Badania o umiejętnościach społeczno-emocjonalnych uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Umiejętności, które mogą mieć największe znaczenie dla sukcesu w uczeniu się, to – ciekawość i wytrwałość. Według międzynarodowego badania umiejętności społeczno-emocjonalnych w 11 krajach te dwie umiejętności są najściślej powiązane z lepszymi wynikami w nauce zarówno u uczniów w wieku 10, jak i 15 lat.

Przeanalizowano sposób, w jaki umiejętności społeczno-emocjonalne wpływają na wyniki uczniów. Okazało się, że te umiejętności uczniów, niezależnie od systemu edukacyjnego i kontekstu uczenia się, poprawiają wyniki uczniów w podstawowych przedmiotach akademickich.

Niektórzy nauczyciele nie chcą skupiać się nad kształceniem tych umiejętności, gdyż obawiają się, że stracą cenny czas na nauczanie wiedzy przedmiotowej. Jednak okazuje się, że są to dwie strony tego samego medalu i w rzeczywistości dość ściśle ze sobą powiązane.

OECD, która zarządza globalnym Programem Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA), przeanalizowała rozwój społeczno-emocjonalny ponad 3000 uczniów z dużych miast, w 11 krajach. Przyglądano się pięciu kluczowym obszarom:

  • Wykonywanie zadań – wytrwałość i samokontrola,
  • Regulacja emocjonalna – optymizm i reakcja na stres,
  • Współpraca – empatia i zaufanie,
  • Otwartość – tolerancja, ciekawość i kreatywność
  • Zaangażowanie – asertywność i towarzyskość.

OECD stwierdziła, że ciekawość i wytrwałość były najsilniejszymi przyczynami sukcesu akademickiego zarówno w matematyce, jak i w czytaniu zarówno dla dzieci, jak i nastolatków. Również inne umiejętności odgrywały ważną rolę, na przykład kreatywność była ściślej związana z postępami w matematyce, nawet bardziej niż postępami w sztuce.

Jednym z najbardziej zaskakujących odkryć OECD było to, że w różnych krajach i środowiskach społeczno-ekonomicznych, 15-latkowie wykazywali niższe umiejętności społeczno-emocjonalne niż 10-latkowie. Różnice w umiejętnościach były szczególnie duże w przypadku takich spraw, jak optymizm, zaufanie, energia i towarzyskość. Dodatkowo OECD stwierdziła, że w większości dziewczęta wykazywały większe różnice niż chłopcy.

Warto zatem w okresie dojrzewania podwoić wysiłki związane z kształceniem umiejętności społeczno-emocjonalnych. Jest to szczególnie ważne w czasach, gdy wiele nastolatków boryka się z izolacją społeczną i niepokojem spowodowanym trwającą pandemią.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Zaczerpnięte z artykułu Sarah D.Sparks w Edweek.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie