Uczyć Internetu od małego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWyniki badań realizowanych przez dwie amerykańskie instytucje non-profit – Common Sense Media i Cable in the Classroom wskazują, że dorośli Amerykanie dostrzegają znaczenie Internetu dla rozwoju swoich dzieci. Jak deklaruje 85% badanych rodziców - od małego starają się uczyć swoje dzieci, w jaki sposób korzystać i zachowywać się w Internecie.

 

Z drugiej strony dużo mniej rodziców potrafi przekazać swoim pociechom wiedzę, na temat tego, w jaki sposób sprawdzić wiarygodność stron albo ocenić, czy strona nie zawiera nierzetelnych, nielegalnych czy nacechowanych uprzedzeniami informacji.

Tego typu badania przynoszą cenne informacje dla edukatorów, wskazują bowiem na luki w wiedzy dzieci na temat Internetu. Wprawdzie dla młodego pokolenia Internet jest naturalnym środowiskiem, w którym dzieci i młodzież funkcjonują od najmłodszych lat, ale w dużej mierze to właśnie od rodziców i szkoły zależy, czy będą one potrafiły efektywnie korzystać z tego narzędzia w późniejszym życiu. Z drugiej strony wsparcia edukacyjnego w zakresie Internetu potrzebują również rodzice, którzy powinni być w pełni świadomi korzyści i zagrożeń oraz kierunków rozwoju sieci, aby móc potem przekazać tę wiedzę dzieciom.

Rodzice wyraźnie dostrzegają zalety Internetu. Większość z nich uważa, że pozwala on zdobyć umiejętności i informacje niezbędne do osiągnięcia sukcesu w szkole, a także pomaga młodzieży rozwijać ich zainteresowania, prezentuje różnorodne kultury i idee, pod wpływem których kształtuje się świadomość młodzieży. Ponad 93% badanych stara się jednak kontrolować strony, które odwiedzają ich dzieci. Najwięcej bezpieczeństwem w sieci przejmują się matki i opiekunki dzieci.

Zdecydowana większość rodziców i opiekunów rozmawia ze swoimi dziećmi na temat zachowania w Internecie i zagrożeń. Starają się również kontrolować od czasu do czasu, czy dzieci stosują się do zaleceń. Z drugiej strony rodzice zachęcają dzieci do poszukiwania i studiowania informacji na temat bieżących wydarzeń, dostrzegając w Internecie olbrzymi potencjał rozwojowy, możliwość kreatywnego wyrażania się i nawiązywania kontaktów z rówieśnikami mającymi podobne zainteresowania.

Oprócz nielegalnych i niebezpiecznych treści, rodzice najbardziej przejmują się coraz większą siłą reklamy i komercyjności serwisów internetowych, obawiają się prostackiego języka używanego często przez młodzież i zmanipulowanych informacji.

„Zalecamy wszystkim rodzicom, aby regularnie rozmawiali ze swoimi dziećmi na temat Internetu, aby wskazywali im profesjonalne źródła informacji, informowali o zasadach bezpieczeństwa w sieci i sposobie zachowania. Powinni też uznać nauczycieli w szkołach jako ważnych partnerów w tej edukacji.” – konkluduje Anne Zehren, prezes Common Media Sense, organizacji, która zajmuje się monitoringiem mediów i prowadzi działania podnoszące jakość przekazu w mediach adresowanego do dzieci i ich rodziców.

Więcej wyników amerykańskiego badania zawiera informacja w portalu eSchoolNews.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu). 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie