Podcasting pomaga przyszłym nauczycielom

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImagePodcasting ma pozytywny wpływ na rozwijanie zdolności pedagogicznych, pogłębianie wiedzy i kreatywności w nauczaniu przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych – dowiodły badania Uniwersytetu Stanowego w San Diego. Pedagodzy odnotowali także pozytywne opinie swych uczniów w związku z wykorzystaniem podcastów do celów edukacyjnych.

 

Doświadczenia różnych uczelni amerykańskich pokazują, że podcasty świetnie służą jako pomocnicze narzędzie edukacji uzupełniające wykłady i ćwiczenia uniwersyteckie. Dostrzegają to nauczyciele, którzy starają się często na własny koszt przygotować dodatkowe materiały dla studentów.

Dostęp do tych bogatych zasobów, jak również łatwość ich tworzenia i korzystania z nich, mogą wpływać na dużą poprawę jakości procesu nauczania. Wykorzystanie podcastów w nauczaniu może przyczynić się między innymi do:

  • udostępnienia dorobku autorytetów naukowych z danej dziedziny większej grupie nauczycieli i studentów,
  • upowszechniania ważnych wydarzeń lub eksperymentów naukowych oraz wskazówek co do ich realizacji w świecie naukowym i osób uczących się,
  • wymiany danych i doświadczeń naukowych,
  • wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy osobami uczącymi się
  • lepszego zrozumienia przez studentów problemów badawczych i wyników eksperymentów, prezentacji, symulacji,
  • lepszej wymiany doświadczeń i współpracy między ośrodkami akademickimi w różnych krajach,
  • a także promocji określonej dziedziny nauki w świecie pozauniwersyteckim.

W badaniach prowadzonych przez Uniwersytet Stanowy w San Diego ponad 90% przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych przyznało, że ich zasoby wiedzy znacznie się poprawiły dzięki wykorzystaniu podczas studiów pedagogicznych podcastów przez ich profesorów, zaś 98% zauważyło, że dają one możliwość łatwego zapoznania się z różnymi alternatywnymi metodami nauczania nauk ścisłych.

Oceniając własne doświadczenia pedagogiczne, respondenci badania przyznali, że podcasty oddziaływają pozytywnie również na proces nauki uczniów. Podcasty pozwalają zaoszczędzić czas spędzony na wykładach (78%), dają możliwość dostępu, w dowolnym miejscu i czasie, do zasobów edukacyjnych wysokiej jakości (94%). Zauważyli także, że studenci są aktywniejsi kiedy korzysta się z technologii edukacyjnych (98%), zaś korzystanie z podcastów sprzyja również rozwijaniu relacji między nauczycielami, gdyż umożliwia wymianę i powiększanie zasobów edukacyjnych. 82% przyszłych nauczycieli zadeklarowało, że w celu rozwoju swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy będą korzystać z tych narzędzi edukacyjnych także po ukończeniu kursów pedagogicznych.

Warto też zauważyć, że 98% kursantów uznało, że dzięki wykorzystaniu podcastów w swoim procesie edukacji czują się dużo lepszymi nauczycielami, zaś korzystanie z tych narzędzi sprzyja poznawaniu nowych metod nauczania, dzięki czemu także lepiej rozumieją swoich uczniów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie