Studenci doceniają Internet w nauce

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageBadania przeprowadzone wśród amerykańskich studentów przez firmę Houghton Mifflin przyniosły dane dotyczące wykorzystania Internetu w procesie edukacji na uczelniach wyższych. 59% studentów potwierdza, że korzysta regularnie z narzędzi internetowych, które umożliwiają im bezpośrednie śledzenie programu nauczania i przygotowują do egzaminów.

 

W opinii badanych osób Internet jest dla nich znaczącą pomocą w wyszukiwaniu informacji i zdobywaniu wiedzy, nie zaś narzędziem odciągającym od nauki. Najpopularniejszym sposobem wykorzystania Internetu w powiązaniu z programem studiów (78% respondentów) jest korzystanie z różnych form testów przygotowujących do prac zaliczeniowych i egzaminów. Niemal taką samą popularnością cieszą się kursy online, które odnoszą się do materiału opisanego w obowiązujących podręcznikach – korzysta z nich 2/3 osób objętych badaniem. Na dalszych miejscach znalazły się materiały video (29%), konsultacje online z wykładowcą (24%) oraz wspólne studiowanie online (16%).

Kolejnym narzędziem cyfrowym, które zyskuje na popularności są e-książki. Ponad 1/3 badanych studentów przyznała, że rozważa zakupienie elektronicznej wersji podręcznika. Ciekawe, że studenci wysoko oceniają wartość podręcznika, obojętnie czy w papierowej, czy elektronicznej formie. Ponad 2/3 respondentów przyznało, że posiadanie właściwych podręczników pozwala im zdobyć lepsze oceny, zaś dla 75% cena podręcznika nie jest żadną barierą.

Narzędzia do nauki online to nowe źródła wiedzy, z których korzyści odnoszą współcześni „cyfrowi” studenci, a z których nie miały możliwości korzystać poprzednie generacje studentów. Zauważalny jest trend, w którym studenci wykorzystują w nauce narzędzia internetowe równolegle z wersjami papierowymi podręczników – zauważa nadzorująca badanie Katie Rose z Houghton Mifflin.

Wyniki amerykańskie pokazują pewien trend, z którym zaczynają się mierzyć także uczelnie polskie. Coraz więcej studentów chce korzystać z Internetu i coraz chętniej poszukują możliwości jego wykorzystania do celów związanych z nauką. W badaniach realizowanych na Akademii Częstochowskiej w 2004 r. wykorzystanie Internetu w nauce – polegające głównie na wyszukiwaniu informacji potrzebnych na studiach - deklarowało 61% studentów. Wydaje się, że na razie wspomaganie procesu nauczania akademickiego narzędziami internetowymi nie jest zbyt popularne w Polsce, ale z pewnością wraz z rozwojem rynku edukacji pojawiać się będzie coraz więcej atrakcyjnych propozycji do studiowania online.

Wyniki amerykańskich badań dostępne są na stronie internetowej itsasurvey.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Irena
    To wszytko nieprawda . Skąd te wnioski?
  • Written by Agnieszka Chomicka Bosy
    Świetny, prawdziwy tekst. Dziękuję!
  • Written by Edward Łagowski
    Bardzo dziękuję za ten artykuł i zawarte w nim pomysły. Na pewno niektóre z nich zastosuję.
  • Written by Robert Raczyński
    Zainteresowanych tym wątkiem pozamerytorycznym zapraszam na swój blog, gdzie jak się zdaje, Pan Pawe...
  • Written by Paweł
    Dziwię się, że Redakcja portalu edukacyjnego akceptuje używanie przez Autora języka pogardliwego wob...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie