Pierwszy smartfon – im później, tym lepiej dla samopoczucia

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Im późniejszy wiek, w którym młoda osoba po raz pierwszy dostała telefon lub tablet, tym lepsze samopoczucie psychiczne ma jako dorosły – wynika z raportu przygotowanego przez amerykańską organizację non-profit Sapien Labs.

Sapien Labs jest amerykańską organizacją non-profit, której głównym celem jest badanie w skali globalnej różnorodności i ewolucji mózgu i umysłu oraz rozumienie wzajemnego oddziaływania pomiędzy doświadczeniami życiowymi, fizjologią mózgu a zdrowiem psychicznym i wynikami poznawczymi.

Badanie o globalnym zasięgu objęło 27 969 młodych dorosłych. Jak się okazało, wiek, w którym osoby te otrzymały pierwszego własnego smartfona lub tablet jest silnie skorelowany ze stanem ich zdrowia psychicznego w młodym wieku dorosłym. Brano pod uwagę różne elementy, takie jak pewność siebie i umiejętność pozytywnego nawiązywania relacji z innymi.

Gdy wiek posiadania pierwszego smartfona wzrósł z 6 do 18 lat, odsetek kobiet doświadczających problemów ze zdrowiem psychicznym spadł z 74 do 46 proc; w przypadku mężczyzn odsetek ten spadł z 42 proc. dla wieku 6 lat do 36 proc. dla wieku 18 lat.

Osoby, które swój pierwszy telefon dostały w młodszym wieku, częściej doświadczały myśli samobójczych, poczucia agresji wobec innych i poczucia oderwania od rzeczywistości. Trendy te były silniejsze u kobiet niż u mężczyzn i spójne we wszystkich badanych regionach świata, w tym USA, Europie Zachodniej, Ameryce Łacińskiej, Azji Południowej i Afryce.

W sumie wyniki badania wskazują na potencjalne długoterminowe zagrożenia związane z dawaniem dziecku smartfona lub tabletu w młodym wieku. Rodzice, administratorzy szkół i decydenci powinni być ich świadomi.

„Te odkrycia sugerują, że z każdym rokiem opóźnienia w zakupie smartfona w dzieciństwie wiąże się długoterminowa poprawa samopoczucia psychicznego - podkreśliła Tara Thiagarajan, główny naukowiec. - Ważne jest, abyśmy nadal badali ten związek i pracowali nad opracowaniem skutecznych polityk i interwencji, które mogłyby wspierać zdrowy rozwój umysłowy w erze cyfrowej, aby odwrócić tendencje spadkowe, które obserwujemy”.

Opisywane badanie jest częścią Global Mind Project, trwającego badania globalnego dobrostanu psychicznego, prowadzonego przez Sapien Labs. Więcej informacji na stronie internetowej https://sapienlabs.org/.

 

Źródło: PAP Nauka w Polsce

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie