Jak motywować uczniów do nauki?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła może wykorzystywać naturalną ciekawość dzieci i młodzieży oraz ich chęć poznania i zrozumienia otaczającego ich świata. Takie podejście będzie bardziej angażujące i motywujące dla uczniów niż klasyczne praktyki oparte na trasferze fragmentarycznej wiedzy przedmiotowej, jej zapamiętywaniu i przywoływaniu w czasie sprawdzianów. Publikacja Merrilla Harmina Jak motywować uczniów do nauki? wydana nakładem wydawnictwa CEO, podsuwa nauczycielom metody, które w sposób naturalny pomagają włączać uczniów i uczennice w proces uczenia się, mobilizują ich do wysiłku i sprzyjają ich rozwojowi.

Książka Harmina, należąca do kanonu pedagogiki, to podstawowa lektura dotycząca skutecznego motywowania uczniów do nauki. Ceniony amerykański profesor przedstawia sprawdzone i praktyczne metody i techniki nauczania, które pozwalają:

  • włączać młodych ludzi do procesu uczenia się
  • mobilizować i zachęcać do większego wysiłku i osobistego zaangażowania
  • rozwijać zainteresowania i umiejętności
  • kształcić odpowiedzialność i samodzielność
  • wspierać chęć do nauki i rozwijać poczucie własnej wartości
  • uczyć współpracy oraz szacunku do kolegów i koleżanek.

Jak napisała Barbara T. Jackson (była przewodnicząca ASCD) w przedmowie, Merrill Harmin dowodzi w swej książce, że w osiąganiu celów kształcenia sprzyja stworzenie w klasie takich warunków, które trwale wzmacniają poczucie własnej wartości ucznia, stymulują wzrost zaangażowania i samodzielności, zachęcają do współdziałania w grupie oraz świadomego reagowania na zmieniające się okoliczności.

Przedstawione w książce techniki i metody zostały pogrupowane w kategorie. Pozwoli to nauczycielom odnaleźć taką, która ich zdaniem jest najbardziej adekwatna do danej sytuacji lub do osiągnięcia celów stawianych przed uczniami.

Książka została napisana w sposób wyjątkowo ciekawy i żywy, ilustrowana jest licznymi przykładami z kursu internetowego Szkoły uczącej się, programu Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności. Stanowi nieocenioną pomoc dla tych wszystkich, którzy szukają pomysłów, jak zmienić styl myślenia i pracy na lekcji.

Notka o publikacji:

Merrill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki?
Tłum. Agata Tomaszewska, Wyd. 5, s. 256,
oprawa miękka, ISBN 978-83-67226-02-8.
Więcej tutaj.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie