Idealny nauczyciel to lubiany nauczyciel

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pasjonat z niestandardowym podejściem do przedmiotu i poczuciem humoru - tak prezentuje się idealny nauczyciel. I co ciekawe, wcale nie musi uczyć "luźnego" przedmiotu. A wręcz przeciwnie. Nowy raport Brainly pokazuje zupełnie inne oblicze nauczycieli w oczach uczniów.

Czy ulubiony nauczyciel to taki, który niewiele wymaga i pozwala na dużo? Okazuje się, że niekoniecznie. Jak pokazuje najnowsze badanie, przeprowadzone wśród uczniów przez Brainly - internetową sieć edukacyjną, liczy się przede wszystkim poczucie humoru (prawie 20% ankietowanych). Na drugim miejscu wśród cech idealnego nauczyciela, znalazła się pasja do nauczanego przedmiotu (17%), a następnie umiejętność przekazywania wiedzy w niestandardowy sposób (16%). Rzeczą drugorzędną okazują się być częste wyjścia poza szkołę, które wydawać by się mogło, że zawsze były świetną okazją do tego, by uniknąć siedzenia na lekcji.

Sympatia do nauczyciela ma ogromny wpływ na to, jakie uczeń ma podejście do danego przedmiotu. Aż 65% uczniów utrzymuje, że nauczyciel, którego lubią sprawił, że interesują się danym przedmiotem bardziej niż innymi. Prawie 36% uczniów twierdzi, że stara się mocniej na lekcjach z ulubionym nauczycielem, a jedna czwarta ma zawsze odrobioną pracę domową. Taka osoba jest też w stanie przekonać uczniów do nadprogramowych zajęć. Ponad połowa z nich chciałaby uczęszczać na dodatkowe zajęcia z danego przedmiotu.

"To czy uczniowie lubią nauczyciela czy nie, ma ogromne przełożenie na ich stosunek do zajęć. Osoba ze złym podejściem do młodzieży, może wręcz ich kompletnie zniechęcić do nauki, co w wielu przypadkach kończy się zmarnowanym potencjałem. Dobry nauczyciel jest w stanie nawet skłonić do poszerzania wiedzy na własną rękę. Uczniowie nie boją się zadawać pytań, radzą sobie znacznie lepiej i mają wyższe oceny, bo bardziej się przykładają, a nie dlatego, że ktoś ich faworyzuje" - mówi Anna Sieroń z Brainly.

A jakich przedmiotów uczą nauczyciele, którzy cieszą się największą popularnością? Wbrew powszechnemu wyobrażeniu to wcale nie W-F, ani przedmioty “luźne”, takie jak muzyka czy plastyka. Wśród uczniów króluje… matematyka! Ponad 17% dzieci zapytane o przedmiot, którego uczy ulubiony nauczyciel wskazuje właśnie na nią. W rankingu zaraz po królowej nauk znalazł się język polski (12%), a na trzecim miejscu uplasował się język obcy (prawie 11%). Z kolei wiele do poprawy mają nauczyciele fizyki i geografii. Na każdy z tych przedmiotów wskazuje tylko po 3% uczniów.

"Jak się okazuje, nawet nauki ścisłe mogą być lubiane, o ile uczy ich nauczyciel z odpowiednim podejściem do uczniów. To udowadnia, że warto pracować nad relacjami z dziećmi i szukać indywidualnego sposobu na komunikację z nimi, zamiast skupiać się tylko na zadaniach i sztywnym realizowaniu podstawy programowej" - dodaje Anna Sieroń.

***

Brainly działa od 2009 roku, ma siedzibę w Krakowie, a także biuro w Nowym Jorku. To przestrzeń dla nauki tworzona przez uczniów dla uczniów. Brainly to największa społeczność edukacyjna świata, łącząca ponad 80 milionów użytkowników w 35 krajach. Uczniowie gimnazjów i liceów zadają pytania związane z przedmiotem szkolnym, a społeczność w ciągu minut udziela odpowiedzi.

Metodologia: Badanie "Idealny nauczyciel" zostało zrealizowane we wrześniu 2017 roku wśród 1462 użytkowników Brainly (uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i licealnych) metodą ankietową.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie