Horyzonty edukacji 2011: główne trendy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyUkazała się edycja 2011 raportu horyzontalnego - The Horizon Report - jednego z ważniejszych na świecie opracowań poświęconych trendom w nowoczenej edukacji. Co roku naukowcy opracowujący raport wskazują cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość szkolną i uczelnianą oraz działalność instytucji edukacyjnych.
 
Oto główne trendy w roku 2011 :

Za sprawą internetu rozkwitły zasoby współtworzone przez użytkowników i relacje pomiędzy użytkownikami sieci, co powinno skłaniać do zmiany spojrzenia na rolę edukatorów w nauczaniu, tłumaczeniu świata i nadawaniu znaczenia. Nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach nastąpił odwrót od sieci, jako podstawowej platformy komunikacji społecznej i ważnego elementu „krajobrazu“ edukacji. Przy coraz większej dostępności zasobów internetu poprzez urządzenia mobilne, przyrastającymi w szybkim tempie otwartymi zasobami edukacyjnymi, lawinowo rosnącą liczbą e-publikacji i e-książek, powiększającymi się obszarami pokrytymi bezprzewodowym internetem, studenci mają wszystkie informacje potrzebne im do nauki zawsze ze sobą, w swoich kieszeniach i torebkach. To powinno skłonić edukatorów do myślenia, w jaki sposób są w stanie mogą lepiej służyć swoim uczniom.

Horizon Report 2011Można się spodziewać, że ludzie będą wkrótce w stanie pracować, uczyć się i rozwijać w każdym miejscu i czasie. Trend ten umacnia się od wielu lat i obejmuje coraz to nowe obszary życia codziennego. Przyczyniają się do tego wszechobecne urządzenia mobilne, które umożliwiają dostęp do sieci. Brak dostępu do internetu zaczyna coraz częściej budzić frustrację. Firmy nowoczesnych technologii odpowiadają więc na to zwiększone zapotrzebowanie na dostęp do sieci, inwestując w sieci światłowodowe. Także niektóre linie lotnicze, które umożliwiły swoim klientom korzystanie z sieci podczas lotu.

Świat pracy staje się światem ciągłej współpracy, co skłania do myślenia o metodach kształcenia studentów i wykorzystania projektów edukacyjnych w edukacji. Trend ten wynika z poszerzania się sfery kontaktów (globalizacja) i natury interakcji biznesowych, znów – wzmacnianych przez technologie internetowe. Czasy pracy w izolacji od innych pracowników się kończą. Nowe modele współpracy zakładają realizację zadań przez aktywnie działające i wspierające się zespoły; złożone zadania coraz częściej przerastają możliwości jednej osoby. Firma badawcza IDC podaje, że już obecnie około miliarda pracujących to pracownicy mobilni, zaś do 2013 r. projekty, w których zaangażowanych będzie 1,2 miliarda pracowników będą realizowane jednocześnie z wielu lokalizacji (czyli także zdalnie).

Technologie, których używamy, są w coraz większym stopniu osadzone w „chmurze“ (cloud-computing), pojęcie „wsparcia IT“ decentralizuje się.
Trend ten ma duży wpływ na pojawianie się i wykorzystanie technologii w instytucjach edukacyjnych. Gdy przestawiamy się na aplikacje mobilne w poszukiwaniu dostępu do różnych zasobów i zadań, które normalnie wykonywaliśmy na stacjonarnych komputerach, ma sens przenoszenie danych i usług do struktury chmury, aby mieć dostęp do tych zasobów z każdego miejsca na świecie. Wprawdzie jeszcze polityka prywatności i potrzeba kontroli procesów wstrzymują ten proces, ale trend jest jednoznaczny: w coraz większym stopniu nasza praca wykorzystuje informacje dostępne w sieci.

Raport w języku angielskim, dostępny jest na stronie New Media Consortium (PDF)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie