Poczekają na pracę nawet pół roku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wraz z końcem roku akademickiego wielu młodych ludzi otrzymało dyplom i nadszedł dla nich czas rozglądania się za pierwszą stałą pracą. Jednak z badania „Campus 2012” przeprowadzonego przez Pracuj.pl wynika, że nie mają co liczyć na posadę od zaraz. 75% spośród badanych absolwentów pierwszej pracy szukało bowiem do 6 miesięcy, a co dziesiąty nawet rok.photo: sxc.hu

Nic więc dziwnego, że w badaniu „Campus 2012” ponad połowa badanych absolwentów (52%) odpowiedziała, że negatywnie ocenia swoje szanse na znalezienie pracy. Większymi pesymistami w tym względzie są osoby kończące kierunki humanistyczne (55% źle ocenia swoje szanse), choć - co ciekawe - z danych nie wynika, żeby istotnie dłużej szukali pracy niż ich koledzy po studiach technicznych czy ekonomicznych. Zdecydowanie lepiej swoje szanse na znalezienie pracy oceniają natomiast osoby po studiach ekonomicznych (43%), a najlepiej absolwenci kierunków technicznych (37%).

Słabe propozycje, ale i brak doświadczenia

Ta dość pesymistyczna ocena swoich możliwości wśród absolwentów może wynikać, między innymi, z ich dość negatywnej oceny rzeczywistości. Prawie 60% z nich źle ocenia oferty dostępne na rynku pracy. Co warte zaznaczenia, podobnie myśli niespełna połowa aktualnie studiujących. Najgorzej sytuację na rynku pracy oceniają znów humaniści – 6 na 10 z nich uważa, że nie ma dla nich atrakcyjnej pracy.

Nie od dziś mówi się też, że przeszkodą w znalezieniu pracy jest brak doświadczenia wymaganego przez pracodawców i, o dziwo, absolwenci zgadzają się z tą opinią. Według największego odsetka badanych przez Pracuj.pl (63%) jest to główny powód, dla którego „świeżo upieczeni” specjaliści nie mogą znaleźć pracy. Absolwenci zwracają jednak również uwagę na ograniczoną liczbę miejsc na rynku pracy, między innymi wynikającą z trudnej sytuacji w globalnej gospodarce (42% z nich) oraz na tzw. przeedukowanie (na wybranych kierunkach jest więcej osób niż wymaga tego rynek pracy - uważa tak 29% respondentów). Co czwarty wskazał też na to, co sygnalizują pracodawcy, czyli nieadekwatność wiedzy zdobytej na studiach do potrzeb firm (27%).

„Co ciekawe, młodzi ludzie określają mianem bariery w największym stopniu właśnie tzw. brak doświadczenia, czyli coś, co całkowicie zależy od nich. Jedyna ogólna rekomendacja, jakiej można udzielić młodym ludziom, jest taka że każdy powinien zastanowić się, jaki ma plan na życie i konsekwentnie go realizować.“ – mówi dr Joanna Tyrowicz, ekspert rynku pracy, Uniwersytet Warszawski oraz Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. „Absolwenci uczelni mają przynajmniej trzy, jeśli nie pięć lat, na to, by zbierać doświadczenie - w tym także brać udział w wakacyjnych lub całorocznych praktykach i programach stażowych.“

Samo "doświadczenie" jest pojęciem skomplikowanym. Inaczej będzie zbierał doświadczenie absolwent anglistyki, który chce zostać nauczycielem, a inaczej ten, który chce być w przyszłości tłumaczem symultanicznym czy tłumaczem literatury pięknej. Możliwe też, że ktoś wybrał anglistykę, bo lubi języki obce, ale pracę planuje w zupełnie innej branży - wtedy zdobywanie doświadczenia będzie wyglądało jeszcze inaczej.

Co dziwi w tych wynikach, to że relatywnie niewielki odsetek osób widzi natomiast barierę w słabej jakości oferty edukacyjnej. Inna sprawa, że rynek pracy jest bardzo zróżnicowany, a pracodawcy poszukują u kandydatów różnych umiejętności. Nie jest tak, że pracodawcy potrzebują tylko inżynierów albo menedżerów - oferty pracy będą dla osób z wieloma różnymi umiejętnościami. Aby jednak je znaleźć, z pewnością trzeba umieć szukać.

Warto zasięgnąć porady - tak u specjalistów, zajmujących się doradztwem zawodowym, jak i u tych, którzy po prostu funkcjonują z sukcesem w danej branży. A zanim przyjmiemy, że dla humanisty nie ma ofert, trzeba uważnie słuchać co konkretnie nie odpowiada pracodawcom i to zmieniać - każde wykształcenie to przecież atut, a nie defekt.

Informacja o badaniu: Badanie „Campus 2012” zostało zrealizowane na zlecenie Pracuj.pl przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w dniach 29.02 - 09.04. 2012. Ankieta internetowa wypełniana samodzielnie przez respondentów. Ankieta była wysyłana do studentów/absolwentów (którzy skończyli studia w 2011 lub 2012 roku), posiadających konto na portalu Pracuj.pl  oraz do użytkowników serwisu Profeo. Ogółem wzięło w niej udział 8067 osób, w wieku 18-30 lat.

(źródło: Pracuj.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie