Ukazała się edycja 2011 raportu horyzontalnego - The Horizon Report - jednego z ważniejszych na świecie opracowań poświęconych trendom w nowoczenej edukacji. Co roku naukowcy opracowujący raport wskazują cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość szkolną i uczelnianą oraz działalność instytucji edukacyjnych.
Oto główne trendy w roku 2011 :
Za sprawą internetu rozkwitły zasoby współtworzone przez użytkowników i relacje pomiędzy użytkownikami sieci, co powinno skłaniać do zmiany spojrzenia na rolę edukatorów w nauczaniu, tłumaczeniu świata i nadawaniu znaczenia. Nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach nastąpił odwrót od sieci, jako podstawowej platformy komunikacji społecznej i ważnego elementu „krajobrazu“ edukacji. Przy coraz większej dostępności zasobów internetu poprzez urządzenia mobilne, przyrastającymi w szybkim tempie otwartymi zasobami edukacyjnymi, lawinowo rosnącą liczbą e-publikacji i e-książek, powiększającymi się obszarami pokrytymi bezprzewodowym internetem, studenci mają wszystkie informacje potrzebne im do nauki zawsze ze sobą, w swoich kieszeniach i torebkach. To powinno skłonić edukatorów do myślenia, w jaki sposób są w stanie mogą lepiej służyć swoim uczniom.

Świat pracy staje się światem ciągłej współpracy, co skłania do myślenia o metodach kształcenia studentów i wykorzystania projektów edukacyjnych w edukacji. Trend ten wynika z poszerzania się sfery kontaktów (globalizacja) i natury interakcji biznesowych, znów – wzmacnianych przez technologie internetowe. Czasy pracy w izolacji od innych pracowników się kończą. Nowe modele współpracy zakładają realizację zadań przez aktywnie działające i wspierające się zespoły; złożone zadania coraz częściej przerastają możliwości jednej osoby. Firma badawcza IDC podaje, że już obecnie około miliarda pracujących to pracownicy mobilni, zaś do 2013 r. projekty, w których zaangażowanych będzie 1,2 miliarda pracowników będą realizowane jednocześnie z wielu lokalizacji (czyli także zdalnie).
Technologie, których używamy, są w coraz większym stopniu osadzone w „chmurze“ (cloud-computing), pojęcie „wsparcia IT“ decentralizuje się. Trend ten ma duży wpływ na pojawianie się i wykorzystanie technologii w instytucjach edukacyjnych. Gdy przestawiamy się na aplikacje mobilne w poszukiwaniu dostępu do różnych zasobów i zadań, które normalnie wykonywaliśmy na stacjonarnych komputerach, ma sens przenoszenie danych i usług do struktury chmury, aby mieć dostęp do tych zasobów z każdego miejsca na świecie. Wprawdzie jeszcze polityka prywatności i potrzeba kontroli procesów wstrzymują ten proces, ale trend jest jednoznaczny: w coraz większym stopniu nasza praca wykorzystuje informacje dostępne w sieci.
Raport w języku angielskim, dostępny jest na stronie New Media Consortium (PDF)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)