Mimo trudności budżetu państwa nowy rząd brytyjski postanowił kontynuować szeroko zakrojony proces modernizacji i przebudowy infrastruktury szkolnej. Program "Budowa szkół dla przyszłości" (BSF) będzie kontynuowany mimo poważnych ograniczeń finansowych. Minister Gove uznał, że program jest kluczowy dla rozwoju brytyjskiego systemu edukacji.
Programem BSF objęte są brytyjskie szkoły średnie, z których około 80% służy uczniom już ponad 20 lat. Twórcy programu – z powołanej w celu jego prowadzenia organizacji Partnership for Schools - wyszli z założenia, że w XXI wieku szkoły muszą być inaczej zaprojektowane, aby uczniowie mogli w pełni wykorzystać swój potencjał. Rozwój technologii i zmiany w sposobie komunikowania się młodych ludzi dzięki internetowi sprawiły, że zmienia się definicja przestrzeni edukacyjnej, a zatem można próbować inaczej organizować szkołę, odchodząc od tradycyjnych „czterech ścian“ klasy.
Cele programu sformułowano w czterech punktach:
» | lepsze środowisko edukacyjne dla wszystkich uczniów, |
» | lepsze środowisko nauczania dla wszystkich edukatorów, |
» | lepszy dostęp do infrastruktury oświatowej dla lokalnych społeczności, |
» | lepsze decyzje rodziców co do wyboru szkoły. |
Wybór szkół do udziału w programie odbywa się przy współpracy i współfinansowaniu przebudowy przez lokalne władze. W ten sposób istniejące środki są dystrybuowane do tych szkół, najbardziej potrzebują modernizacji. Ale Brytyjczycy mogą przy okazji pójść o krok dalej. Eksperci Futurelab – organizacji zajmującej się unowocześnianiem edukacji – proponują, aby w tym procesie znacznie szerzej uwzględniać tyc, którzy mogą być najbardziej zainteresowani zmianami środowiska szkolnego, czyli uczniów.
Jak zauważa Tim Rudd z Futurelab, przeprowadzone wśród młodzieży szkolnej sondy wskazują, że jeszcze zbyt rzadko ich głosy pod kątem projektowania środowiska szkolnego są brane pod uwagę - „Słyszymy często głosy uczniów, którzy mówią, że chcą być szerzej włączeni w realizację programu BSF, aby zwiększyć efektywność uczenia się i lepiej wykorzystywać nowe technologie w edukacji.“
O tym, że projektując przestrzeń edukacji należy brać pod uwagę opinię uczniów, przekonują uwagi przez nich zgłaszane. 46% uczniów zapytanych w sondzie przyznało, że tablice interaktywne są technologią edukacyjną, z którą mają najczęściej do czynienia w klasie, ale tylko 31% z nich uważa, że stanowią one efektywną pomoc w nauce.
Włączenie uczniów w projektowanie „ich“ szkolnej przestrzeni edukacyjnej przynosi wiele pozytywnych rezultatów. Futurelab opisało jeden z takich przypadków w szkole podstawowej Luckwell w Brystolu (patrz: Elementy przestrzeni jako doświadczenie edukacyjne). Podobnego zdania są naukowcy z Uniwersytetu Georgetown w Waszyngtonie. Istnieje wyraźny związek pomiędzy projektowaniem przestrzeni edukacyjnej a wynikami nauczania. Według danych z prowadzonych na tym uniwersytecie badań, dobrze zaprojektowana szkoła wpływa na lepsze wyniki testów szkolnych (wzrost o 11%) (patrz: Odpowiednie środowisko edukacyjne wpływa na jakość i wyniki edukacji).
(Źródło: Partnership for Schools, Futurelab)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)