Podręcznik do edukacji klimatycznej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zmiany w klimacie i ich konsekwencje dla życia na Ziemi możemy obserwować niemal codziennie, nie tylko poprzez media, ale i coraz częściej własnymi zmysłami. Edukacja szkolna nie może pomijać tematów związanych z klimatem. Nauczanie o zmianie klimatu wymaga jednak podejścia multidyscyplinarnego, praktycznej edukacji opartej na nowoczesnych metodach i technikach aktywizujących uczniów oraz dających im umiejętności rozwiązywania rzeczywistych problemów naszego świata. Tu nie wystarczy tylko znajomość faktów - konieczna jest współpraca uczniów, kreatywne podejście i zdolność do szybkiego reagowania na zmiany. Potrzebne są też narzędzia do edukacji klimatycznej, które zapewnią z jednej strony podbudowę merytoryczną, a z drugiej praktyczne wskazówki, jak można działać na rzecz klimatu.

Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych przedstawiła (wraz z Partnerami projektu "Zrównoważony ekosystem edukacji klimatycznej – Polska, Niemcy, Republika Czeska") Model i Podręcznik Edukacji Klimatycznej dla szkół, dzięki, któremu nauczyciele będą mogli pracować z uczniami wokół zagadnień dotyczących zmiany klimatu, rozwijając ich sprawczość i praktyczne umiejętności niezbędne na rynku pracy.

Podręcznik dla nauczycieli (...) jest wynikiem naszych doświadczeń z ponad czteroletniej współpracy z 19 szkołami. Proponowane działania testowaliśmy podczas 6000 godzin lekcyjnych. Można spokojnie powiedzieć, że jest to gotowy materiał do wdrożenia w polskich szkołach i z powodzeniem mógłby być zaproponowany jako rozwiązanie systemowe. Praca w proponowanym modelu rozwija sprawczość, współprace, kreatywność, umiejętności rozwiązywania problemów. W 2028 roku wejdą na rynek pracy dzisiejsi uczniowie. Wyobrażam sobie polską szkołę, która dzięki pracy z modelem, da tym młodym ludziom właśnie takie umiejętności już na starcie w dorosłym życiu. - mówi dr Małgorzata Snarska-Nieznańska, prezeska Fundacji Forum Inicjatyw Społecznych.

Zdaniem autorów, podręcznik jest gotowym modelem do wykorzystania przez administrację rządową i samorządy w zmianie systemowej polskiej szkoły w zakresie edukacji klimatycznej. Podręcznik edukacji klimatycznej jest już bezpłatnie dostępny do pobrania pod adresem:
https://bit.ly/PODRECZNIK_EDU_KLIMAT.

Można również dołączyć do Platformy Edukatorów Klimatycznych, na której zamieszczony jest podręcznik oraz inne ciekawe materiały m.in. podcasty i webinary edukacyjne o klimacie, rzekach i mokradłach, a także o empatii w dzisiejszym niełatwym świecie.

Agata Juzyk, kierowniczka projektu, nie kryje emocji - Jestem bardzo wzruszona. Udało się nam stworzyć społeczność wokół metody i podręcznika edukacji klimatycznej. Ludzie, którzy byli z nami od samego początku, rozwijają się z nami i chcą pracować z nami dalej. Wiedzą już, że podstawę programową można realizować w inny sposób i na każdym przedmiocie z powodzeniem uczyć o klimacie. Mam nadzieję, że społeczność edukowania o klimacie będzie rosła, również dzięki naszej platformie dla Edukatorów Klimatycznych CEOP!

Projekt, w ramach którego opracowano Model i Podręcznik był realizowany przez Fundację Forum Inicjatyw Społecznych w modelu partnerskim z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, SEVER – Centre for Environmental Education z Czech oraz EuroSoc-digital GmbH (EUD) z Niemiec. Fundacja FIS zgłosiła tę inicjatywę w ramach European Climate Initiative, który jest finansowany przez Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

(Źródło: Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie