Raport o e-Środowiskach Edukacyjnych

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWłaściwe wykorzystanie komputerów i nowych technologii w procesie edukacji jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju społeczno-ekonomicznego krajów UE. Stowarzyszenie Miasta w Internecie opublikowało materiały z projektu SIRMA „Regionalne e-środowisko edukacyjne – rozwiązania ICT wspierające system edukacji szkolnej oraz zarządzanie oświatą.”

 

Jednym z głównych mechanizmów zwiększenia tempa rozwoju gospodarczego w Unii Europejskiej jest budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy. Wymaga to z jednej strony kształtowania innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki, z drugiej, stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników. W procesie kształcenia społeczeństwa kluczową rolę odgrywają i będą odgrywać nowoczesne technologie informacji i komunikacji (ICT).

Niestety, przeprowadzone w 2005 r. przez Eurostat badania ujawniają duże dysproporcje w krajach UE w opanowaniu podstawowych umiejętności informatycznych. Polska wypadła w tych badaniach słabo, osiągając wynik poniżej średniej unijnej (46% osób nie posiadających takich umiejętności, przy średniej unijnej 37%). Wprawdzie wśród młodych ludzi wskaźniki te lokują Polskę powyżej średniej unijnej, ale w grupie osób aktywnych zawodowo oznacza to potrzebę podjęcia w Polsce na szeroką skalę działań edukacyjnych dotyczących ICT.

Raport zawiera analizę strategicznych dokumentów programowych w Polsce i na Mazowszu dotyczących powiązań edukacji szkolnej z wykorzystaniem ICT. Autorzy raportu dokonują również analizy przygotowania polskich szkół do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych na tle innych krajów UE.

Jak wynika z badań porównawczych w krajach UE, najsłabsze warunki do rozwijania edukacji szkolnej z zastosowaniem rozwiązań technologii informacyjno-komunikacyjnych występują w nowych krajach członkowskich, takich jak: Litwa, Łotwa, Słowacja i Polska, a także w Grecji i Portugalii, które pozostają wciąż znacznie w tyle za innymi państwami „starej” Unii.

Autorzy opracowania zwracają również uwagę na konieczności wykorzystania e-learningu jako narzędzi zwiększających wzrost zatrudnienia, podając również przykłady zastosowań e-learningu w polskich i europejskich programach edukacyjnych. Wskazują, że w Polsce warto byłoby podjąć wysiłek stworzenia ogólnopolskiego zasobu kursów e-learningowych, wraz z możliwością uzyskiwania dyplomów lub certyfikatów ich ukończenia.

Raport dostępny jest na stronie internetowej projektu SIRMA (.pdf).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie