Pierwszy smartfon – im później, tym lepiej dla samopoczucia

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Im późniejszy wiek, w którym młoda osoba po raz pierwszy dostała telefon lub tablet, tym lepsze samopoczucie psychiczne ma jako dorosły – wynika z raportu przygotowanego przez amerykańską organizację non-profit Sapien Labs.

Sapien Labs jest amerykańską organizacją non-profit, której głównym celem jest badanie w skali globalnej różnorodności i ewolucji mózgu i umysłu oraz rozumienie wzajemnego oddziaływania pomiędzy doświadczeniami życiowymi, fizjologią mózgu a zdrowiem psychicznym i wynikami poznawczymi.

Badanie o globalnym zasięgu objęło 27 969 młodych dorosłych. Jak się okazało, wiek, w którym osoby te otrzymały pierwszego własnego smartfona lub tablet jest silnie skorelowany ze stanem ich zdrowia psychicznego w młodym wieku dorosłym. Brano pod uwagę różne elementy, takie jak pewność siebie i umiejętność pozytywnego nawiązywania relacji z innymi.

Gdy wiek posiadania pierwszego smartfona wzrósł z 6 do 18 lat, odsetek kobiet doświadczających problemów ze zdrowiem psychicznym spadł z 74 do 46 proc; w przypadku mężczyzn odsetek ten spadł z 42 proc. dla wieku 6 lat do 36 proc. dla wieku 18 lat.

Osoby, które swój pierwszy telefon dostały w młodszym wieku, częściej doświadczały myśli samobójczych, poczucia agresji wobec innych i poczucia oderwania od rzeczywistości. Trendy te były silniejsze u kobiet niż u mężczyzn i spójne we wszystkich badanych regionach świata, w tym USA, Europie Zachodniej, Ameryce Łacińskiej, Azji Południowej i Afryce.

W sumie wyniki badania wskazują na potencjalne długoterminowe zagrożenia związane z dawaniem dziecku smartfona lub tabletu w młodym wieku. Rodzice, administratorzy szkół i decydenci powinni być ich świadomi.

„Te odkrycia sugerują, że z każdym rokiem opóźnienia w zakupie smartfona w dzieciństwie wiąże się długoterminowa poprawa samopoczucia psychicznego - podkreśliła Tara Thiagarajan, główny naukowiec. - Ważne jest, abyśmy nadal badali ten związek i pracowali nad opracowaniem skutecznych polityk i interwencji, które mogłyby wspierać zdrowy rozwój umysłowy w erze cyfrowej, aby odwrócić tendencje spadkowe, które obserwujemy”.

Opisywane badanie jest częścią Global Mind Project, trwającego badania globalnego dobrostanu psychicznego, prowadzonego przez Sapien Labs. Więcej informacji na stronie internetowej https://sapienlabs.org/.

 

Źródło: PAP Nauka w Polsce

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie