To, co jest potrzebne w procesie dążenia do bycia idealnym nauczycielem, to przede wszystkim pasja – zauważa dr Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych. Początkujący nauczyciele mogą mieć pewne braki w praktycznym przygotowaniu do zawodu, ale te mogą być szybko nadrobione w praktyce. Nie może im natomiast zabraknąć pasji.
Podczas debaty „Wyprawka dla nauczyciela“ zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej i CEO w dniu 10.05 br., dr Dominika Walczak, współautorka badań „Początkujący nauczyciele“ zrealizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, zaprezentowała wnioski dotyczące oceny nauczycieli na zawodowym starcie (staż pracy mniejszy niż 5 lat).
Jak zaznaczyła dr Walczak, prezentowane wyniki stanowią podsumowanie badań jakościowych i nie można z nich wyciągać wniosków pod adresem całej grupy nauczycieli na starcie kariery szkolnej. Niemniej jednak wyniki zebrane w wywiadach z młodymi nauczycielami dostarczają wiele cennych informacji o tej grupie zawodowej.
Jak się okazuje, początkujący nauczyciele są świadomi swoich mocnych i słabych stron. Poproszeni o samoocenę wskazują następujące swoje słabe strony:
- problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie,
- trudności w relacjach z uczniami,
- bezradność w zetknięciu z problemami uczniów,
- brak kompetencji wspierających kontakt z rodzicami uczniów,
- problemy z czynnościamiadministracyjno-sprawozdawczymi,
- nieznajomość obowiązującego prawa oświatowego,
- trudności z zarządzaniem procesem kształcenia uczniów,
- trudności w zarządzaniem własnym budżetem czasu.
Natomiast jako swoje atuty początkujący nauczyciele wymieniali przede wszystkim wiedzę merytoryczną w zakresie przedmiotu, metodyki nauczania, chęć dalszej nauki, zdobywania wiedzy.
Interesującą część wystąpienia dr Walczak stanowiła prezentacja oczekiwań dyrektorów szkół względem nauczycieli zaczynających pracę w szkole. Jaki jest ten wymarzony ideał początkującego nauczyciela? Zobaczmy:
Badania „Początkujący nauczyciele“ zrealizowano wiosną i latem 2011 r. w 45 szkołach z trzech województw: łódzkiego, małopolskiego i warmińsko-mazurskiego. Do badania wybrano placówki trzech typów: szkoły podstawowe, gimnazja i ponadgimnazjalne (po 15). Znalazły się w nich przeważnie szkoły publiczne (41) i z miast powyżej 100 tys. mieszkańców (27). IBE przeprowadził 76 indywidualnych wywiadów pogłębionych z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lat oraz 45 indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)