Jak nas śledzą w Internecie

fot. Fundacja Panoptykon, CC-BY

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W 2019 r. obchodzimy 25-lecie pierwszego zamieszczonego w Internecie baneru reklamowego – zwracają uwagę eksperci Fundacji Panoptykon. Od tego czasu dane osobowe pod różnymi postaciami stały się nową walutą. Szacuje się, że wartość rynkowa ogółu danych przetwarzanych online na terenie Unii Europejskiej osiągnie do 2020 r. wysokość 739 miliardów euro[1]. Od kilku dekad różne branże (handlu detalicznego, turystyczna, dóbr konsumpcyjnych, mediów, telekomunikacyjna, bankowa, ubezpieczeniowa i inne) gromadzą i wykorzystują informacje o swoich klientach, a częściowo także wymieniają się nimi. Warto o tym pamiętać, a także zastanowić się, czy na pewno chcemy dzielić się informacją o naszym życiu.

Każde załadowanie strony internetowej, na której ma być wyświetlona spersonalizowana reklama, to niebezpieczny wyciek danych osobowych. Do setek firm, które biorą udział w aukcji reklamowej, trafiają dane użytkownika: lokalizacja, model urządzenia, system operacyjny, język i wyszukiwane słowa i adres strony, na którą właśnie wchodzi. Nad raz rozpowszechnionymi danymi nikt nie ma kontroli: ani strona, która rozpoczyna aukcję, ani – tym bardziej – sam użytkownik, który na giełdzie reklamowej pozostaje towarem bez praw i bez głosu. Nie wie, do kogo trafiają jego dane osobowe ani pod jakim identyfikatorem figuruje w bazach poszczególnych firm, a więc nie jest w stanie korzystać z praw, które daje mu RODO.

W jaki sposób firmy śledzą każdy krok użytkownika w sieci? Jak wygląda licytacja danych na giełdzie reklam i kto w niej uczestniczy? Jaki wpływ na jego życie może mieć cyfrowy profil? Ile wart jest rynek reklamy behawioralnej w Polsce? Co o użytkowniku wie dostawca poczty elektronicznej i jak szpiegują urządzenia smart? Na te i inne pytania odpowiadamy w raporcie pt. Śledzenie i profilowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem.

Zobacz film

Raport to tylko jeden z elementów akcji edukacyjnej #skasujciastko, którą Fundacja Panoptykon przygotowała na Dzień Ochrony Danych Osobowych obchodzony 28 stycznia. Na stronie internetowej panoptykon.org/na-zapleczu-internetu udostępniono materiały graficzne (infografikę, wideo i gif-y), wyjaśniające problemy związane ze śledzącą reklamą, a na stronie Cyfrowej Wyprawki – propozycję dla rodziców i nauczycieli. Do akcji #skasujciastko włączyły się organizacje i instytucje, które zajmują się tematyką edukacji medialnej i bezpieczeństwa w sieci (m.in. Centrum Cyfrowe, Fundacja Nowoczesna Polska, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Geek Girls Carrots, Inicjatywa Kultury Bezpieczeństwa, Obywatele dla Edukacji, Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa i NASK).


[1] za: Komisja Europejska, European Data Market Study, 2017, https://ec.europa.eu/. Dostęp: 28.01.2019.

 

Źródło: Fundacja Panoptykon, licencja CC-BY 4.0

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie