Nauczyciele i zjawisko dokuczania

fot. klub Kumpli - Cartoon Network

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rola nauczyciela jest kluczowa w zwalczaniu zjawiska dokuczania w szkołach. Czy są oni jednak w stanie poradzić sobie z wszystkimi jego przejawami? Z danych zebranych przez Instytut Badań Edukacyjnych wynika, że ogromnym problemem polskiej szkoły jest przygotowanie nauczycieli do radzenia sobie z problemami wychowawczymi, w szczególności związanymi z agresją i przemocą szkolną. Jest to duże wyzwanie choćby z tego powodu, że coraz częściej dokuczanie odbywa się w internecie, do którego nauczyciele nie zaglądają tak często, jak uczniowie.

W opinii specjalistów badanych przez IBE, nauczyciele nie czują się w pełni przygotowani do radzenia sobie z problemami przemocy i agresji w szkole – tylko co piąty uznał, że jego wiedza i umiejętności związane z tematem przemocy i agresji rówieśniczej są całkowicie wystarczające, nieco ponad dwie trzecie określiła je jako raczej wystarczające, a co dziesiąty jako niewystarczające. Podobnie kompetencje nauczycieli oceniają pedagodzy – 22% uznało je za całkowicie wystarczające, a 69% – raczej wystarczające (zaś nieco lepszą ocenę nauczycielom wystawili dyrektorzy). Nieco wyżej swoje kompetencje oceniają nauczyciele starsi, z dłuższym stażem. O poważnym problemie młodych nauczycieli, dopiero zaczynających uczyć, świadczą też odpowiedzi na kolejne pytanie, dotyczące poczucia własnego przygotowania w przeszłości – na początku kariery. Tu już ponad połowa nauczycieli odpowiada, że posiadane wówczas wiedza i umiejętności były niewystarczające, a zaledwie 7% uznało je za całkowicie wystarczające.

Problem przygotowania nauczycieli do rozwiązywania problemów wychowawczych może mieć swoje źródło już w kształceniu przyszłych pedagogów na uczelniach wyższych. Jak wynika z badań IBE, wiedza na ten temat zdobywana jest przede wszystkim w trakcie kariery zawodowej: podczas różnego rodzaju szkoleń i warsztatów odbywających się w szkole, a także poprzez konsultacje z innymi nauczycielami i pedagogiem oraz własne lektury i poszukiwania. Studia znalazły się dopiero na siódmym miejscu wskazane przez zaledwie jedną dziesiątą nauczycieli – przy czym ta odpowiedź zdecydowanie częściej wybierana była przez nauczycieli najmłodszych, zaraz po studiach, którzy – jak można sądzić – nie mieli jeszcze możliwości uzyskania zbyt wielu informacji z innych źródeł.

Zdaniem nauczycieli potrzebna jest głębsza i częstsza współpraca z rodzicami. Regularny kontakt, większe zaangażowanie oraz wypracowanie jasnych procedur i zasad – to ich zdaniem najważniejsze działania, które mogą pomóc w walce z agresją i przemocą.



Eksperci IBE proponują podejmowanie w szkołach szerzej zakrojonych działań wychowawczych, których celem będzie budowanie pozytywnego klimatu szkoły. Potrzebne są warsztaty, ćwiczenia i dyskusje angażujące uczniów i pozwalające wymieniać się im opiniami oraz doświadczeniami. Ciekawym pomysłem mogłoby być prowadzenie zajęć profilaktycznych z zakresu przemocy z naciskiem na rolę świadków. Nauczyciele powinni zwrócić większą uwagę na rozwój umiejętności emocjonalnych i społecznych uczniów, ale też starać się rzetelniej diagnozować sytuację i dokładniej określać skalę i specyfikę występujących problemów. Eksperci IBE rekomendują odejście od profilaktyki opartej na wskazywaniu negatywnych konsekwencji i „straszeniu” uczniów.

Wsparcie nauczycieli w ograniczaniu zjawiska dokuczania było jednym z celów rozpoczętej przez Cartoon Network kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Stacja zachęca dzieci do koleżeńskich i przyjaznych zachowań oraz reagowania na nieprzyjemne sytuacje. Ambasadorem kampanii w tym roku został piłkarz reprezentacji Polski Grzegorz Krychowiak.
Kampania Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” jest skierowana zarówno do dzieci i ich rodziców, jak i nauczycieli. Na stronie http://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/ znajdują się materiały dydaktyczne dla nauczycieli, dzięki którym pedagodzy lepiej poradzą sobie z problemem dokuczania w szkołach. Zainteresowani znajdą tam opracowane przez ekspertów wytyczne oraz scenariusze lekcji dla klas szkół podstawowych I-III i dla klas IV-VI na temat prawidłowego postępowania w przypadku zetknięcia się z dokuczaniem, rodziców oraz dla dzieci.

Z myślą o nauczycielach opracowano także wskazówki i rady, jak walczyć z problemem dokuczania wśród uczniów.

Nauczyciele, którzy dostrzegają problem dokuczania, mogą także poprosić o pomoc specjalistów. Dla dzieci doświadczających dokuczania Fundacja Dzieci Niczyje uruchomiła bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, natomiast dorośli z ich otoczenia mogą dzwonić pod numer 800 100 100, czyli do Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci. W trakcie trwania kampanii także nauczyciele mogą tam uzyskać fachową pomoc – telefonicznie lub online.

Jednym z patronów medialnych kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” jest Edunews.pl.

 

Informacja o badaniu: badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Naukowych od kwietnia do czerwca 2014 roku. W jego ramach przeprowadzono wywiady ze specjalistami, eksploracyjne badanie jakościowe oraz badanie ilościowe. Badanie ilościowe zostało przeprowadzone na próbie 10 993 uczniów, 528 wychowawców, 242 psychologów i pedagogów szkolnych, 4 092 pozostałych nauczycieli oraz 185 dyrektorów.

Materiał przygotowany we współpracy z ekspertami Instytutu Badań Edukacyjnych, w ramach kampanii społecznej Cartoon Network, "Bądź kumplem, nie dokuczaj"

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie