MegaMisja pomaga świetlicom szkolnym

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Większość rodziców twierdzi, że internet i technologie są szansą na ciekawszą edukację ich dzieci. 80 proc. uznaje szkolne świetlice za właściwe miejsce do tego, aby uczyć najmłodszych bezpiecznego korzystania z nowych mediów – wynika z sondażu MillwardBrown dla Fundacji Orange. Do 29 kwietnia szkoły mogą zgłaszać się do programu MegaMisja, w ramach którego poprowadzą w świetlicach zajęcia edukacji cyfrowej przy wsparciu Fundacji.

Zgłoszenia do programu mogą składać wychowawcy świetlic na www.megamisja.pl. Wystarczy przesłać krótki filmik i wypełnić wniosek. Fundacja Orange wybierze 300 szkół, które wspierać będzie w realizacji cyklu nowoczesnych zajęć świetlicowych dla dzieci.

Świetlice działają w 76 proc. szkół podstawowych. Rodzice cenią je za to, że są otwarte w dogodnych dla nich godzinach i pomagają im łączyć pracę z wychowaniem dzieci (79 proc.), zapewniając im opiekę poza lekcjami. Dorośli oczekują od świetlic większej liczby zajęć zorganizowanych i w bardziej nowoczesnej formie – 35 proc. badanych chciałoby dla swoich dzieci nauki mądrego i bezpiecznego korzystania z internetu i technologii. 80 proc. postrzega świetlice jako odpowiednie miejsce do prowadzenia tego typu zajęć – wynika z sondażu MillwardBrown dla Fundacji Orange.

"Wyniki pokazują, że wśród wielu oczekiwań rodziców co do funkcji świetlicy, zaczynają pojawiać się te związane z edukacją cyfrową i przygotowaniem do bezpiecznego korzystania z technologii. Może wynikać to z faktu, że rodzice poszukują podpowiedzi, jak takie przygotowanie przekazać dzieciom. Szczególnie, że dotąd na ten aspekt wychowawcy świetlic w niewielkim stopniu kładli nacisk w organizacji pracy w świetlicach." - komentuje dr hab. Grażyna Gajewska, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, ekspert ds.opieki i wychowania w świetlicach szkolnych.

"W świetlicy nie ma ocen, sztywnych ram lekcji, a nauka może odbywać się poprzez zabawę. Dlatego cykl zajęć z MegaMisji ma szansę dobrze wpisać się zarówno w potrzeby dzieci, rodziców, jak i nauczycieli, którzy świetlice prowadzą." – mówi Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.

Coraz więcej dzieci korzysta z tabletów, smartfonów, komputerów, a swoją przygodę z internetem zaczynają coraz wcześniej. Choć sprzętami posługują się dosyć intuicyjnie, nie zawsze wiedzą, jak z nowych mediów korzystać z pożytkiem dla swojego rozwoju. MegaMisja to pierwsza ogólnopolska inicjatywa na rzecz edukacji cyfrowej w świetlicach w szkołach podstawowych. Powstała po to, aby nauczyć i przygotować uczniów klas 1-3 do ostrożnego, rozważnego korzystania z technologii.

Forma programu opiera się na bajce o cyfrowym laboratorium, w której dzieci poznają animowanych bohaterów i pomagają im wychodzić z różnych kłopotów. Poprzez wykonywanie kolejnych zadań zdobywają wiedzę i uczą się, jakie treści można upubliczniać w sieci, jak chronić swoją prywatność, jak kulturalnie zachowywać się w sieci, a także jak odróżnić treści wiarygodne od niewiarygodnych i przestrzegać praw autorskich w internecie. Wykonywanie ćwiczeń pozwala grupie gromadzić punkty i wymieniać je na nagrody dla całej świetlicy, m.in. sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne, gry, zabawki edukacyjne.

Wybranym szkołom Fundacja Orange udostępni zestaw materiałów, filmów animowanych i scenariuszy, aby wychowawca świetlicy mógł prowadzić zajęcia z dziećmi. Taki cykl rozpocznie się we wrześniu i potrwa przez cały rok szkolny, a aktywności zajmą około godziny, raz w tygodniu. Nauczyciel nie musi być ekspertem do spraw technologii ani informatykiem, a świetlica nie musi być wyposażona w komputery. Zagadnienia z MegaMisji wpisują się w podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej. Fundacja przeprowadziła pilotaż projektu w 50 świetlicach w Polsce.

O MegaMisji opowiadała podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 koordynatorka programu, Iwona Kamińska:

Skrócony raport z badań na temat roli szkolnej świetlicy i zajęć świetlicowych dla dzieci dostępny jest na stronie Fundacji Orange.

Fundacja Orange ma 10 lat doświadczenia w prowadzeniu projektów edukacyjnych. Przez te lata nauczyła 38 tys. dzieci zasad bezpiecznego internetu, wsparła powstanie narzędzi ochrony online i prowadzenie edukacji cyfrowej dla 25 tys. dzieci i młodzieży z całej Polski, wyposażyła w internet 3,5 tys. bibliotek publicznych i 10 tys. szkół, wspomogła 1 tys. oddziałów szpitalnych i ponad 900 organizacji w Polsce, utworzyła 77 Pracowni Orange - multimedialnych świetlic dla mieszkańców małych miejscowości.

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie