Pierwszy smartfon – im później, tym lepiej dla samopoczucia

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Im późniejszy wiek, w którym młoda osoba po raz pierwszy dostała telefon lub tablet, tym lepsze samopoczucie psychiczne ma jako dorosły – wynika z raportu przygotowanego przez amerykańską organizację non-profit Sapien Labs.

Sapien Labs jest amerykańską organizacją non-profit, której głównym celem jest badanie w skali globalnej różnorodności i ewolucji mózgu i umysłu oraz rozumienie wzajemnego oddziaływania pomiędzy doświadczeniami życiowymi, fizjologią mózgu a zdrowiem psychicznym i wynikami poznawczymi.

Badanie o globalnym zasięgu objęło 27 969 młodych dorosłych. Jak się okazało, wiek, w którym osoby te otrzymały pierwszego własnego smartfona lub tablet jest silnie skorelowany ze stanem ich zdrowia psychicznego w młodym wieku dorosłym. Brano pod uwagę różne elementy, takie jak pewność siebie i umiejętność pozytywnego nawiązywania relacji z innymi.

Gdy wiek posiadania pierwszego smartfona wzrósł z 6 do 18 lat, odsetek kobiet doświadczających problemów ze zdrowiem psychicznym spadł z 74 do 46 proc; w przypadku mężczyzn odsetek ten spadł z 42 proc. dla wieku 6 lat do 36 proc. dla wieku 18 lat.

Osoby, które swój pierwszy telefon dostały w młodszym wieku, częściej doświadczały myśli samobójczych, poczucia agresji wobec innych i poczucia oderwania od rzeczywistości. Trendy te były silniejsze u kobiet niż u mężczyzn i spójne we wszystkich badanych regionach świata, w tym USA, Europie Zachodniej, Ameryce Łacińskiej, Azji Południowej i Afryce.

W sumie wyniki badania wskazują na potencjalne długoterminowe zagrożenia związane z dawaniem dziecku smartfona lub tabletu w młodym wieku. Rodzice, administratorzy szkół i decydenci powinni być ich świadomi.

„Te odkrycia sugerują, że z każdym rokiem opóźnienia w zakupie smartfona w dzieciństwie wiąże się długoterminowa poprawa samopoczucia psychicznego - podkreśliła Tara Thiagarajan, główny naukowiec. - Ważne jest, abyśmy nadal badali ten związek i pracowali nad opracowaniem skutecznych polityk i interwencji, które mogłyby wspierać zdrowy rozwój umysłowy w erze cyfrowej, aby odwrócić tendencje spadkowe, które obserwujemy”.

Opisywane badanie jest częścią Global Mind Project, trwającego badania globalnego dobrostanu psychicznego, prowadzonego przez Sapien Labs. Więcej informacji na stronie internetowej https://sapienlabs.org/.

 

Źródło: PAP Nauka w Polsce

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie