Uczyć niepełnosprawnych to wyzwanie

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyNauczyciel to wymagający zawód. Jego rola nie kończy się jedynie na przekazywaniu wiedzy. Pedagodzy także wychowują uczniów i są swego rodzaju psychologami. Jednak kiedy w grę wchodzą dzieci niepełnosprawne, rola nauczyciela staje się jeszcze bardziej odpowiedzialna, a sam proces nauczania - jeszcze bardziej skomplikowany i wielowymiarowy.
 
Pedagog specjalny to zawód dla ludzi z pasją – pasją nauczania, wychowywania i niesienia pomocy. Nauczyciel pracujący z niepełnosprawnymi dziećmi musi nie tylko poświęcić im swój czas, ale także zaangażować w to całą swoją osobowość – inaczej jego praca będzie nieskuteczna. Za sprawą coraz szerszego wprowadzania tzw. edukacji włączającej, która jest szansą na stworzenie dzieciom niepełnosprawnym normalnego życia wśród pełnosprawnych rówieśników – zapotrzebowanie na pedagogów specjalnych ciągle wzrasta.

Specjalny nauczyciel
Chętnych aby poszerzać swoją wiedzę w zakresie pedagogiki specjalnej nie brakuje. Dzieje się tak, ponieważ w Polsce coraz więcej placówek stawia na system edukacji włączającej, umożliwiający wspólną naukę dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych. Jednak, aby taki system edukacji mógł prawidłowo funkcjonować, należy dostosować do niego szkołę, a także i nauczycieli.

Przede wszystkim trzeba pomóc nauczycielom zaadaptować się do nowej sytuacji, w której muszą przyjąć odpowiedzialność za nauczanie wszystkich dzieci, także tych ze zwiększonymi potrzebami. Pedagodzy muszą dostosować programy, zmienić podejście, a także zmodyfikować struktury i strategie nauczania. Dlatego coraz częściej praktykujący już dydaktycy również decydują się studiować pedagogikę specjalną jako uzupełnienie wykształcenia.

„Nauczyciele matematyki, fizyki czy języka polskiego nie są przygotowani do pracy z niepełnosprawnymi dziećmi. Kończąc dodatkowo pedagogikę specjalną nabierają odpowiednich kwalifikacji.“ – mówi Luiza Kalupa, kanclerz Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej. „Absolwentom pedagogiki specjalnej jest bowiem zdecydowanie łatwiej odnaleźć się w nowym systemie, gdyż podczas studiów przygotowywano ich do pracy z dziećmi o zwiększonych potrzebach – dodaje.“

Nie tylko w szkole
Niepełnosprawność przestała być już w Polsce tematem tabu, a niepełnosprawni coraz liczniej zaczynają uczestniczyć w życiu społecznym. Dlatego pedagodzy specjalni zaczynają być potrzebni również poza murami szkoły. Przybywa dla nich zajęć.

„Mimo iż coraz więcej placówek i instytucji otwiera się na osoby ze specjalnymi potrzebami, to nie posiadają one odpowiednio wyszkolonych pracowników i opiekunów.“ – podkreśla Luiza Kalupa z WSEIiI.

Zapotrzebowanie na absolwentów pedagogiki specjalnej stale wzrasta w takich miejscach jak placówki opieki, wychowania i rehabilitacji, w służbie zdrowia, służbie socjalnej, oświatowych agendach samorządowych czy sądownictwie. Zawód pedagoga specjalnego, wbrew panującym stereotypom, nie musi oznaczać też wcale niskich zarobków. Obecnie coraz więcej usług z zakresu pedagogiki specjalnej przenosi się również do sektora prywatnego.

Naucz się, jak uczyć innych
Nauczanie dzieci z różnymi niepełnosprawnościami nie jest łatwe i wymaga odpowiedniego przygotowania. Edukacją osób chętnych do podjęcia takiej pracy zajmuje się pedagogika specjalna. Można ją studiować na wielu polskich uczelniach – w ramach kierunku lub specjalności, np. na Akademii Pedagogiki Specjalnej, Uniwersytecie Gdańskim, Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu czy w Wyższej Szkole Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu. Na pedagogice specjalnej studenci zdobywają podstawową wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki ogólnej, filozofii i etyki, dydaktyki ogólnej czy metodologii badań. Wybierając natomiast jedną z wielu specjalności, takich jak oligofrenopedagogika, pedagogika terapeutyczna czy logopedia, pogłębiają wiedzę na dany temat. Uczelnie wymagają także od swoich studentów, by w tracie studiów zdobyli także umiejętności praktyczne, odbywając kilkutygodniowy staż.

To od pedagoga w dużej mierze zależy, czy proces rewalidacji wychowanka powiedzie się czy nie – czyli, czy uda się skutecznie włączyć osobę niepełnosprawną w nurt życia społecznego. Takim nauczycielom nie może więc zabraknąć cech takich jak życzliwość, głębokie zainteresowanie wychowankiem, a także sugestywności, która jest niezbędną umiejętnością wpływania na uczucia. Mimo tego, że bycie nauczycielem dla dzieci ze zwiększonymi potrzebami nie jest łatwym zadaniem, to zainteresowanie tego typu pracą i studiami z roku na rok wzrasta.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie