Szkolny egzamin z cyfrowych umiejętności

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyAmerykanie zdecydowali się jako pierwsi na świecie na wprowadzenie do systemu edukacji ogólnonarodowych testów kompetencji uczniów szkół podstawowych i średnich w zakresie posługiwania się współczesnymi narzędziami cyfrowymi. Znajomość „alfabetu cyfrowego“ stanie się od 2012 r. częścią Narodowego Systemu Oceniania Postępów w Edukacji.
 
Specjalnie opracowane testy będą sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów w posługiwaniu się technologiami w zakresie różnych przedmiotów szkolnych, m.in. matematyki, fizyki, historii, czy bardziej ogólnych umiejętności – czytania i pisania. Wyniki posłużą do zmierzenia – po raz pierwszy w historii – do zmierzenia i porównania poziomu wiedzy uczniów w różnych szkołach i regionach kraju.

Przygotowanie koncepcji badań zostało powierzone WestEd - jednej z pozarządowych instytucji edukacyjnych specjalizującej się w badaniach, programach i usługach w obszarze edukacji. Jej propozycja zostanie rozpatrzona i zatwierdzona przez National Assessment Governing Board (NAGB), czyli narodową komisję oceniającą. Tu ostatecznie zapadnie decyzja, jakiego rodzaju umiejętnościami powinien wykazywać się uczeń po czwartym roku nauki (K-4), ósmym (K-8) i na zakończenie szkoły średniej (K-12).

„Cieszymy się, że możemy skorzystać z pomocy WestEd w opracowaniu fundamentów oceniania w tak ważnym obszarze. Technologie zmieniają się i rozwijają się bardzo szybko, dlatego niezmiernie ważna jest właściwa ocena uczniów w tym zakresie“ – zauważa David Winick, szef NAGB.

W Stanach Zjednoczonych przygotowania do wprowadzenia badań umiejętności cyfrowych trwają już od pewnego czasu. Jedna z organizacji – The International Society for Technology in Education (ISTE) opracowała narodowe standardy technologii edukacyjnych (NETS), zaś fundamentalna ustawa amerykańskiego systemu edukacji – No Child Left Behind Act – jednoznacznie określiła, że każdy uczeń kończący ósmy rok nauki musi wykazać się znajomością „technologicznego alfabetu“ (technological literacy). Władze oświatowe jednomyślnie zgadzają się, że w społeczeństwie informacyjnym brak umiejętności korzystania z nowych technologii prowadzi wprost do wykluczenia cyfrowego i społecznego.
 
„Wszyscy wiemy, że nowoczesne urządzenia i technologie we wszystkich możliwych obszarach – włączając w to choćby komputery, komunikowanie, użytkowanie energii, rolnictwo, medycynę czy transport – oddziaływują na wszystko co słyszymy, widzimy, dotykamy, a nawet na to, co jemy.“ – zauważa Alan J. Friedman, członek zarządu NAGB. „Dzięki nowym ramom oceniania i testom będziemy mogli upewnić się, czy uczniowie właściwie uczą się, w jaki sposób wykorzystywać nowe technologie [w edukacji].

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie