Raport Horyzontalny dla systemu oświaty (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyUkazała się II edycja The Horizon Report 2010 poświęcona przyszłości systemu oświaty w średniej i długiej perspektywie. Raport jest wart uwagi, gdyż nie jest to zbiór prognoz, ale rezultat kilkumiesięcznej pracy międzynarodowego zespołu naukowców badających istniejące trendy, wyzwania i nowe technologie, które już są lub za chwilę pojawią się w szkołach.
 
Każda z edycji Raportu Horyzontalnego, który przygotowywany jest przez The New Media Consortium, omawia sześć nowych technologii lub zjawisk, które w niedalekiej przyszłości mogą zaistnieć w praktyce edukacyjnej na szeroką skalę. Zazwyczaj perspektywa czasowa ich wprowadzenia określona jest na 1-5 lat. Każdy z Raportów prezentuje trendy oraz krytyczne wyzwania dla systemu oświaty, które oddziaływać będą na procesy nauczania i uczenia się w takich samych ramach czasowych.

Trendy
Zdaniem autorów Raportu poniższe trendy już silnie oddziałują na praktykę nauczania, uczenia się i kreatywność w szkole. Zidentyfikowano ich pięć. Będą one miały istotny wpływ na włączanie nowych technologii w procesy edukacyjne w latach 2010-2015.

Technologie są w coraz większym stopniu środkiem wspierania rozwoju uczniów, narzędziem komunikowania się i socjalizacji, a przede wszystkim częścią życia wszystkich młodych ludzi. Wpływają na ich życie w coraz to nowy sposób. Do niedawna były postrzegane jako prowadzące do izolacji młodzieży, ale najnowsze badania przeczą tej hipotezie – wręcz przeciwnie, są one podstawowym narzędziem podtrzymywania kontaktu, a zarazem spersonalizowanym narzędziem edukacji. Wielosensoryczne, powszechne, wszędobylskie, interdyscyplinarne, technologie dają możliwość uczniom brania udziału w debacie publicznej, a także stwarzają przestrzeń do interakcji i pogłębiania wiedzy poza ścianami klasy.

badania i analizyTechnologie będą w dalszym ciągu głęboko wpływać na metody pracy, współpracy, komunikację i, również, na osobisty sukces. Technologie informacyjne mają olbrzymi wpływ na to, jak ludzie pracują, uczą się, socjalizują i współpracują. Kompetencje technologiczne są również krytycznym czynnikiem sukcesu niemal w każdej dziedzinie; ci, którzy bieglej posługują się nimi, mogą się szybciej rozwijać; ci, których kompetencje technologiczne są niedostateczne, będą tracić. Luka cyfrowa, do niedawna postrzegana jako  czynnik ekonomiczny, stanowiący o bogactwie, dziś jest postrzegana jako głębsze zjawisko – to faktycznie luka edukacyjna. Ci, którzy mają możliwość doskonalenia kompetencji technologicznych są później w lepszej pozycji startowej w życiu niż ci, którzy takiej możliwości nie mieli.

Coraz większe znaczenie ma wartość innowacyjności i kreatywności. Innowacyjność jest oceniana jako jedna z najbardziej pożądanych cech w biznesie i na nią powinien być kładziony nacisk już w szkołach, oczywiście jeśli zakładamy, że uczniowie mają odnieść sukces także w życiu zawodowym, a nie tylko zdobyć dobre oceny. Sposoby wspierania innowacyjności i kreatywności wśród uczniów powinny uwzględniać praktyki, z którymi uczniowie będą mieć do czynienia w życiu zawodowym. Nie mogą być przypisane tylko do przedmiotów artystycznych, ale przede wszystkim muszą dotyczyć sfery badawczej na wszystkich przedmiotach i przedsiębiorczości.

Rośnie zainteresowanie edukacją nieformalną, alternatywną, w każdym czasie i miejscu – tym należy tłumaczyć popularność e-learningu, mentoringu czy zapisywania się na zajęcia pozaszkolne. Coraz częściej szkoła przestaje być postrzegana jako jedyne miejsce, w którym się uczymy, gdyż uczniowie otrzymują atrakcyjne propozycje edukacyjne z poza szkoły. Stwarza to okazję szkole do podejmowania działalności edukacyjnej korespondującej z edukacją pozaszkolną, a także do zastanowienia się nad tradycyjną praktyką edukacyjną, przeanalizowania treści, które przekazuje uczniom i doświadczenia, które może im zaproponować.

Zmienia się również nasze myślenie o środowisku edukacyjnym. Tradycyjnie miejsce, w którym zachodził proces edukacyjny było fizycznie namacalne. Dziś mówimy raczej o przestrzeni lub przestrzeniach edukacyjnych. Stają się one bardziej społecznościowe, interdyscyplinarne i wspierane są przez technologie, które prowadzą do wirtualnej komunikacji i współpracy. Będzie to również miało istotne znaczenie dla szkół – miejsce edukacji może być w każdym „tu i teraz“, a nie w czterech ścianach w klasie.

Przedstawione trendy mają istotny wpływ na kształt edukacji szkolnej. Uświadamiają, że edukacja ze stacjonarnej staje się bardziej edukacją w przestrzeni, a może nawet w biegu, w podróży, w każdym miejscu, gdzie istnieje dostęp do wirtualnej społeczności, z którą uczeń współpracuje i komunikuje się na co dzień.

W dalszych opracowaniach poświęconych Raportowi Horyzontalnemu 2010 przedstawimy krytyczne wyzwania dla szkolnictwa i technologie, których rozwój może istotnie wpłynąć na kształt edukacji. Przejdź do drugiej części opracowania Raportu Horyzontalnego.

(Źródło: The New Media Consortium, CC-BY 3.0)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym) 
 
  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie