Nowe technologie a młodzi Europejczycy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageEuropejska młodzież nie zwariowała na punkcie nowych technologii. Firma Synovate podsumowała badanie Planet Edge, w którym analizowano sposób spędzania wolnego czasu przez młodych ludzi w wieku 18-24 lat. Wyniki pokazały, że dla młodzieży najważniejszą wartością nie są gadżety technologiczne, lecz przyjaciele – ważniejszą od rodziny, kariery, edukacji.

 

W badaniu aż 58% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem: „moi przyjaciele są najważniejszą rzeczą w moim życiu”. Według Synovate tylko 11% młodych Europejczyków kupuje najnowsze gadżety technologiczne zaraz po ukazaniu się ich na rynku. Blisko połowa czeka na opinię tych, którzy używają tych urządzeń i dopiero wówczas podejmują decyzje o zakupie.

Choć twierdzą, że nie są zwariowani na punkcie nowych technologii, nie mogą jednak bez nich żyć. Dla współczesnej młodzieży Internet jest najpopularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu (74% ankietowanych), przed telewizją (72%). Jednak tylko jedna czwarta respondentów korzysta z serwisów społecznościowych, jak np. MySpace, a jedynie 15% młodych Europejczyków bloguje.

Internet stał się dla młodzieży przede wszystkim narzędziem ściągania plików muzycznych na swój komputer – czyni tak 61% badanych osób. Być może dlatego w tej grupie wiekowej laptop stał się niemal równie obowiązkowych urządzeniem jak telefon komórkowy. 28% respondentów stwierdziło, że nie mogłoby żyć bez swego laptopa, a 32% bez swojego telefonu.

Co ciekawe, choć młodzież określa się często „pokoleniem iPoda” lub „pokoleniem MTV”, wyniki badań wskazują na znacznie większe przywiązanie do radia. 33% ankietowanych słucha nowości muzycznych przez radio, zaś 25% on-line, a tylko 14% w telewizji. 81% respondentów wykorzystuje do słuchania muzyki komputer. Młodzi ludzie więcej kupują lub ściągają plików muzycznych przez Internet (41%) niż kupują w sklepach (33%).

Komentując wyniki badania Julian Rolfe, manager Planet Edge, stwierdził, że wskazują one na brak wiary młodych Europejczyków w system edukacji i rynek pracy. Europejska młodzież poświęca coraz więcej czasu i energii zajęciom wykonywanym w wolnym czasie, aby odczuć tożsamość i przynależność do grupy rówieśników.

Planet Edge przeprowadzone zostało w 11 krajach i objęło: Wielką Brytanię, Niemcy, Włochy, Francję, Hiszpanię, Grecję, Holandię, Belgię, Portugalię, Szwecję i Norwegię.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie