Pozalekcyjne zajęcia uczniów w czasach pandemii

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy szkoła przeniesiona w tryby edukacji zdalnej zaspokaja edukacyjne potrzeby uczniów? Czy rodzice nadal poszukują płatnych zajęć pozalekcyjnych? Jak podczas pandemii zmieniają się edukacyjne wybory rodziców i uczniów - zbadał CBOS.

Szczyt popularności płatnych zajęć pozalekcyjnych w naszym kraju przypadł na 2018 rok. Wówczas blisko 70% rodziców deklarowało, że ich dzieci będą uczęszczać na zajęcia dodatkowe. Od dwóch lat odnotowujemy jednak zmniejszające się zainteresowanie zajęciami dodatkowymi. Na początku roku szkolnego 2020/2021 odnotowaliśmy znaczący spadek (o 8 punktów procentowych w stosunku do roku 2019/2020) zainteresowania rodziców płatnymi zajęciami pozalekcyjnymi dla dzieci w wieku szkolnym, co może być związane z trwającym od marca stanem epidemii.

Za taką interpretacją przemawia fakt, iż spadek ten w największym stopniu dotknął zajęć sportowych (z 41% minionym roku do 27% obecnie, czyli o 14 punktów procentowych mniej), które – w ocenie rodziców – mogą wiązać się z wyższym ryzykiem narażenia na kontakt z koronawirusem. Łącznie w tym roku szkolnym na jakiekolwiek dodatkowe płatne zajęcia edukacyjne lub ogólnorozwojowe posyła albo zamierza posyłać swoje dzieci w wieku szkolnym 55% rodzin, w których są uczniowie. Najbardziej popularne są dodatkowe lekcje języków obcych, które finansuje lub zamierza finansować uczniom w tym roku szkolnym 38% rodzin.

Pandemia ogólnie nie sprzyja zajęciom pozalekcyjnym. W zasadzie większość z nich może mieć miejsce tylko w formule online, ale uczniowie wcale nie chcą siedzieć przy komputerach od rana do wieczora. Wydaje się, że dalszy spadek uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych jest raczej nieunikniony.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

(Źródło: CBOS)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie