Jak nas śledzą w Internecie

fot. Fundacja Panoptykon, CC-BY

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W 2019 r. obchodzimy 25-lecie pierwszego zamieszczonego w Internecie baneru reklamowego – zwracają uwagę eksperci Fundacji Panoptykon. Od tego czasu dane osobowe pod różnymi postaciami stały się nową walutą. Szacuje się, że wartość rynkowa ogółu danych przetwarzanych online na terenie Unii Europejskiej osiągnie do 2020 r. wysokość 739 miliardów euro[1]. Od kilku dekad różne branże (handlu detalicznego, turystyczna, dóbr konsumpcyjnych, mediów, telekomunikacyjna, bankowa, ubezpieczeniowa i inne) gromadzą i wykorzystują informacje o swoich klientach, a częściowo także wymieniają się nimi. Warto o tym pamiętać, a także zastanowić się, czy na pewno chcemy dzielić się informacją o naszym życiu.

Każde załadowanie strony internetowej, na której ma być wyświetlona spersonalizowana reklama, to niebezpieczny wyciek danych osobowych. Do setek firm, które biorą udział w aukcji reklamowej, trafiają dane użytkownika: lokalizacja, model urządzenia, system operacyjny, język i wyszukiwane słowa i adres strony, na którą właśnie wchodzi. Nad raz rozpowszechnionymi danymi nikt nie ma kontroli: ani strona, która rozpoczyna aukcję, ani – tym bardziej – sam użytkownik, który na giełdzie reklamowej pozostaje towarem bez praw i bez głosu. Nie wie, do kogo trafiają jego dane osobowe ani pod jakim identyfikatorem figuruje w bazach poszczególnych firm, a więc nie jest w stanie korzystać z praw, które daje mu RODO.

W jaki sposób firmy śledzą każdy krok użytkownika w sieci? Jak wygląda licytacja danych na giełdzie reklam i kto w niej uczestniczy? Jaki wpływ na jego życie może mieć cyfrowy profil? Ile wart jest rynek reklamy behawioralnej w Polsce? Co o użytkowniku wie dostawca poczty elektronicznej i jak szpiegują urządzenia smart? Na te i inne pytania odpowiadamy w raporcie pt. Śledzenie i profilowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem.

Zobacz film

Raport to tylko jeden z elementów akcji edukacyjnej #skasujciastko, którą Fundacja Panoptykon przygotowała na Dzień Ochrony Danych Osobowych obchodzony 28 stycznia. Na stronie internetowej panoptykon.org/na-zapleczu-internetu udostępniono materiały graficzne (infografikę, wideo i gif-y), wyjaśniające problemy związane ze śledzącą reklamą, a na stronie Cyfrowej Wyprawki – propozycję dla rodziców i nauczycieli. Do akcji #skasujciastko włączyły się organizacje i instytucje, które zajmują się tematyką edukacji medialnej i bezpieczeństwa w sieci (m.in. Centrum Cyfrowe, Fundacja Nowoczesna Polska, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Geek Girls Carrots, Inicjatywa Kultury Bezpieczeństwa, Obywatele dla Edukacji, Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa i NASK).


[1] za: Komisja Europejska, European Data Market Study, 2017, https://ec.europa.eu/. Dostęp: 28.01.2019.

 

Źródło: Fundacja Panoptykon, licencja CC-BY 4.0

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie