Polecamy (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
polecamy najciekawsze artykuły o edukacjiCo ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze zdaniem redakcji opracowania w ostatnim kwartale 2008 r.
 
W październiku
Wychowanie do mediów jest w polskiej szkole zepchnięte na margines. Od 1997 r. istnieje jako ścieżka programowa. Coraz więcej osób dostrzega konieczność zastąpienia jej obowiązkowym przedmiotem. Póki co pozostają pedagogiczne działania partyzanckie. A jak jest w Twojej szkole? Jak zorganizować zajęcia z edukacji medialnej?
 
Lekcje przedsiębiorczości społecznej – odejdźmy od myślenia reformatorskiego w kategoriach tworzenia nowych programów, instytucji czy zespołów eksperckich i skupieniu się na efektywniejszym zagospodarowaniu zasobów: uczniów, pedagogów, dobrych praktyk edukacyjnych. Kluczowym elementem tych zasobów jest duch przedsiębiorczości.

Największym lękiem współczesnych profesjonalistów, szczególnie wyższego szczebla, jest właśnie to, że będą przez innych postrzegani jako niekompetentni. To przeświadczenie dotyczy też często nauczycieli, którzy za wszelką cenę starają się ukryć braki w swojej wiedzy, mimo, że przy obecnym tempie narastania informacji nikt nie jest w stanie wszystkich ich przyswoić. Pananceum na ten niepokój jest takie pokierowanie własnym zachowaniem i wizerunkiem, aby emanował z niego profesjonalizm i opanowanie. Oto nauczyciel profesjonalista.

W listopadzie
Współczesny świat wymaga od uczniów nowego zestawu umiejętności, dzięki którym będą mogli w pełni korzystać z praw i możliwości rozwijającego się społeczeństwa wiedzy. Amerykańskie organizacje, Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI Wieku i Narodowa Rada ds. Studiów Społecznych, przygotowały mapę umiejętności XXI wieku.

Zabawa w dziennikarstwo to świetny pomysł na edukację medialną w szkole. Uczniowie zamiast słuchać nudnych pogadanek o prasie i zawodzie żurnalisty, sami zamieniają się w medialnych twórców publikując gazetkę lub tworząc szkolnego bloga. Dla Celestyna Freineta, francuskiego pedagoga, tworzenie gazety szkolnej to podstawa całego procesu nauczania. Zostań redaktorem – stwórz własne medium.

Wyszukiwarka internetowa jako narzędzie edukacji - czy warto wydawać pieniądze na wielotomowe encyklopedie skoro praktycznie wszystko, co chcielibyśmy wiedzieć, jest już w sieci? Poszukiwania ułatwiają wyszukiwarki, bez których odnalezienie się w gąszczu informacji byłoby niewykonalne. Skuteczne posługiwanie się wyszukiwarką internetową jest dziś jedną z najważniejszych kompetencji życiowych.

W serwisie edukacyjnym TeacherTube pojawiła się znakomita prezentacja edukacyjna Pay attention. Zachęcała ona nauczycieli do zmiany sposobu nauczania, do uwzględnienia w tym procesie różnego rodzaju urządzeń i programów, wykorzystywanych powszechnie na co dzień przez uczniów, choć głównie poza szkołą. My przygotowaliśmy polską wersję - Zwróć uwagę, w jaki sposób uczysz (prezentacja).

W grudniu
Idzie nowe. Do Polski ma jeszcze długą drogę, ale kiedyś może dotrze. Pojawia się coraz więcej raportów z badań, wskazujących, że krajobraz edukacji zmienia się pod wpływem globalizacji i nowych technologii w sposób bardzo dynamiczny, zmienia się również filozofia edukacji, zaś tradycyjny układ mistrz-uczeń przechodzi powoli do lamusa. Poznaj nowe trendy w edukacji (prezentacja).

Zaangażować uczniów w projektowanie kształcenia. Najlepszym sposobem na zapewnienie, że osoby uczące się, bez względu na ich pochodzenie społeczne, mają faktyczny dostęp do edukacji opartej na nowych technologiach, jest angażowanie ich w proces projektowania narzędzi edukacyjnych – taka teza wynika z raportu brytyjskiej organizacji Futurelab zajmującej się innowacjami w procesie edukacji.

Tony Wagner, z Uniwersytetu Harvarda, uważa, że uczniowie nie poradzą sobie z życiem, ponieważ szkoły są zbyt zajęte przygotowywaniem ich do rozwiązywania testów. A taka edukacja skutecznie zabija uczenie się oraz motywację uczniów, których nikt nie zachęca do podejmowania wysiłku, jakim jest poszerzanie swojej wiedzy. Oto siedem umiejętności potrzebnych do przetrwania

Aby nie dopuścić – jak mówi Toffler, jeden z najbardziej znanych futurologów – do masowego "porażenia przyszłością" należy stworzyć nowy system kształcenia odpowiadający erze superprzemysłowej. Aby tego dokonać, tak cele, jak i metody muszą się raczej wiązać z przyszłością niż z przeszłością. W szczególności dotyczy to instytucji szkoły, na wszystkich etapach kształcenia. W poszukiwaniu szkoły jutra.

Umiejętności XXI wieku w nauczaniu języka angielskiego – powstała kolejna mapa kompetencji potrzebnych w XXI wieku. Tym razem amerykańskie organizacje zaprosiły do współpracy nauczycieli języka angielskiego. W czasie tych zajęć można kształcić niezbędne umiejętności uczniów potrzebne do funkcjonowania we współczesnym świecie.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" przedstawiła Rekomendacje Zespołu ds. Edukacji przy Radzie Rynku Pracy PKPP Lewiatan. Dokument zawiera wizję i propozycje działań dotyczące najważniejszych - zdaniem ekspertów - zagadnień związanych z niedopasowaniem systemu edukacji do potrzeb rynku pracy. Oto nowa wizja systemu edukacji.

Szansą dla polskiej edukacji jest otwarcie się na nowe narzędzia dostępne w Internecie, z których powszechnie korzysta młodzież w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Nauczyciele nie powinni dłużej ignorować istnienia społecznościowego Internetu. Powinni natomiast zastanowić się, w jaki sposób włączyć blogi i serwisy społecznościowe do zajęć. Wykorzystajmy Web 2.0 w edukacji (podkast).

Szkoły i kreatywność (filmy) – Szkoły publiczne zabijają kreatywność narzucając wszystkim uczniom jeden styl uczenia się. Nie powinniśmy na to pozwalać, ponieważ każdy uczeń jest inny i uczy się w odmienny sposób. Szkoła to nie fabryka, która ma produkować absolwentów. Na to jedno z najbardziej istotnych zaniedbań publicznej edukacji zwraca uwagę Sir Ken Robinson podczas TEDTalks.

Nowy pedagog i student jako kontent (podkast) – w społeczeństwie informacyjnym zmienia się rola nauczyciela. Nie jest on już mistrzem w tradycyjnej relacji z uczniem tylko dlatego, że jest nauczycielem. Na to musi sobie dopiero zasłużyć prowadząc zajęcia w taki sposób, aby uczniowie wynieśli z nich wiedzę naprawdę przydatną w życiu. A to oznacza, że musi stale rozwijać i zmieniać swój model dydaktyczny.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie