Jak motywować uczniów do nauki?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła może wykorzystywać naturalną ciekawość dzieci i młodzieży oraz ich chęć poznania i zrozumienia otaczającego ich świata. Takie podejście będzie bardziej angażujące i motywujące dla uczniów niż klasyczne praktyki oparte na trasferze fragmentarycznej wiedzy przedmiotowej, jej zapamiętywaniu i przywoływaniu w czasie sprawdzianów. Publikacja Merrilla Harmina Jak motywować uczniów do nauki? wydana nakładem wydawnictwa CEO, podsuwa nauczycielom metody, które w sposób naturalny pomagają włączać uczniów i uczennice w proces uczenia się, mobilizują ich do wysiłku i sprzyjają ich rozwojowi.

Książka Harmina, należąca do kanonu pedagogiki, to podstawowa lektura dotycząca skutecznego motywowania uczniów do nauki. Ceniony amerykański profesor przedstawia sprawdzone i praktyczne metody i techniki nauczania, które pozwalają:

  • włączać młodych ludzi do procesu uczenia się
  • mobilizować i zachęcać do większego wysiłku i osobistego zaangażowania
  • rozwijać zainteresowania i umiejętności
  • kształcić odpowiedzialność i samodzielność
  • wspierać chęć do nauki i rozwijać poczucie własnej wartości
  • uczyć współpracy oraz szacunku do kolegów i koleżanek.

Jak napisała Barbara T. Jackson (była przewodnicząca ASCD) w przedmowie, Merrill Harmin dowodzi w swej książce, że w osiąganiu celów kształcenia sprzyja stworzenie w klasie takich warunków, które trwale wzmacniają poczucie własnej wartości ucznia, stymulują wzrost zaangażowania i samodzielności, zachęcają do współdziałania w grupie oraz świadomego reagowania na zmieniające się okoliczności.

Przedstawione w książce techniki i metody zostały pogrupowane w kategorie. Pozwoli to nauczycielom odnaleźć taką, która ich zdaniem jest najbardziej adekwatna do danej sytuacji lub do osiągnięcia celów stawianych przed uczniami.

Książka została napisana w sposób wyjątkowo ciekawy i żywy, ilustrowana jest licznymi przykładami z kursu internetowego Szkoły uczącej się, programu Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności. Stanowi nieocenioną pomoc dla tych wszystkich, którzy szukają pomysłów, jak zmienić styl myślenia i pracy na lekcji.

Notka o publikacji:

Merrill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki?
Tłum. Agata Tomaszewska, Wyd. 5, s. 256,
oprawa miękka, ISBN 978-83-67226-02-8.
Więcej tutaj.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie