Im więcej telewizji dla maluchów, tym więcej problemów w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaMałe dzieci w wieku do 5 lat nie powinny oglądać zbyt wiele programów telewizyjnych, ponieważ później może to oznaczać kłopoty w nauce (zwłaszcza matematyki). Ponadto dzieci te mają później większe skłonności do nadwagi niż ich rówieśnicy, którzy oglądali mniej telewizji we wczesnym dzieciństwie – wynika z badań naukowców kanadyjskich i amerykańskich.
 
W czasopiśmie Archives of Pediatric and Adolescent Medicine opublikowano wyniki badań, z których wynika, że dzieci, które oglądały często telewizję w wieku dwóch lat i później, w wieku 10 lat ważyły o wiele więcej niż ich rówieśnicy i jedli o wiele więcej słodyczy, słodzonych napojów oraz przegryzek. Aktywność fizyczna i zabawy z rówieśnikami w dzieciństwie mają znaczący wpływ na to, jak przebiega później rozwój fizyczny. Jest to zbyt cenny czas z punktu widzenia rozwoju dziecka, aby warto było zapełniać go programami telewizyjnymi – najmłodsze dzieci najszybciej uczą się umiejętności społecznych dzięki kontaktom i zabawie z rówieśnikami.

„Wyniki naszych badań po raz kolejny potwierdzają wcześniejsze hipotezy, że zbyt częste oglądanie telewizji w dzieciństwie przekłada się na problemy z koncentracją uwagi“ – mówi Linda Pagani z Uniwersytetu w Montrealu i naukowcy z uniwersytetów Michigan oraz Bowling Green w Kentucky.
 
media i edukacja 

Program badań był realizowany z rozmachem. Wzięło w nim udział ponad 2000 dzieci w wieku 10 lat i ich rodziców, z którymi przeprowadzano wywiady na temat tego, w jaki sposób ich pociechy oglądały telewizję i jak często w wieku 2,5 roku i 4,5 roku. Następnie poproszono nauczycieli oraz lekarzy o wszechstronną ocenę uczestniczących w badaniu dzieci.

Naukowcy postanowili zobrazować straty, jakie następują w wyniku nadmiernej ekspozycji programów telewizyjnych w dzieciństwie. Każda godzina oglądania telewizji przez dzieci w wieku 2,5 roku przekłada się – jak wynika z badań – na 7. procentowy spadek koncentracji uwagi w szkolnej klasie oraz 6. procentowy spadek umiejętności matematycznych.

Ponadto każda godzina oglądania telewizji w tygodniu przez dzieci w wieku 2,5 lat, zwiększa o 10% prawdopodobieństwo wystąpienia problemów z nadwagą w wieku szkolnym, spadek o 13% aktywności fizycznej (ćwiczeń), wagę o 5% wyższą niż u rówieśników i o 10% częstsze jedzenie słodkich przegryzek i napojów.

„Niestety, pomimo jasnych i czytelnych zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, które przestrzegają przed zagrożeniami związanymi z korzystaniem z mediów, rodzice wykazują się niską wiedzą i świadomością na temat istnienia takich rekomendacji.“ – napisali naukowcy w komunikacie.

(Źródło: Reuters)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie