Młodzi ludzie w sieci - korzystanie z kursów online

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeszcze nie tak dawno, w długich miesiącach pandemii, mogliśmy się przekonać, jak szybko organizacje edukacyjne zareagowały na kryzys i jak szybko zaczęły powstawać świetne zasoby edukacyjne w zasadzie dla każdego poziomu kształcenia. Zachwycaliśmy się kursami edukacyjnymi z najlepszych światowych uniwersytetów (np. poprzez Coursera) czy powstającymi ad hoc platformami wspierającymi zdalną edukację. Te zasoby ciągle są dostępne w sieci, wystarczy tylko łącze internetowe i chęć (albo aż! chęć), aby się uczyć…

Na przestrzeni kilkunastu lat znacząco wzrosły zasoby danych gromadzonych przez Eurostat dotyczących obecności i aktywności młodych i dorosłych w świecie cyfrowym, w tym w szeroko rozumianej sferze edukacji. Można tam znaleźć wiele (także zaskakujących) ciekawostek, zatem zaglądać warto.

Śledząc rozwój e-learningu w Polsce na przestrzeni wielu lat, zastanawiałem się, czy rzeczywiście młodzi ludzie w Polsce chętnie uczą się korzystając z kursów online (szeroko rozumianych, czyli nie tylko kursy e-learning, ale i różne formy wideokursów). Trochę więcej światła na tę kwestię przyniosły niedawno (marzec 2024) opublikowane przez Eurostat.

Rys. 1. Młodzi w EU (16-29 lat) – używanie internetu do różnych celów, 2014-2022. Źródło: Eurostat (marzec 2024).

Jak widać z powyższego wykresu młodzi ludzie od lat spędzają w sieci wiele czasu. Głównie w różnych społecznościach internetowych. Równie chętnie przeglądają zasoby internetowe i widać też, że docenili bankowość elektroniczną. Ale żeby chętnie korzystali z różnych form kursów dostępnych online? W pandemii, kiedy byliśmy odcięci od budynków, zdarzało się częściej, co wyraźnie widać w wynikach badań. Ale pandemia minęła i widać, że zainteresowanie tą formą kształcenia znów zaczęło spadać...

A jak to wygląda w rozbiciu na kraje EU?



Rys. 2. Młodzi ludzie (16-29 lat), którzy skorzystali z kursów online w sieci, 2022. Źródło: Eurostat (marzec 2024).

W 2022 r. 55% młodych ludzi w wieku 16–29 lat w Finlandii i Holandii korzystało z Internetu biorąc udział w kursach edukacyjnych. Dla przeciwwagi - najniższy udział wyniósł 11%... w Polsce i Rumunii. Średnio w UE 28% młodych ludzi i 16% dorosłej populacji używało Internetu, aby uczestniczyć w kursach online (czyli w naszym wypadku, wygląda na to, że naprawdę jesteśmy w ogonie...).

Wyniki dla grupy młodych (16-29 lat) i są wyższe niż dla dorosłej populacji. We wszystkich państwach członkowskich UE młodzi ludzie częściej niż reszta populacji korzysta z kursów internetowych, przy czym różnice wynoszą aż 24 p.p. w Finlandii i Grecji, 22 p.p. w Bułgarii i 21 p.p. na Cyprze. Z kolei w Szwecji nie ma różnicy między grupami wiekowymi, a w Danii, Polsce (2 p.p.), Luksemburgu i Chorwacji (3 p.p.) jest ona niewielka.

Wyniki dotyczące Polski są dość zastanawiające. Mamy stosunkowo bogate zasoby do edukacji online w języku polskim, na przestrzeni co najmniej dwóch dekad powstało pewnie z kilkadziesiąt poważnych inicjatyw opartych o różne formy kursów online. Polskie zasoby nie odstają też raczej od trendów międzynarodowych – wiele podmiotów tworzy ciągle aplikacje, kursy, webinary, przewodniki, podręczniki itp. itd. oraz publikuje je w sieci. Wiele z nich jest darmowych. Krótko mówiąc – jest się z czego uczyć, aby poszerzać horyzonty, czy pogłębiać swoje umiejętności i kwalifikacje. Jest jednak problem – mało kto (przynajmniej statystycznie ujmując), z tego korzysta! Czyżby młodzi i dorośli Polacy nie lubili tej formy edukacji?

Wolimy uczyć się tradycyjnie?

A może w ogóle (jako Polacy) nie lubimy się uczyć? (w ub. roku pisaliśmy o doszkalaniu się osób dorosłych i też nie było czym się cieszyć – piąte miejsce od końca w UE).

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.


Przeczytaj też w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie