Nowe technologie a młodzi Europejczycy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageEuropejska młodzież nie zwariowała na punkcie nowych technologii. Firma Synovate podsumowała badanie Planet Edge, w którym analizowano sposób spędzania wolnego czasu przez młodych ludzi w wieku 18-24 lat. Wyniki pokazały, że dla młodzieży najważniejszą wartością nie są gadżety technologiczne, lecz przyjaciele – ważniejszą od rodziny, kariery, edukacji.

 

W badaniu aż 58% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem: „moi przyjaciele są najważniejszą rzeczą w moim życiu”. Według Synovate tylko 11% młodych Europejczyków kupuje najnowsze gadżety technologiczne zaraz po ukazaniu się ich na rynku. Blisko połowa czeka na opinię tych, którzy używają tych urządzeń i dopiero wówczas podejmują decyzje o zakupie.

Choć twierdzą, że nie są zwariowani na punkcie nowych technologii, nie mogą jednak bez nich żyć. Dla współczesnej młodzieży Internet jest najpopularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu (74% ankietowanych), przed telewizją (72%). Jednak tylko jedna czwarta respondentów korzysta z serwisów społecznościowych, jak np. MySpace, a jedynie 15% młodych Europejczyków bloguje.

Internet stał się dla młodzieży przede wszystkim narzędziem ściągania plików muzycznych na swój komputer – czyni tak 61% badanych osób. Być może dlatego w tej grupie wiekowej laptop stał się niemal równie obowiązkowych urządzeniem jak telefon komórkowy. 28% respondentów stwierdziło, że nie mogłoby żyć bez swego laptopa, a 32% bez swojego telefonu.

Co ciekawe, choć młodzież określa się często „pokoleniem iPoda” lub „pokoleniem MTV”, wyniki badań wskazują na znacznie większe przywiązanie do radia. 33% ankietowanych słucha nowości muzycznych przez radio, zaś 25% on-line, a tylko 14% w telewizji. 81% respondentów wykorzystuje do słuchania muzyki komputer. Młodzi ludzie więcej kupują lub ściągają plików muzycznych przez Internet (41%) niż kupują w sklepach (33%).

Komentując wyniki badania Julian Rolfe, manager Planet Edge, stwierdził, że wskazują one na brak wiary młodych Europejczyków w system edukacji i rynek pracy. Europejska młodzież poświęca coraz więcej czasu i energii zajęciom wykonywanym w wolnym czasie, aby odczuć tożsamość i przynależność do grupy rówieśników.

Planet Edge przeprowadzone zostało w 11 krajach i objęło: Wielką Brytanię, Niemcy, Włochy, Francję, Hiszpanię, Grecję, Holandię, Belgię, Portugalię, Szwecję i Norwegię.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie