Podcasting pomaga przyszłym nauczycielom

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImagePodcasting ma pozytywny wpływ na rozwijanie zdolności pedagogicznych, pogłębianie wiedzy i kreatywności w nauczaniu przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych – dowiodły badania Uniwersytetu Stanowego w San Diego. Pedagodzy odnotowali także pozytywne opinie swych uczniów w związku z wykorzystaniem podcastów do celów edukacyjnych.

 

Doświadczenia różnych uczelni amerykańskich pokazują, że podcasty świetnie służą jako pomocnicze narzędzie edukacji uzupełniające wykłady i ćwiczenia uniwersyteckie. Dostrzegają to nauczyciele, którzy starają się często na własny koszt przygotować dodatkowe materiały dla studentów.

Dostęp do tych bogatych zasobów, jak również łatwość ich tworzenia i korzystania z nich, mogą wpływać na dużą poprawę jakości procesu nauczania. Wykorzystanie podcastów w nauczaniu może przyczynić się między innymi do:

  • udostępnienia dorobku autorytetów naukowych z danej dziedziny większej grupie nauczycieli i studentów,
  • upowszechniania ważnych wydarzeń lub eksperymentów naukowych oraz wskazówek co do ich realizacji w świecie naukowym i osób uczących się,
  • wymiany danych i doświadczeń naukowych,
  • wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy osobami uczącymi się
  • lepszego zrozumienia przez studentów problemów badawczych i wyników eksperymentów, prezentacji, symulacji,
  • lepszej wymiany doświadczeń i współpracy między ośrodkami akademickimi w różnych krajach,
  • a także promocji określonej dziedziny nauki w świecie pozauniwersyteckim.

W badaniach prowadzonych przez Uniwersytet Stanowy w San Diego ponad 90% przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych przyznało, że ich zasoby wiedzy znacznie się poprawiły dzięki wykorzystaniu podczas studiów pedagogicznych podcastów przez ich profesorów, zaś 98% zauważyło, że dają one możliwość łatwego zapoznania się z różnymi alternatywnymi metodami nauczania nauk ścisłych.

Oceniając własne doświadczenia pedagogiczne, respondenci badania przyznali, że podcasty oddziaływają pozytywnie również na proces nauki uczniów. Podcasty pozwalają zaoszczędzić czas spędzony na wykładach (78%), dają możliwość dostępu, w dowolnym miejscu i czasie, do zasobów edukacyjnych wysokiej jakości (94%). Zauważyli także, że studenci są aktywniejsi kiedy korzysta się z technologii edukacyjnych (98%), zaś korzystanie z podcastów sprzyja również rozwijaniu relacji między nauczycielami, gdyż umożliwia wymianę i powiększanie zasobów edukacyjnych. 82% przyszłych nauczycieli zadeklarowało, że w celu rozwoju swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy będą korzystać z tych narzędzi edukacyjnych także po ukończeniu kursów pedagogicznych.

Warto też zauważyć, że 98% kursantów uznało, że dzięki wykorzystaniu podcastów w swoim procesie edukacji czują się dużo lepszymi nauczycielami, zaś korzystanie z tych narzędzi sprzyja poznawaniu nowych metod nauczania, dzięki czemu także lepiej rozumieją swoich uczniów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie