Baw się dobrze, czyli o znaczeniu zabawy w rodzinie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wspólna zabawa sprawia, że rodziny są szczęśliwsze, ich członkowie stają się sobie bliżsi i są mniej zestresowani, a mimo to ponad jedna trzecia respondentów (38%) przyznaje, że trudno im znaleźć czas na zabawę ze względu na napięty harmonogram zajęć, zarówno rodziców, jaki i dzieci - wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Grupę LEGO.

Grupa LEGO przeprowadziła w 2018 roku badania na temat roli zabawy w życiu dzieci i ich rodzin, a ich wyniki ujęto w raporcie LEGO Play Well. Zbadano prawie 13 000 rodziców i dzieci w dziewięciu krajach, aby zrozumieć aktualną sytuację i zachęcić do dyskusji na temat znaczenia zabawy.

Raport ujawnia związek między godzinami spędzonymi na wspólnej zabawie a szczęściem rodzin. Dziewięć rodzin na 10 (88%), które bawią się razem przez 5 godzin tygodniowo lub więcej, twierdzi, że są szczęśliwe, podczas gdy wśród tych, którzy bawią się mniej niż 5 godzin tygodniowo, tylko 7 na 10 (75%) twierdzi, że są zadowoleni.

Czas poświęcany na zabawę jest mocno ograniczony - prawie jedna trzecia rodzin (30%) spędza razem mniej niż 5 godzin tygodniowo. Jedna na 10 (10%) bawi się mniej niż dwie godziny.
Nawet jeśli rodziny spędzają czas razem na wspólnej zabawie, aż sześcioro rodziców na 10 (61%) przyznaje, że rozpraszają ich inne sprawy, takie jak praca zawodowa, zajęcia domowe czy stale obecne smartfony. Niepokojące jest, ze co piąte dziecko (17%) twierdzi, że jest zbyt zajęte, by znaleźć czas na zabawę, a czworo na 5 (81%) chciałoby, aby rodzice więcej się z nimi bawili.

Ekspertka ds. rodziny i autorka książek, Jessica Joelle Alexander, mówi: Wspólna zabawa jest fundamentem życia rodzinnego zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Ale w nowoczesnym stylu życia, bardziej wypełnionym niż kiedykolwiek, z tak dużym naciskiem na formalną edukację i zorganizowane zajęcia, łatwo jest zapomnieć o tym, by znaleźć na to czas. Biorąc jednak pod uwagę dobroczynne efekty wspólnej zabawy dla naszego samopoczucia i poziomu szczęścia, powinna to być najważniejsza „praca domowa” ze wszystkich.

Raport Grupy LEGO przedstawia pokoleniową zmianę w modelach zabawy i obawy z tym związane. Podczas gdy rodzice wciąż martwią się o bezpieczeństwo i aspekty społeczne związane w zabawą w wirtualnym świecie - 88% jest zaniepokojonych bezpieczeństwem w internecie, a 72% obawia się, że technologia sprawia, że dzieci są mniej zdolne do samodzielnego myślenia - wyniki badań LEGO ujawniają, że następne pokolenie uczy nas wszystkich, aby wykorzystać wyjątkowe możliwości, jakie technologia może nam przynieść.

Same dzieci są pionierami określenia dla nowego typu płynnej zabawy (Fluid Play), w którą w naturalny sposób się angażują, łącząc rzeczywiste, wyobrażone i wirtualne doświadczenia. Dla nich to po prostu zabawa.

Raport LEGO Play Well pokazuje, że większy udział zabawy w cyfrowym świecie nie odbywa się kosztem bardziej tradycyjnej wspólnej zabawy, ponieważ nadal większość dzieci (81%) woli bawić się z rodzicami niż samemu, a trzy osoby na cztery (72%) wolą bawić się z przyjaciółmi w tym samym pokoju niż online.

Pomimo obaw, rodzice wykazują pewne oznaki przyjmowania podejścia swoich dzieci - ponad połowa badanych (59%) wierzy, że technologia może zbliżyć do siebie rodzinę, a trzech na czterech respondentów (77%) uznaje, że zabawa w cyfrowym świecie może być kreatywna.

Dr Elena Hoicka, starszy wykładowca na wydziale Psychologii w Edukacji na Uniwersytecie w Bristolu, mówi: Podczas gdy wielu rodziców uważa, że preferencje ich dzieci do cyfrowej zabawy stają na przeszkodzie temu, co uważają za lepsze, czyli bardziej tradycyjnej zabawy, prawda jest jednak taka, że te dwa typy zabawy wcale nie muszą się wykluczać. Współczesne dzieci, bardziej niż poprzednie pokolenia, widzą świat cyfrowy i rzeczywisty jako jedną, dużą, połączoną ze sobą przestrzeń do zabawy. Aby jak najlepiej wykorzystać czas na wspólną zabawę, rodzice również muszą przyjąć ten sposób myślenia.

Siła zabawy jako aktywności, która pomaga dzieciom się uczyć, jest dla rodziców bezsporna. Niemal wszyscy (95%) uważają, że jest niezbędna dla dobrego samopoczucia dzieci i stanowi ważne narzędzie edukacyjne. Czterech na 5 respondentów (82%) uważa, że dzieci, które bawią się więcej, będą odnosić większe sukcesy w przyszłych studiach i pracy.

76% badanych rodziców oceniło naukę poprzez zabawę jako technikę edukacyjną numer jeden, wyżej niż czytanie książek (67% respondentów), naukę w szkole (55%), interakcje z przyjaciółmi (65%) i surfowanie po internecie (22%). Co ważniejsze, czworo na 5 dzieci (83%) zgadza się, że uczą się lepiej, gdy nauka zawiera elementy zabawy.

Dorośli i dzieci w równym stopniu odczuwają korzyści płynące ze wspólnej zabawy. Rodzice twierdzą, że jest ona dobra dla ich własnego dobrego samopoczucia (91%) i szczęścia (72%), a nawet pomaga im się bardziej zrelaksować (86%), a także zacieśniać więzi z dziećmi (64%). Prawie wszystkie dzieci biorące udział w badaniu potwierdzają, że zabawa sprawia, iż czują się szczęśliwe (93%) i pomaga im się zrelaksować po długim dniu w szkole (87%).

Czerpiąc inspirację z wyników badań, raport Grupy LEGO sugeruje 10 zasad, które rodziny powinny brać pod uwagę, bawiąc się razem. Należą do nich m.in.: zachęcanie do bardziej swobodnej, mniej ustrukturyzowanej zabawy, przyjmowanie błędów i nadawanie domowym obowiązkom charakteru zabawy.

Julia Goldin, CMO Grupy LEGO, mówi: Piękno zabawy polega na tym, że ona ewoluuje i zmienia się wraz z każdym pokoleniem, ale jej zalety pozostają niezmienne. Raport LEGO Play Well pokazuje, że digitalizacja zwiększa możliwości wciągającej zabawy. Będziemy kontynuować ewolucję w świecie LEGO, aby płynnie integrować cyfrowe i fizyczne doświadczenia dzieci, aby nadal mogły czerpać korzyści z zabawy, dzięki której uczą się i rozwijają. Zabawa wciąż jest kluczową aktywnością dla dzieci. Chcemy wspierać rodziców w zapewnieniu ich pociechom jak najlepszych doświadczeń, podkreślając wagę i chroniąc czas, który powinien być poświęcany na zabawę.

***

Pełny raport LEGO Play Well 2018 można obejrzeć pod linkiem https://www.lego.com/pl-pl/aboutus/news-room/2018/august/play-well-report/

Raport LEGO Play Well powstał w oparciu o globalne badanie dotyczące fenomenu zabawy, przeprowadzone przez Grupę LEGO. Omawia szereg kwestii, m.in. postrzeganie przez rodziców i dzieci korzyści płynących ze wspólnej zabawy, preferencje dzieci dotyczące zabawy, kształtowanie się umiejętności ważnych dla przyszłości dzieci, cyfrowe bezpieczeństwo dzieci, naukę poprzez zabawę. Wszystkie ustalenia w raporcie, o ile nie wskazano inaczej, zostały zebrane od lutego do marca 2018 r., od łącznie 9 249 rodziców posiadających dzieci w wieku 1,5-12 lat oraz od 3723 dzieci w wieku 5-12 lat za pośrednictwem 20-minutowego internetowego badania ilościowego przeprowadzonego na dziewięciu rynkach (Chiny, Dania, Francja, Niemcy, Meksyk, Rosja, Arabia Saudyjska, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone).

 

(Źródło: Grupa LEGO)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie