Horyzonty edukacji 2011: główne trendy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyUkazała się edycja 2011 raportu horyzontalnego - The Horizon Report - jednego z ważniejszych na świecie opracowań poświęconych trendom w nowoczenej edukacji. Co roku naukowcy opracowujący raport wskazują cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość szkolną i uczelnianą oraz działalność instytucji edukacyjnych.
 
Oto główne trendy w roku 2011 :

Za sprawą internetu rozkwitły zasoby współtworzone przez użytkowników i relacje pomiędzy użytkownikami sieci, co powinno skłaniać do zmiany spojrzenia na rolę edukatorów w nauczaniu, tłumaczeniu świata i nadawaniu znaczenia. Nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach nastąpił odwrót od sieci, jako podstawowej platformy komunikacji społecznej i ważnego elementu „krajobrazu“ edukacji. Przy coraz większej dostępności zasobów internetu poprzez urządzenia mobilne, przyrastającymi w szybkim tempie otwartymi zasobami edukacyjnymi, lawinowo rosnącą liczbą e-publikacji i e-książek, powiększającymi się obszarami pokrytymi bezprzewodowym internetem, studenci mają wszystkie informacje potrzebne im do nauki zawsze ze sobą, w swoich kieszeniach i torebkach. To powinno skłonić edukatorów do myślenia, w jaki sposób są w stanie mogą lepiej służyć swoim uczniom.

Horizon Report 2011Można się spodziewać, że ludzie będą wkrótce w stanie pracować, uczyć się i rozwijać w każdym miejscu i czasie. Trend ten umacnia się od wielu lat i obejmuje coraz to nowe obszary życia codziennego. Przyczyniają się do tego wszechobecne urządzenia mobilne, które umożliwiają dostęp do sieci. Brak dostępu do internetu zaczyna coraz częściej budzić frustrację. Firmy nowoczesnych technologii odpowiadają więc na to zwiększone zapotrzebowanie na dostęp do sieci, inwestując w sieci światłowodowe. Także niektóre linie lotnicze, które umożliwiły swoim klientom korzystanie z sieci podczas lotu.

Świat pracy staje się światem ciągłej współpracy, co skłania do myślenia o metodach kształcenia studentów i wykorzystania projektów edukacyjnych w edukacji. Trend ten wynika z poszerzania się sfery kontaktów (globalizacja) i natury interakcji biznesowych, znów – wzmacnianych przez technologie internetowe. Czasy pracy w izolacji od innych pracowników się kończą. Nowe modele współpracy zakładają realizację zadań przez aktywnie działające i wspierające się zespoły; złożone zadania coraz częściej przerastają możliwości jednej osoby. Firma badawcza IDC podaje, że już obecnie około miliarda pracujących to pracownicy mobilni, zaś do 2013 r. projekty, w których zaangażowanych będzie 1,2 miliarda pracowników będą realizowane jednocześnie z wielu lokalizacji (czyli także zdalnie).

Technologie, których używamy, są w coraz większym stopniu osadzone w „chmurze“ (cloud-computing), pojęcie „wsparcia IT“ decentralizuje się.
Trend ten ma duży wpływ na pojawianie się i wykorzystanie technologii w instytucjach edukacyjnych. Gdy przestawiamy się na aplikacje mobilne w poszukiwaniu dostępu do różnych zasobów i zadań, które normalnie wykonywaliśmy na stacjonarnych komputerach, ma sens przenoszenie danych i usług do struktury chmury, aby mieć dostęp do tych zasobów z każdego miejsca na świecie. Wprawdzie jeszcze polityka prywatności i potrzeba kontroli procesów wstrzymują ten proces, ale trend jest jednoznaczny: w coraz większym stopniu nasza praca wykorzystuje informacje dostępne w sieci.

Raport w języku angielskim, dostępny jest na stronie New Media Consortium (PDF)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie