Im więcej telewizji dla maluchów, tym więcej problemów w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaMałe dzieci w wieku do 5 lat nie powinny oglądać zbyt wiele programów telewizyjnych, ponieważ później może to oznaczać kłopoty w nauce (zwłaszcza matematyki). Ponadto dzieci te mają później większe skłonności do nadwagi niż ich rówieśnicy, którzy oglądali mniej telewizji we wczesnym dzieciństwie – wynika z badań naukowców kanadyjskich i amerykańskich.
 
W czasopiśmie Archives of Pediatric and Adolescent Medicine opublikowano wyniki badań, z których wynika, że dzieci, które oglądały często telewizję w wieku dwóch lat i później, w wieku 10 lat ważyły o wiele więcej niż ich rówieśnicy i jedli o wiele więcej słodyczy, słodzonych napojów oraz przegryzek. Aktywność fizyczna i zabawy z rówieśnikami w dzieciństwie mają znaczący wpływ na to, jak przebiega później rozwój fizyczny. Jest to zbyt cenny czas z punktu widzenia rozwoju dziecka, aby warto było zapełniać go programami telewizyjnymi – najmłodsze dzieci najszybciej uczą się umiejętności społecznych dzięki kontaktom i zabawie z rówieśnikami.

„Wyniki naszych badań po raz kolejny potwierdzają wcześniejsze hipotezy, że zbyt częste oglądanie telewizji w dzieciństwie przekłada się na problemy z koncentracją uwagi“ – mówi Linda Pagani z Uniwersytetu w Montrealu i naukowcy z uniwersytetów Michigan oraz Bowling Green w Kentucky.
 
media i edukacja 

Program badań był realizowany z rozmachem. Wzięło w nim udział ponad 2000 dzieci w wieku 10 lat i ich rodziców, z którymi przeprowadzano wywiady na temat tego, w jaki sposób ich pociechy oglądały telewizję i jak często w wieku 2,5 roku i 4,5 roku. Następnie poproszono nauczycieli oraz lekarzy o wszechstronną ocenę uczestniczących w badaniu dzieci.

Naukowcy postanowili zobrazować straty, jakie następują w wyniku nadmiernej ekspozycji programów telewizyjnych w dzieciństwie. Każda godzina oglądania telewizji przez dzieci w wieku 2,5 roku przekłada się – jak wynika z badań – na 7. procentowy spadek koncentracji uwagi w szkolnej klasie oraz 6. procentowy spadek umiejętności matematycznych.

Ponadto każda godzina oglądania telewizji w tygodniu przez dzieci w wieku 2,5 lat, zwiększa o 10% prawdopodobieństwo wystąpienia problemów z nadwagą w wieku szkolnym, spadek o 13% aktywności fizycznej (ćwiczeń), wagę o 5% wyższą niż u rówieśników i o 10% częstsze jedzenie słodkich przegryzek i napojów.

„Niestety, pomimo jasnych i czytelnych zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, które przestrzegają przed zagrożeniami związanymi z korzystaniem z mediów, rodzice wykazują się niską wiedzą i świadomością na temat istnienia takich rekomendacji.“ – napisali naukowcy w komunikacie.

(Źródło: Reuters)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie