O odkrywaniu talentów i nie tylko

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyCzas na podsumowanie naszej sondy. Zadaliśmy kiedyś pytanie, w jaki sposób szkoła (nauczyciele) powinna pomagać uczniom w odkrywaniu ich talentów i podaliśmy kilka możliwych odpowiedzi. Wynik jest w sumie taki, jakiego można było się spodziewać. Biedne byłyby młode polskie talenty, gdyby wokół szkoły nie powstawały projekty i konkursy skierowane do uczniów.
 
Jak pomagać uczniom w odkrywaniu ich talentów? Głosy są bardzo podzielone. Najwięcej głosów w naszej sondzie oddano za motywowaniem uczniów do brania udziału w projektach i konkursach (27,1%). Można powiedzieć, że głosy te pośrednio są docenieniem edukacyjnej roli organizatorów edukacyjnych projektów i konkursów, czyli przede wszystkim dziesiątek organizacji pozarządowych prowadzących - w większości przypadków bez wsparcia finansowego z MEN – projekty podnoszące jakość edukacji w szkołach, kształcące praktyczne umiejętności i rozwijające talenty uczniów. Bez tych inicjatyw szkoła byłaby faktycznie tylko zwykłą fabryką z linią produkcyjną absolwentów.

Zbliżona liczba głosów została oddana na: „organizować zajęcia dodatkowe, kółka zainteresowań“ (16,7%), „tworzyć indywidualny tok nauczania“ (15,5%), „kontaktować uczniów ze środowiskiem naukowym w danej dziedzinie“ (14,1%). Każda z opisanych aktywności zakłada tu jakąś pracę nauczyciela z uczniem lub niewielką grupą uczniów nad rozwijaniem talentów. Sądząc po ilości głosów, taka praca z „orłami“ nie cieszy się chyba popularnością u nauczycieli, bo oznacza konieczność oderwania się od innych obowiązków szkolnych, których przecież nie brakuje.

8,6% wskazań padło na organizowanie badań psychologicznych z zakresu doradztwa zawodowego. Dość mało, chociaż obszar ważny, ponieważ dotyczący kariery uczniów. Na marginesie, bardzo zaniedbany, czego potwierdzeniem jest w jakimś stopniu gigantyczna liczba bezrobotnych absolwentów szkół w wieku 18-24 lata (423 tys. wg. GUS na koniec 2010 r.).

Za organizowaniem wymian międzyszkolnych i międzynarodowych zagłosowało 7,6% respondentów. Podobnym poparciem (7,3%) cieszyły się wyjścia do muzeów, instytucji publicznych, przedsiębiorstw i itp. Wymiany w sumie mogłyby być dodane do szkolnych projektów, co zwiększałoby znaczenie praktycznej edukacji dla rozwijania talentów młodzieży.

Ostatnie miejsce – całkowicie chyba zasłużone – przygotowywanie do olimpiad przedmiotowych – jedynie 3,7% głosów. Zawsze zastanawiałem się, jaki sens ma organizowanie „dwudziestej-którejś“ Olimpiady Wiedzy o... (koniecznie z Wielkich Liter), która jest formą kształcenia encyklopedycznego i przeładowanego teorią, i w większości przypadków nie przydaje się do niczego uczniom w życiu. Oczywiście wielkie autorytety zasiadające w radach i komisjach wielu olimpiad oburzą się na taką ocenę, ale wyniki naszej sondy pokazują czarne na białym. Można spokojnie zaprzestać organizacji olimpiad przedmiotowych. To jest edukacja z wieku XIX, a nie XXI!
 
badania i analizy
 
„Zdolności, zainteresowania, możliwości poszczególnych uczniów są różne. Różnym dzieciom potrzebne są różne drogi edukacyjne. Misją szkoły jest pomoc wszystkim dzieciom w rozwoju ich talentów i umiejętności.“ – czytamy na stronach MEN, który ten rok ogłosił „Rokiem Odkrywania Talentów“. Wielkie słowa... ale problem w tym, że w niewielkim stopniu ta pomoc dla uczniów w rozwoju ich talentów jest dziś owocem działania szkoły. Uczniowie w większym stopiniu rozwijają swoje talenty dzięki determinacji rodziców i swojemu wysiłkowi, nieraz pod prąd edukacji oferowanej w szkołach. Dobrze, że ministerstwo zwróciło uwagę na rozwój uczniów zgodny z indywidualnymi preferencjami, ale szkoda, że działania podejmowane przez resort mają w sumie marginalne znaczenie i nie zawierają w sobie mają systemowego i długotrwałego wsparcia dla tych podmiotów i jednostek, które rzeczywiście pomagają uczniom odkrywać talenty.
 
W sondzie Edunews.pl o uczniowskich talentach oddano 510 głosów. Zapraszamy na stronie głównej portalu do nowej sondy - tym razem bawimy się w rząd :-) i wydajemy miliard złotych na edukację!
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie