Pandemia przyczyniła się do zwiększenia obecności Polaków w sieci. Wielu z nas dostrzegło, że np. robienie zakupów online może być szybsze i łatwiejsze, a także całkiem korzystne, jeśli zakupiony towar można łatwo zwrócić. Częściej też mogliśmy korzystać z serwisów informacyjnych. Obecnie regularne korzystanie z Internetu deklaruje ponad trzy czwarte dorosłych badanych (77%), czyli o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem. W ciągu ostatnich dwóch lat, na które przypadała epidemia koronawirusa, odsetek internatów wzrósł o 9 punktów.
.
W latach 2002–2008 pytanie brzmiało: „Czy używa Pan(i) Internetu (sieci WWW lub poczty elektronicznej, e mail)?”
Obecność online jest silnie związana z wiekiem. Korzystanie z Internetu jest powszechne wśród osób poniżej 35 roku życia, a także niemal powszechne wśród badanych mających od 35 do 44 lat. Do grona internautów zalicza się ogromna większość respondentów mających od 45 do 54 lat i dwie trzecie w wieku 55–64 lata.
Wśród osób starszych użytkownicy Internetu stanowią mniejszość: dwie piąte wśród mających od 65 do 74 lat i około jednej piątej wśród najstarszych. Ale przyrost użytkowników jest wyraźny nawet w tych grupach.
W porównaniu do poprzedniego pomiaru sprzed roku największy wzrost odsetka osób korzystających z sieci nastąpił w grupach: 45–54 lata (o 10 punktów procentowych) i 75+ (o 9 punktów).
O badaniu:
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (385) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Zrealizowano je w dniach od 2 do 12 maja 2022 roku na próbie liczącej 1087 osób (w tym: 58,9% metodą CAPI, 28,7% – CATI i 12,4% – CAWI).
(Źródło: CBOS)