieku. W ich edukacji nie można pomijać tych technologii; trzeba je uwzględniać w procesie kształcenia.

We wrześniu
Rośnie popularność blogów jako źródła informacji, wymiany opinii i doświadczeń, zdobywania wiedzy. Dotyczy to zwłaszcza młodych ludzi, którzy używają blogów w sposób naturalny w swoim życiu osobistym, naukowym czy zawodowym. Blogi mogą stać kluczowym narzędziem szeroko pojętej edukacji, o ile ich znaczenie dostrzegą wreszcie nauczyciele i edukatorzy. Bo warto blogować (prezentacja).

W polskich szkołach źle przygotowuje się młodych ludzi do wejścia na rynek pracy – to główne przesłanie opublikowanego raportu pt. "Czego (nie) uczą polskie szkoły? System edukacji a potrzeby rynku pracy w Polsce". Opracowanie przygotowała fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju we współpracy z Fundacją im. Friedricha Eberta.

Zamiast zwykłej szkolnej tablicy (podkast) - w szkołach brytyjskich i amerykańskich tablice interaktywne są obecne od dawna. Zastąpiły – z powodzeniem – białe, czarne czy zielone tablice oraz kredę. Choć wielu nauczycieli miało obawy przed stosowaniem tych narzędzi technologii edukacyjnej, zostały one szybko rozwiane, gdy nauczyciele poznali lepiej zalety i możliwości tych urządzeń.

Przydatne e-portfolia (prezentacja) - Internet stwarza wszystkim jego użytkownikom możliwość w zasadzie dowolnej prezentacji własnego dorobku intelektualnego i zawodowego. Jednym z przydatnych narzędzi są e-portfolia. Można je opisać jako wirtualne wizytówki, ogólnodostępne w sieci, stworzone dla każdego, kto może być zainteresowany naszą działalnością i zawodowym doświadczeniem.

Jeden z zasłużonych polskich działaczy oświatowych zwykł mawiać, że w Polsce do efektywnej edukacji wystarczy tablica, kreda i dobry nauczyciel. Powoli okazuje się, że chyba już tak nie jest. O ile jeszcze w XX wieku to twierdzenie może znalazłoby potwierdzenie, wydaje się, że w dzisiejszych czasach trudno byłoby je obronić. Inne są oczekiwania i wymagania ucznia czy studenta. Porównaj stary i nowy świat edukacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie