Damy i Dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają… A moi uczniowie tak!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Warto kształtować postawy przedsiębiorcze u dzieci już od najmłodszych lat. Prawie 100 lat temu Janusz Korczak w swojej książce „Bankructwo Młodego Dżeka” pokazał jak ważne jest rozwijanie przedsiębiorczości i kreatywności już od dzieciństwa. Tych tematów nie powinno zabraknąć w edukacji wczesnoszkolnej.

Wiele dzieci korzysta już z nowoczesnych metod płatności, takich jak bezgotówkowe transakcje. Coraz więcej z nich płaci za drobne zakupy kartą płatniczą lub blikiem. Edukacja finansowa jest zatem ważna w dzisiejszych czasach, aby dzieci mogły nauczyć się świadomego zarządzania pieniędzmi. Niektóre stowarzyszenia wdrażają programy, które mają na celu rozwijanie postaw finansowych u dzieci. Moja szkoła realizuje 2,5 letni program Myślę, Decyduję Działam. Edukacja Finansowa dla najmłodszych (2 edycja). Ćwiczenia i aktywności proponowane w programie i stworzone przez ekspertki (Małgorzata Żytko, Alina Kalinowska, Ewa Kruk) nauczyciel może dowolnie modyfikować i dostosowywać treści programu do indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów.

Program ten stał się motorem napędowym do realizowania w klasie projektów z edukacji finansowej na przestrzeni trzech lat m.in. projekt eTwinning „Zakupy w Centrum Handlowym”, symulacyjna gra na giełdzie, projekt eTwinning „Dziecięce Biuro Podróży”, czy zbieranie przez uczniów funduszy na wycieczkę szkolną do Gliczarowa Górnego. Wspólna wycieczka została zaplanowana już 3 lata temu, kiedy to powstał program autorski Razem (Ewa Przybysz-Gardyza, Ewa Kempska, Edyta Karwowska). By zebrać pieniądze na wyjazd uczniowie klasy 3 przeprowadzili w szkole wiele zaplanowanych wcześniej działań m.in. licytacje przetworów, kiermasz świąteczny, sprzedaż książek, przedstawienie. Uczestnicząc w powyższych przedsięwzięciach, uczniowie wykazali się inicjatywą, pomysłowością i zaangażowaniem. Posłuchajcie, czego się przy okazji nauczyli – opowiadałam o tym na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Edyta Karwowska jest nauczycielką dyplomowana w zakresie edukacji wczesnoszkolnej. W swojej pracy z młodszymi uczniami wykorzystuje nowoczesne technologie. Ambasadorka programu eTwinning, moderatorka grupy Aktywna Tablica z eTwinning. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Współautorka bloga: https://programrazem.blogspot.com

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie