Horyzonty edukacji 2011: największe wyzwania dla szkół

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyUjęte w Horizon Report 2011 trendy i wyzwania są wynikiem oceny znakomitego grona naukowców z kilkudziesięciu uczelni, iż wpływ technologii na  codzienne życie będzie coraz silniejszy. W raporcie ujęto drogowskazy tych zmian, ukazujące nam zmieniającą się naturę komunikowania się, dostępu do informacji, łączenia się z innymi użytkownikami i znajomymi, uczenia się, socjalizacji.
 
Oto wymienione w raporcie największe wyzwania w najbliższej perspektywie:

Umiejętność rozumienia i posługiwania się mediami cyfrowymi – alfabetyzm cyfrowy – staje się kluczowa w każdej dziedzinie i profesji. Wyzwanie to znajduje się na liście ekspertów Horizon Project od 2008 roku. Chociaż generalnie uznaje się, że alfabetyzm cyfrowy jest kluczowy dla rozwoju uczniów i studentów, w dalszym ciągu nie mamy konsensusu, co nim jest, a co nie. Nie ma też jednorodnych koncepcji uczenia tych umiejętności na uczelniach. Programy przygotowujące przyszłych nauczycieli zaczynają wprawdzie uwzględniać cyfrowe kompetencje w programach studiów, podobnie uczelnie starają się (korzystając z zainteresowania) uruchamiać takie programy dla studentów, ale ogólnie rzecz ujmując, postęp w tym obszarze jest zbyt wolny. Dodatkową trudność sprawia tempo zmian – cyfrowe technologie rozwijają się o wiele szybciej niż zmieniają się programy nauczania.

Dotychczasowe metody ewaluacji pracy naukowej są nieadekwatne do rozwijających się w sieci i na uczelniach nowych form autoringu, publikowania i prowadzenia działałności badawczej. Z drugiej strony nie zaakceptowano jeszcze odpowiednich narzędzi do „cyfrowej ewaluacji” pracy naukowej. E-publikacje, blogi, prezentacje multimedialne, prezentacje sieciowe i inne formy nowoczesnej aktywności akademickiej są trudne do mierzenia i klasyfikowania tradycyjnymi metodami. Środowisko akademickie eksperymentuje z nowymi formami ekspresji naukowej, ale jednocześnie pojawiają się napięcia, gdy próbuje się mierzyć wartość pracy naukowej np. poprzez ilość cytatów w uznanych publikacjach naukowych. Rodzi to wiele pytań, w którą stronę powinna rozwijać się działalność naukowa wydziałów.

Presja ekonomiczna i nowe modele edukacji okazują się być niespotykaną do tej pory siłą oddziałującą na tradycyjne modele nauczania akademickiego.
Podwójne wyzwanie – poszukiwania wysokiej jakości usług przy jednoczesnej kontroli wydatków na niskim poziomie zmuszają uczelnie do poszukiwania kreatywnych rozwiązań. W rezultacie powstają w innowacyjnych instytucjach nowe modele usług edukacyjnych, czego dowodem jest przenoszenie części kursów do sieci internetowej i umożliwianie studiowanie w dowolnym czasie i miejscu, czyli w praktycznie nieograniczonej przestrzeni edukacyjnej. Jeśli tylko oddziaływanie opisanych tu sił się utrzyma, możemy spodziewać się jeszcze odmiennych modeli edukacyjnych na uczelniach.

Wyzwaniem dla nauczycieli i studentów jest nadążanie za informacją (w zasadzie zalewem informacji), pojawiającymi się programami i narzędziami, czy wreszcie urządzeniami, które mogą coraz więcej i szybciej. Nowe technologie ekscytują, a ich potencjał w zakresie podnoszenia jakości życia jest olbrzymi. Ale przytłaczające jest już śledzenie rozwoju choćby kilku z nich, skoro tak wiele zmian w świecie technologii następuje w krótkim czasie. Lawinowo rosną zasoby tworzone przez internautów, następuje eksplozja informacji, idei i opinii na każdy interesujący temat. Znów - śledzenie nawet niewielkiej ich części oznacza utonięcie w zalewie codziennych lub cotygodniowych informacji. Stąd pojawia się potrzeba poszukiwania coraz bardziej efektywnych i wydajnych narzędzi filtrowania i zarządzania danymi, które do nas codziennie napływają.

W tym ostatnim wymiarze mam przykład. Nie jestem w stanie śledzić codziennie znanego serwisu ScienceDaily, więc zamówiłem raport tygodniowy z publikowanymi informacjami w dwóch dziedzinach: technologii i nauk przyrodniczych. Otrzymałem kilkaset linków do publikacji w serwisie. I jak mam rozciągnąć dobę?
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
(Źródło: The New Media Consortium, CC-BY 3.0)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie