MegaMisja pomaga świetlicom szkolnym

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Większość rodziców twierdzi, że internet i technologie są szansą na ciekawszą edukację ich dzieci. 80 proc. uznaje szkolne świetlice za właściwe miejsce do tego, aby uczyć najmłodszych bezpiecznego korzystania z nowych mediów – wynika z sondażu MillwardBrown dla Fundacji Orange. Do 29 kwietnia szkoły mogą zgłaszać się do programu MegaMisja, w ramach którego poprowadzą w świetlicach zajęcia edukacji cyfrowej przy wsparciu Fundacji.

Zgłoszenia do programu mogą składać wychowawcy świetlic na www.megamisja.pl. Wystarczy przesłać krótki filmik i wypełnić wniosek. Fundacja Orange wybierze 300 szkół, które wspierać będzie w realizacji cyklu nowoczesnych zajęć świetlicowych dla dzieci.

Świetlice działają w 76 proc. szkół podstawowych. Rodzice cenią je za to, że są otwarte w dogodnych dla nich godzinach i pomagają im łączyć pracę z wychowaniem dzieci (79 proc.), zapewniając im opiekę poza lekcjami. Dorośli oczekują od świetlic większej liczby zajęć zorganizowanych i w bardziej nowoczesnej formie – 35 proc. badanych chciałoby dla swoich dzieci nauki mądrego i bezpiecznego korzystania z internetu i technologii. 80 proc. postrzega świetlice jako odpowiednie miejsce do prowadzenia tego typu zajęć – wynika z sondażu MillwardBrown dla Fundacji Orange.

"Wyniki pokazują, że wśród wielu oczekiwań rodziców co do funkcji świetlicy, zaczynają pojawiać się te związane z edukacją cyfrową i przygotowaniem do bezpiecznego korzystania z technologii. Może wynikać to z faktu, że rodzice poszukują podpowiedzi, jak takie przygotowanie przekazać dzieciom. Szczególnie, że dotąd na ten aspekt wychowawcy świetlic w niewielkim stopniu kładli nacisk w organizacji pracy w świetlicach." - komentuje dr hab. Grażyna Gajewska, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, ekspert ds.opieki i wychowania w świetlicach szkolnych.

"W świetlicy nie ma ocen, sztywnych ram lekcji, a nauka może odbywać się poprzez zabawę. Dlatego cykl zajęć z MegaMisji ma szansę dobrze wpisać się zarówno w potrzeby dzieci, rodziców, jak i nauczycieli, którzy świetlice prowadzą." – mówi Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.

Coraz więcej dzieci korzysta z tabletów, smartfonów, komputerów, a swoją przygodę z internetem zaczynają coraz wcześniej. Choć sprzętami posługują się dosyć intuicyjnie, nie zawsze wiedzą, jak z nowych mediów korzystać z pożytkiem dla swojego rozwoju. MegaMisja to pierwsza ogólnopolska inicjatywa na rzecz edukacji cyfrowej w świetlicach w szkołach podstawowych. Powstała po to, aby nauczyć i przygotować uczniów klas 1-3 do ostrożnego, rozważnego korzystania z technologii.

Forma programu opiera się na bajce o cyfrowym laboratorium, w której dzieci poznają animowanych bohaterów i pomagają im wychodzić z różnych kłopotów. Poprzez wykonywanie kolejnych zadań zdobywają wiedzę i uczą się, jakie treści można upubliczniać w sieci, jak chronić swoją prywatność, jak kulturalnie zachowywać się w sieci, a także jak odróżnić treści wiarygodne od niewiarygodnych i przestrzegać praw autorskich w internecie. Wykonywanie ćwiczeń pozwala grupie gromadzić punkty i wymieniać je na nagrody dla całej świetlicy, m.in. sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne, gry, zabawki edukacyjne.

Wybranym szkołom Fundacja Orange udostępni zestaw materiałów, filmów animowanych i scenariuszy, aby wychowawca świetlicy mógł prowadzić zajęcia z dziećmi. Taki cykl rozpocznie się we wrześniu i potrwa przez cały rok szkolny, a aktywności zajmą około godziny, raz w tygodniu. Nauczyciel nie musi być ekspertem do spraw technologii ani informatykiem, a świetlica nie musi być wyposażona w komputery. Zagadnienia z MegaMisji wpisują się w podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej. Fundacja przeprowadziła pilotaż projektu w 50 świetlicach w Polsce.

O MegaMisji opowiadała podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 koordynatorka programu, Iwona Kamińska:

Skrócony raport z badań na temat roli szkolnej świetlicy i zajęć świetlicowych dla dzieci dostępny jest na stronie Fundacji Orange.

Fundacja Orange ma 10 lat doświadczenia w prowadzeniu projektów edukacyjnych. Przez te lata nauczyła 38 tys. dzieci zasad bezpiecznego internetu, wsparła powstanie narzędzi ochrony online i prowadzenie edukacji cyfrowej dla 25 tys. dzieci i młodzieży z całej Polski, wyposażyła w internet 3,5 tys. bibliotek publicznych i 10 tys. szkół, wspomogła 1 tys. oddziałów szpitalnych i ponad 900 organizacji w Polsce, utworzyła 77 Pracowni Orange - multimedialnych świetlic dla mieszkańców małych miejscowości.

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie