Damy i Dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają… A moi uczniowie tak!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Warto kształtować postawy przedsiębiorcze u dzieci już od najmłodszych lat. Prawie 100 lat temu Janusz Korczak w swojej książce „Bankructwo Młodego Dżeka” pokazał jak ważne jest rozwijanie przedsiębiorczości i kreatywności już od dzieciństwa. Tych tematów nie powinno zabraknąć w edukacji wczesnoszkolnej.

Wiele dzieci korzysta już z nowoczesnych metod płatności, takich jak bezgotówkowe transakcje. Coraz więcej z nich płaci za drobne zakupy kartą płatniczą lub blikiem. Edukacja finansowa jest zatem ważna w dzisiejszych czasach, aby dzieci mogły nauczyć się świadomego zarządzania pieniędzmi. Niektóre stowarzyszenia wdrażają programy, które mają na celu rozwijanie postaw finansowych u dzieci. Moja szkoła realizuje 2,5 letni program Myślę, Decyduję Działam. Edukacja Finansowa dla najmłodszych (2 edycja). Ćwiczenia i aktywności proponowane w programie i stworzone przez ekspertki (Małgorzata Żytko, Alina Kalinowska, Ewa Kruk) nauczyciel może dowolnie modyfikować i dostosowywać treści programu do indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów.

Program ten stał się motorem napędowym do realizowania w klasie projektów z edukacji finansowej na przestrzeni trzech lat m.in. projekt eTwinning „Zakupy w Centrum Handlowym”, symulacyjna gra na giełdzie, projekt eTwinning „Dziecięce Biuro Podróży”, czy zbieranie przez uczniów funduszy na wycieczkę szkolną do Gliczarowa Górnego. Wspólna wycieczka została zaplanowana już 3 lata temu, kiedy to powstał program autorski Razem (Ewa Przybysz-Gardyza, Ewa Kempska, Edyta Karwowska). By zebrać pieniądze na wyjazd uczniowie klasy 3 przeprowadzili w szkole wiele zaplanowanych wcześniej działań m.in. licytacje przetworów, kiermasz świąteczny, sprzedaż książek, przedstawienie. Uczestnicząc w powyższych przedsięwzięciach, uczniowie wykazali się inicjatywą, pomysłowością i zaangażowaniem. Posłuchajcie, czego się przy okazji nauczyli – opowiadałam o tym na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Edyta Karwowska jest nauczycielką dyplomowana w zakresie edukacji wczesnoszkolnej. W swojej pracy z młodszymi uczniami wykorzystuje nowoczesne technologie. Ambasadorka programu eTwinning, moderatorka grupy Aktywna Tablica z eTwinning. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Współautorka bloga: https://programrazem.blogspot.com

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie