Nie wszyscy studenci wybierają e-podręczniki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWyniki badania przeprowadzonego w 2010 r. w amerykańskich college’ach przez organizację NACS (National Association of College Stores) wskazują, że studenci wcale nie są otwarci na elektroniczne podręczniki. Aż 74% z nich preferowało drukowane podręczniki jako bardziej wygodne do nauki, pomimo, że mogli na studiach korzystać również z ich wersji elektronicznych.
 
Ponad połowa badanych studentów z 19 uczelni przyznała, że „nie mają przekonania do elektronicznych podręczników i nie rozważałaby ich zakupu nawet wówczas, gdyby były łatwo dostępne. Podobne wyniki przyniosło badanie studenckiej organizacji PIRG (Student Public Interest Research Group), zajmującej się analizą warunków studiowania na amerykańskich uczelniach. W tym drugim badaniu 70% studentów przyznało, że jeśli tylko cena podręcznika papierowego nie jest zbyt wysoka, wybrałoby wersję książkową, a nie elektroniczną.

Być może znaczenie ma tu siła przyzwyczajeń i studenci nie są jeszcze gotowi do efektywnego wykorzystania e-booków w nauce, mimo, że mają do nich dostęp online w urządzeniach mobilnych, które znajdują się w ich kieszeniach i torbach. Przedstawiciele NACS wskazują, że odsetek ten może szybko zmaleć, gdy studenci przyzwyczają się do podręczników w elektronicznych gadżetach. Jak zauważyła Laura Cozart zajmująca się badaniami w NACS, w sumie nie ma w wynikach badania nic dziwnego – każdej innowacji zajmuje trochę czasu zdobycie rynku.

badania i analizyAktualny trend na rynku potwierdzają również wyniki sprzedaży. Firmy oferujące treści edukacyjne na elektroniczne czytniki (eReader) przyznają, że sprzedaż podręczników stanowi jedynie ok. 2-3% wartości ich sprzedaży. Zdaniem Laury Cozart może ona wzrosnąć do około 12% w 2012 r. pod warunkiem, że twórcy e-podręczników stworzą bardziej interaktywne wersje podręczników, a studenci przyzwyczają się do ich używania w wersji elektronicznej.

Co ciekawe, wstrzemięźliwość w korzystaniu z e-booków nie oznacza, że studenci nie czytają w urządzeniach mobilnych. 44% badanych przez NACS regularnie korzysta z zasobów informacyjnych i edukacyjnych sieci za pośrednictwem telefonów, tabletów, multimedialnych odtwarzaczy.

Okazuje się również, że podejście studentów może się zmienić diametralnie, gdy uczelnia wyposaży ich w urządzenia mobilne do osobistego użytku. W Szkole Biznesu Darden na Uniwersytecie Wirginia zaoferowano studentom pierwszego roku czytniki Kindle DX, pytając się ich uprzednio, czy będą z na nich chcieli używać e-podręczników. Tylko 10% studentów odmówiło – 62 studentów zdecydowało się wziąć udział w pilotażu wykorzystującym Kindle DX w codziennej nauce.

Podobny projekt przeprowadzono na Uniwersytecie Princeton – tam studenci zwracali uwagę na niedogodności w korzystaniu z urządzeń Kindle – zwłaszcza przy podkreślaniu fragmentów publikacji, wstawianiu notatek, swobodnym przerzucaniu stron w poszukiwaniu właściwego fragmentu w podręczniku.

NACS jest organizacją zrzeszającą ponad 3000 firm oferujących usługi dla edukacji.
 
(Źródło: eSchoolNews.com)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie