Święto edukacji czy edukatorów?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyW zasadzie to powinniśmy dziś składać życzenia każdy każdemu. Skoro mówimy o dniu Edukacji Narodowej, to każdy z nas powinien cieszyć się z tego, czego się nauczył, gratulować innym sukcesów w nauce i oczywiście dziękować tym, dzięki którym czegoś się (w końcu) nauczył. Zwłaszcza wszystkim edukatorom, którzy zabiegali o to, aby nam coś pozostało w głowach... 
 
Czasy się chyba zmieniły, nic nie jest tak stabilne, jak wydawało się kiedyś. Rewolucja w nauce i technologii dokonuje się na naszych oczach. Każdego roku zaskakują nas nowe urządzenia i programy, które wpływają istotnie na nasze życie zawodowe i osobiste. Możemy się dziś komunikować z każdym w każdym miejscu i czasie. Coraz więcej osób zapomina, jak wyglądało życie i załatwianie spraw w czasach, gdy nie było Internetu i nieograniczonego dostępu do informacji. Życie coraz szybciej się toczy, a zatem... również edukacja nie może odbywać się w tym samym tempie, co 20-30 lat temu. Musimy się uczyć szybciej, bo tego wymaga od nas świat, w którym funkcjonujemy.

I jak w tym wszystkim mają odnaleźć się nauczyciele, od których wymaga się, aby codziennie jednocześnie budowali szkołę bardziej przyjazną, skuteczniejszą i nowocześniejszą? Jak mają odkrywać talenty uczniów i wspierać szybki rozwój uczniów, skoro wymaga się od nich głównie realizacji (nadal) przeładowanego programu i przygotowania do testów, które nie mają wielkiego wpływu na wiedzę, dzięki której uczeń będzie mógł sobie poradzić w życiu? 

Po pierwsze – może spróbują polubić zmianę? „Zmiana to jedyna stałość we współczesnym świecie“, jak zauważył jakiś uważny obserwator rzeczywistości. Po drugie – może spróbują polubić eksperymentowanie w edukacji? To, że jesteśmy przyzwyczajeni do jednej metody nauczania, nie oznacza, że jest ona najlepsza. Jeśli następują zmiany, zmienia się również uczeń – prawdopodobnie więc nasza metoda traci na skuteczności. Po trzecie – może powinni oddać trochę inicjatywy uczniom? Dlaczego w świecie, w którym następuje tak wiele zmian to nauczyciel (i szkoła) ma być ciągle odpowiedzialny za edukację ucznia, a nie on sam? Badania potwierdzają, że coraz częściej uczniowie chcą sami decydować o swojej edukacji, zwłaszcza że mają do dyspozycji doskonałe narzędzia i powiększające się zasoby. Warto pytać uczniów, w jaki sposób chcieli by się uczyć danego tematu. Edukacja to forma partnerstwa i w tym kierunku powinno zmierzać nauczanie w szkolnej klasie (i poza nią). 

W związku ze Świętem Edukacji Narodowej życzymy polskim edukatorom:
»  więcej odwagi – wokół nas dzieje się wiele zmian, wiele z nich (zwłaszcza tych w obszarze technologii edukacyjnej) jest dobrych, nie należy się ich bać! Warto spróbować coś zmienić. To tak, jak byśmy próbowali potraw orientalnej kuchni. Miejmy w sobie ciekawość próbowania nowego. Jeśli boimy się nowego, poprośmy o pomoc uczniów; 
»  otwartości na zmiany – nie trzymajmy się systemu edukacji, który wymyślono w XIX wieku i który w dzisiejszym zglobalizowanym, cyfrowym świecie może prowadzić do edukacyjnego skansenu, a nie do nowoczesnej edukacji; 
»  więcej wiary w umiejętności uczniów – oni są kreatywni i wiele potrafią, trzeba tylko stworzyć im możliwości do pracy w preferowany przez nich sposób; 
»  więcej kreatywności – pozwólmy uczniom tworzyć, a nie odtwarzać. Mają do dyspozycji dziesiątki wyśmienitych narzędzi – pozwólmy na wykorzystanie w edukacji Internetu, telefonu komórkowego, aparatu cyfrowego, iPoda, cyfrowego dyktafonu, czy innych urządzeń, z którymi uczniowie są świetnie obeznani; 
»  więcej innowacji – może to, że uczniowie są znudzeni, nie słuchają, tracą zainteresowanie po kilku minutach waszej lekcji, wynika z tego, że ich świat funkcjonuje inaczej? Edukacja potrzebuje innowacji. Wykorzystujmy nowatorskie metody pracy – mamy do dyspozycji urządzenia, o jakich nawet nie śniło się naszym nauczycielom; 
»  więcej inicjatywy – polskiej edukacji nie zmienią odgórne reformy. Prawdziwa zmiana i modernizacja dokonuje się zazwyczaj oddolnie i możecie dokonać jej tylko wy, własnymi siłami przy współpracy z uczniami i ich rodzicami. 
 
Tego będziemy chcieli życzyć w dniu 14 października każdego roku. Twórzmy w Polsce nowoczesną, wysokiej jakości, edukację, w szkole i poza nią. Tylko dzięki temu będziemy mogli nadążać za ciągłymi zmianami w świecie wokół nas.  
 
W imieniu redakcji Edunews.pl
 
Marcin Polak
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie