Mózg rozwija się, gdy gramy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gry wideo poprawiają pamięć, orientację przestrzenną, umiejętność planowania i umiejętności motoryczne u osób dorosłych – wynika z nowego badania przeprowadzonego przez niemiecki Instytut Maxa Plancka dla Rozwoju Człowieka i berliński Uniwersytet Medyczny Charité St. Hedwig-Krankenhaus. Ich wpływ na pracę mózgu może być pozytywny, wszystko zależy od tego jak i w jakim natężeniu z nich korzystamy.fot. sxc.hu

W debacie publicznej w Niemczech trwa od jakiegoś czasu dyskusja na temat wpływu nowoczesnych technologii na rozwój mózgu. Dyskusję pobudziła książka Manfreda Spitzera „Cyfrowa demencja“, wydana w październiku także w języku polskim (zob. Czy grozi nam cyfrowa demencja?). Pojawia się również coraz więcej badań, dzięki którym wiadomo już, że wpływ technologii na pracę mózgu jest bardziej złożony i wiele zależy od jednostkowych przypadków oraz wieku osób badanych – inne szkody i korzyści można zaobserwować u dzieci, inne u młodzieży, osób dorosłych czy starszych.

We wspomnianym badaniu niemieccy naukowcy chcieli przekonać się, czy gry wideo mogą wspierać terapię osób dorosłych. Aby zweryfikować swoje hipotezy, naukowcy z Towarzystwa Maxa Plancka poprosili dorosłych badanych, aby ci przez dwa miesiące poświęcali pół godziny dziennie na grę Super Mario 64. Graczy badano rezonansem magnetycznym (MRI). Okazało się, że w porównaniu do osób, które nie grają w gry wideo, u regularnych graczy odnotowano wzrost substancji szarej w mózgu. Zmiany nastąpiły w prawym hipokampie (odgrywa ważną rolę w przenoszeniu informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej oraz orientacji przestrzennej; odpowiada też za zdolności uczenia się), prawej części kory przedczołowej (pełni ważne funkcje w działaniu pamięciu roboczej) oraz w móżdżku (odpowiada m. in. za uczenie się zachowań motorycznych i koordynację ruchową).

Zmiany te były tym silniejsze, im większą chęć osoby badane wykazywały do grania. Wyniki badań pozwoliły naukowcom stwierdzić, że gry wideo mogą przyczynić się do poprawy takie umiejętności, jak orientacja przestrzenna, pamięć czy planowanie strategiczne.

"Te badania dowodzą, że konkretne obszary w mózgu mogą być wręcz trenowane za pomocą gier wideo" – zauważyła prowadząca badania Simone Kuehn z Instytutu Maxa Plancka dla Rozwoju Człowieka. Naukowcy wierzą również, że korzyści płynące z gier wideo mogą również okazać się pomocne w interwencjach terapeutycznych ukierunkowanych na zaburzenia psychiczne.

„Wielu pacjentów prawdopodobnie chętniej zaakceptuje granie w gry wideo niż interwencję medyczną“ – dodał Juergen Gallinat, psychiatra i współautor badania z Uniwersytetu Medycznego Charité St. Hedwig-Krankenhaus.

(Źródło: Max Planck Institute, PAP)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie