Szkolny egzamin z cyfrowych umiejętności

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyAmerykanie zdecydowali się jako pierwsi na świecie na wprowadzenie do systemu edukacji ogólnonarodowych testów kompetencji uczniów szkół podstawowych i średnich w zakresie posługiwania się współczesnymi narzędziami cyfrowymi. Znajomość „alfabetu cyfrowego“ stanie się od 2012 r. częścią Narodowego Systemu Oceniania Postępów w Edukacji.
 
Specjalnie opracowane testy będą sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów w posługiwaniu się technologiami w zakresie różnych przedmiotów szkolnych, m.in. matematyki, fizyki, historii, czy bardziej ogólnych umiejętności – czytania i pisania. Wyniki posłużą do zmierzenia – po raz pierwszy w historii – do zmierzenia i porównania poziomu wiedzy uczniów w różnych szkołach i regionach kraju.

Przygotowanie koncepcji badań zostało powierzone WestEd - jednej z pozarządowych instytucji edukacyjnych specjalizującej się w badaniach, programach i usługach w obszarze edukacji. Jej propozycja zostanie rozpatrzona i zatwierdzona przez National Assessment Governing Board (NAGB), czyli narodową komisję oceniającą. Tu ostatecznie zapadnie decyzja, jakiego rodzaju umiejętnościami powinien wykazywać się uczeń po czwartym roku nauki (K-4), ósmym (K-8) i na zakończenie szkoły średniej (K-12).

„Cieszymy się, że możemy skorzystać z pomocy WestEd w opracowaniu fundamentów oceniania w tak ważnym obszarze. Technologie zmieniają się i rozwijają się bardzo szybko, dlatego niezmiernie ważna jest właściwa ocena uczniów w tym zakresie“ – zauważa David Winick, szef NAGB.

W Stanach Zjednoczonych przygotowania do wprowadzenia badań umiejętności cyfrowych trwają już od pewnego czasu. Jedna z organizacji – The International Society for Technology in Education (ISTE) opracowała narodowe standardy technologii edukacyjnych (NETS), zaś fundamentalna ustawa amerykańskiego systemu edukacji – No Child Left Behind Act – jednoznacznie określiła, że każdy uczeń kończący ósmy rok nauki musi wykazać się znajomością „technologicznego alfabetu“ (technological literacy). Władze oświatowe jednomyślnie zgadzają się, że w społeczeństwie informacyjnym brak umiejętności korzystania z nowych technologii prowadzi wprost do wykluczenia cyfrowego i społecznego.
 
„Wszyscy wiemy, że nowoczesne urządzenia i technologie we wszystkich możliwych obszarach – włączając w to choćby komputery, komunikowanie, użytkowanie energii, rolnictwo, medycynę czy transport – oddziaływują na wszystko co słyszymy, widzimy, dotykamy, a nawet na to, co jemy.“ – zauważa Alan J. Friedman, członek zarządu NAGB. „Dzięki nowym ramom oceniania i testom będziemy mogli upewnić się, czy uczniowie właściwie uczą się, w jaki sposób wykorzystywać nowe technologie [w edukacji].

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie