Warto przyjrzeć się zawartości podręczników do nauczania matematyki, na wszystkich poziomach nauczania. Wygląda na to, że na całym świecie powielamy te same błędy. Podręczniki do matematyki wymagają zmian – jak zauważa Sarah D.Sparks w swoim artykule pt.: Textbooks Need More Real-World Math Exercises, Study Finds. Autorka powołuje się na opinię Williama Schmidta, wybitnego profesora na Michigan State University. Myślę, że tak samo i podręczniki polskie potrzebują zmian.
Jak odkrywać matematykę?
Nauka matematyki od początku szkoły podstawowej powinna prowadzić do rozwijania myślenia matematycznego. Pewnym sposobem na osiąganie tego celu jest pozwolenie, aby dzieci same „odkrywały” prawidłowości matematyki. Żeby zrozumieć, czym jest „odkrycie” w matematyce, warto przybliżyć trzy aspekty: samodzielność poznawczą, pracę we wspólnocie oraz piękno matematyki – przekonywała podczas Inspiracji Wczesnoszkolnych 2022 prof. dr hab. Alina Kalinowska-Iżykowska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Wszystko, co warto wiedzieć o dobrostanie. Praktyczny przewodnik
Dobrostan to subiektywny stan, zależny od wielu czynników takich jak charakter danej osoby, stan ciała, ducha i umysłu, jej doświadczenie życiowe, przeżyte traumy, choroby i trudne sytuacje. W zależności od tych wszystkich czynników, dobrostanu będzie upatrywała w różnych elementach życia – pewne wydadzą jej się bardziej potrzebne, inne nieco mniej.
Dlaczego w szkole ważne są relacje?
Szkoła to nie budynek, to ludzie, którzy tworzą społeczność i miejsce, w którym każde dziecko powinno uzyskać takie wsparcie, jakiego potrzebuje: w rozwoju, w uczeniu się i w budowaniu dobrych relacji z innymi ludźmi.
Wpływ środowiska na dobrostan dzieci
Na 39 badanych krajów UE i OECD, Polska zajmuje 27. miejsce w rankingu dotyczącym zapewnienia dzieciom zdrowego środowiska do życia, podaje UNICEF w najnowszym raporcie. Raport został opracowany przez Centrum Badawcze UNICEF - Innocenti we Florencji.
Pomyśl i uzasadnij!
Elementy myślenia krytycznego są nie tylko mile widziane, ale wręcz pożądane w dzisiejszych programach nauczania. Nic zatem zaskakującego, że w trakcie prowadzonych przeze mnie zajęć, często zachęcam młodych ludzi do tego, by rozstrzygali, które z rozwiązań uważają za słuszne i uzasadniali swoją opinię. I nie ma od tej reguły specjalnych wyjątków.
Trzy mity na temat motywowania uczniów
Motywowanie uczniów do uczenia się może być trudne, ale jest to jedno z najważniejszych zadań nauczyciela. W artykule, z którego korzystałam autor rozprawia się z trzema dość popularnymi mitami.