Dzieci przewidują przyszłe technologie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pytanie dzieci o to, jak wyobrażają sobie przyszłość jest zawsze fascynujące. W odniesieniu do technologii edukacyjnych takie badania mają duży sens – w końcu to te dzieci będą kiedyś użytkownikami nowych urządzeń i programów, które jeszcze nie powstały. Firma Latitude zapytała dzieci w wieku do lat 12, jakie technologie chciałyby mieć do swojej dyspozycji – co takiego mogłyby robić wasze komputery, czego dziś one jeszcze nie potrafią?(C) Latitude

W badaniu wzięło udział 201 dzieci z Argentyny, Australii, Chile, Danii, Hiszpanii, Holandii, Indii, Kolumbii, Meksyku, Panamy, Rep. Południowej Afryki, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jego celem było poszukiwanie rozwiązań sprzyjających lepszej integracji technologii ze oczekiwaniami młodych użytkowników. Postawiono trzy główne pytania: czego wymagają i pragną cyfrowi tubylcy od technologii; jak można angażować dzieci jako autorów i wynalazców przyszłych technologii, a nie tylko biernych użytkowników; jak młode umysły mogą pomóc w wymyślaniu nieistniejących technologii i kontentu, które będą potem służyć wszystkim ludziom?

„Chciałabym, aby mój komputer potrafił przetworzyć obrazki ze zdjęć w rzeczywiste przedmioty“ – mówi dziesięciolatka z Pakenham w Australii. „Bardzo lubiłabym dotykać przedmioty, które są w ekranie komputera, czuć je i poruszać nimi.“ – mówi siedmiolatka z Barcelony. Wśród użytkowników nowoczesnych technologii zaciera się granica między tym co rzeczywiste, a co wirtualne. To też być może tłumaczy popularność wśród dzieci tabletów z ekranami dotykowymi. Dla projektantów to wskazówka, że technologie przyszłości powinny być bardziej intuicyjne i  umożliwiające nawiązywanie osobistych relacji z urządzeniem.

„To badanie jest częścią szerszych poszukiwań, w których oddajemy dzieciom rzeczywisty głos w dyskusji, nieraz już bardzo długiej, na temat przyszłych technologii.“ – mówi Steve Mushkin, założyciel i prezes Latitude. „W niezliczonych kreatywnych aktywnościach dzieci z całego świata udowadniają, że ich sposób myślenia o technologiach w nauce, zabawie i interakcjach jest niesamowicie twórczy, co pozwala nam na poszukiwanie sposobów rozwiązywania problemów, z którymi mamy do czynienia.“

Oto kilka pomysłów dzieci:

„Chciałbym aby mój komputer mówił do mnie, gdy gram w grę. Mógłbym grać po swojemu i omijać przeszkody w grze.“ – mówi chłopiec z Athens w Stanach Zjednoczonych. „Chętnie grałbym w gry trójwymiarowe w okularach 3D“ (dziesięciolatek z Bostonu).

„Wyszukiwarka nie powinna być tekstowa, lecz graficzna, i żeby pokazywała mi obrazki dokładnie takich rozmiarów i kształtów, jakich szukam.“ – napisała dwunastolatka z Indii.

„Chcę, aby mój komputer mógł być używany wszędzie i czerpał energię z promieni słonecznych.“ – powiedziała dwunastolatka z Baltimore w Stanach Zjednoczonych.

„Chciałabym przez komputer nagrywać filmy z udziałem dzieci po drugiej stronie świata i mówiących innymi językami.“ – pisze siedmiolatka z Warwick w Stanach Zjednoczonych.

„Mój komputer musi być trójwymiarowy i zamiast keybordu, powinien być sterowany głosem“ – chciałaby dziewczynka z Kopenhagi w Danii.
„Chciałabym, aby mój komputer był robotem i żeby można było go wszędzie zabrać, a także grać z nim w piłkę czy szachy... żeby był moim przyjacielem i żeby mógł bawić się z innymi moimi przyjaciółmi.“ – marzy siedmiolatek z Kolumbii.

„Żeby można było teleportować się przez ekran komputera do innego miejsca w komputerze“ – proponuje dziewięciolatek z Perth w Australii.

„Dzieci oczekują, że komputery będą wyglądać, czuć, brzmieć, działać i wchodzić w interakcje jak ludzie“ – zauważa Jessica Reinis, która kierowała badaniami Latitude. „W wielu przypadkach nie wystarcza im posiadanie maszyny, która po prostu rozwiąże jakieś zadanie. Potrzebują więcej samodzielności w uczeniu się, twórczości, działaniach artystycznych, i poszukują technologii, która rzeczywiście może ich uczyć i angażować na różne, nowe sposoby.“

Prezentacja wyników badań (w jęz. ang.) dostępna jest na stronie Latitude (PDF).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie