Od dwóch do czterech godzin tygodniowo – tyle czasu przeciętnie poświęca polski uczeń na zdobywanie lub utrwalanie wiedzy na zajęciach dodatkowych. Z badania przeprowadzonego przez firmę Librus wynika, że ponad 70% ankietowanych dzieci chętnie uczęszcza na korepetycje. Powód? Poprawa ocen, poszerzanie wiedzy, a nawet moda, ponieważ „na korki chodzi kolega”.
Chcesz być na topie? Zapisz się na korki
Dawniej były powodem wstydu i kompleksów. Dziś są wpisane w codzienny plan lekcji niemal połowy polskich uczniów jako dodatkowa forma edukacji, ciekawe doświadczenie i sposób spędzania czasu z rówieśnikami. Aż 71% dzieci i młodzieży w wieku szkolnym biorących udział w badaniu przyznało, że chętnie uczęszcza na korepetycje. Najbardziej popularnymi przedmiotami edukacji pozaszkolnej są matematyka (62%) i język angielski (50%). Co piąty uczeń uczęszcza na dodatkowe lekcje chemii lub fizyki, a co dziesiąty historii i geografii. Rodzice również nie wyobrażają już sobie edukacji swoich dzieci bez zajęć pozaszkolnych. Indywidualne podejście do ucznia sprawia, że zrozumienie materiału jest łatwiejsze, dzięki czemu wyniki sprawdzianów i egzaminów są lepsze. Na decyzję 44% rodziców o wysłaniu dziecka na korepetycje wpływa zbyt szybkie tempo nauki na lekcji. Niespełna 30% deklaruje, że powodem jest potrzeba lepszego przygotowania do egzaminów i poprawienia ocen na koniec roku szkolnego lub chęć poszerzania wiedzy zdobytej na lekcji (26%).
Wykres 1. Opinie uczniów i rodziców dotyczące korepetycji: Czy korepetycje są potrzebne? Źródło: Opracowanie na podstawie wyników badania firmy Librus
Korepetycje ciągle popularne
Z sondażu wynika, że potrzebę uczęszczania na dodatkowe zajęcia najczęściej sygnalizuje rodzic. Ponad połowa ankietowanych rodziców zauważa trudności w nauce oraz słabe wyniki na egzaminach i sprawdzianach, ale także umiejętności i zainteresowania dziecka, które warto rozwijać poza szkołą. Co ciekawe, chęć uczęszczania na tak zwane korki coraz częściej deklarują sami uczniowie (71%). Najmniejszą grupę stanowią w tym przypadku nauczyciele. Jedynie 3% pedagogów zgłasza rodzicom potrzebę uzupełnienia braków dziecka w nauce, a niespełna 1% zauważa wyjątkowe umiejętności ucznia. Sondaż Librusa wykazał również, że według uczniów i rodziców najlepszym korepetytorem jest nauczyciel danego przedmiotu. Wybór najczęściej pada na pedagoga spoza szkoły dziecka lub studenta.
Wykres 2. Decyzje uczniów i rodziców dotyczące wyboru korepetytora. Źródło: Opracowanie na podstawie badań firmy Librus.
W badaniu firmy Librus wzięło udział ponad 623 rodziców i 2045 uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całego kraju. Ankieta została przeprowadzona za pośrednictwem systemu dziennika elektronicznego.