Jak motywować uczniów do nauki?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła może wykorzystywać naturalną ciekawość dzieci i młodzieży oraz ich chęć poznania i zrozumienia otaczającego ich świata. Takie podejście będzie bardziej angażujące i motywujące dla uczniów niż klasyczne praktyki oparte na trasferze fragmentarycznej wiedzy przedmiotowej, jej zapamiętywaniu i przywoływaniu w czasie sprawdzianów. Publikacja Merrilla Harmina Jak motywować uczniów do nauki? wydana nakładem wydawnictwa CEO, podsuwa nauczycielom metody, które w sposób naturalny pomagają włączać uczniów i uczennice w proces uczenia się, mobilizują ich do wysiłku i sprzyjają ich rozwojowi.

Książka Harmina, należąca do kanonu pedagogiki, to podstawowa lektura dotycząca skutecznego motywowania uczniów do nauki. Ceniony amerykański profesor przedstawia sprawdzone i praktyczne metody i techniki nauczania, które pozwalają:

  • włączać młodych ludzi do procesu uczenia się
  • mobilizować i zachęcać do większego wysiłku i osobistego zaangażowania
  • rozwijać zainteresowania i umiejętności
  • kształcić odpowiedzialność i samodzielność
  • wspierać chęć do nauki i rozwijać poczucie własnej wartości
  • uczyć współpracy oraz szacunku do kolegów i koleżanek.

Jak napisała Barbara T. Jackson (była przewodnicząca ASCD) w przedmowie, Merrill Harmin dowodzi w swej książce, że w osiąganiu celów kształcenia sprzyja stworzenie w klasie takich warunków, które trwale wzmacniają poczucie własnej wartości ucznia, stymulują wzrost zaangażowania i samodzielności, zachęcają do współdziałania w grupie oraz świadomego reagowania na zmieniające się okoliczności.

Przedstawione w książce techniki i metody zostały pogrupowane w kategorie. Pozwoli to nauczycielom odnaleźć taką, która ich zdaniem jest najbardziej adekwatna do danej sytuacji lub do osiągnięcia celów stawianych przed uczniami.

Książka została napisana w sposób wyjątkowo ciekawy i żywy, ilustrowana jest licznymi przykładami z kursu internetowego Szkoły uczącej się, programu Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności. Stanowi nieocenioną pomoc dla tych wszystkich, którzy szukają pomysłów, jak zmienić styl myślenia i pracy na lekcji.

Notka o publikacji:

Merrill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki?
Tłum. Agata Tomaszewska, Wyd. 5, s. 256,
oprawa miękka, ISBN 978-83-67226-02-8.
Więcej tutaj.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie