Idealny nauczyciel to lubiany nauczyciel

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pasjonat z niestandardowym podejściem do przedmiotu i poczuciem humoru - tak prezentuje się idealny nauczyciel. I co ciekawe, wcale nie musi uczyć "luźnego" przedmiotu. A wręcz przeciwnie. Nowy raport Brainly pokazuje zupełnie inne oblicze nauczycieli w oczach uczniów.

Czy ulubiony nauczyciel to taki, który niewiele wymaga i pozwala na dużo? Okazuje się, że niekoniecznie. Jak pokazuje najnowsze badanie, przeprowadzone wśród uczniów przez Brainly - internetową sieć edukacyjną, liczy się przede wszystkim poczucie humoru (prawie 20% ankietowanych). Na drugim miejscu wśród cech idealnego nauczyciela, znalazła się pasja do nauczanego przedmiotu (17%), a następnie umiejętność przekazywania wiedzy w niestandardowy sposób (16%). Rzeczą drugorzędną okazują się być częste wyjścia poza szkołę, które wydawać by się mogło, że zawsze były świetną okazją do tego, by uniknąć siedzenia na lekcji.

Sympatia do nauczyciela ma ogromny wpływ na to, jakie uczeń ma podejście do danego przedmiotu. Aż 65% uczniów utrzymuje, że nauczyciel, którego lubią sprawił, że interesują się danym przedmiotem bardziej niż innymi. Prawie 36% uczniów twierdzi, że stara się mocniej na lekcjach z ulubionym nauczycielem, a jedna czwarta ma zawsze odrobioną pracę domową. Taka osoba jest też w stanie przekonać uczniów do nadprogramowych zajęć. Ponad połowa z nich chciałaby uczęszczać na dodatkowe zajęcia z danego przedmiotu.

"To czy uczniowie lubią nauczyciela czy nie, ma ogromne przełożenie na ich stosunek do zajęć. Osoba ze złym podejściem do młodzieży, może wręcz ich kompletnie zniechęcić do nauki, co w wielu przypadkach kończy się zmarnowanym potencjałem. Dobry nauczyciel jest w stanie nawet skłonić do poszerzania wiedzy na własną rękę. Uczniowie nie boją się zadawać pytań, radzą sobie znacznie lepiej i mają wyższe oceny, bo bardziej się przykładają, a nie dlatego, że ktoś ich faworyzuje" - mówi Anna Sieroń z Brainly.

A jakich przedmiotów uczą nauczyciele, którzy cieszą się największą popularnością? Wbrew powszechnemu wyobrażeniu to wcale nie W-F, ani przedmioty “luźne”, takie jak muzyka czy plastyka. Wśród uczniów króluje… matematyka! Ponad 17% dzieci zapytane o przedmiot, którego uczy ulubiony nauczyciel wskazuje właśnie na nią. W rankingu zaraz po królowej nauk znalazł się język polski (12%), a na trzecim miejscu uplasował się język obcy (prawie 11%). Z kolei wiele do poprawy mają nauczyciele fizyki i geografii. Na każdy z tych przedmiotów wskazuje tylko po 3% uczniów.

"Jak się okazuje, nawet nauki ścisłe mogą być lubiane, o ile uczy ich nauczyciel z odpowiednim podejściem do uczniów. To udowadnia, że warto pracować nad relacjami z dziećmi i szukać indywidualnego sposobu na komunikację z nimi, zamiast skupiać się tylko na zadaniach i sztywnym realizowaniu podstawy programowej" - dodaje Anna Sieroń.

***

Brainly działa od 2009 roku, ma siedzibę w Krakowie, a także biuro w Nowym Jorku. To przestrzeń dla nauki tworzona przez uczniów dla uczniów. Brainly to największa społeczność edukacyjna świata, łącząca ponad 80 milionów użytkowników w 35 krajach. Uczniowie gimnazjów i liceów zadają pytania związane z przedmiotem szkolnym, a społeczność w ciągu minut udziela odpowiedzi.

Metodologia: Badanie "Idealny nauczyciel" zostało zrealizowane we wrześniu 2017 roku wśród 1462 użytkowników Brainly (uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i licealnych) metodą ankietową.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie