Młodzi ludzie w sieci - korzystanie z kursów online

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeszcze nie tak dawno, w długich miesiącach pandemii, mogliśmy się przekonać, jak szybko organizacje edukacyjne zareagowały na kryzys i jak szybko zaczęły powstawać świetne zasoby edukacyjne w zasadzie dla każdego poziomu kształcenia. Zachwycaliśmy się kursami edukacyjnymi z najlepszych światowych uniwersytetów (np. poprzez Coursera) czy powstającymi ad hoc platformami wspierającymi zdalną edukację. Te zasoby ciągle są dostępne w sieci, wystarczy tylko łącze internetowe i chęć (albo aż! chęć), aby się uczyć…

Na przestrzeni kilkunastu lat znacząco wzrosły zasoby danych gromadzonych przez Eurostat dotyczących obecności i aktywności młodych i dorosłych w świecie cyfrowym, w tym w szeroko rozumianej sferze edukacji. Można tam znaleźć wiele (także zaskakujących) ciekawostek, zatem zaglądać warto.

Śledząc rozwój e-learningu w Polsce na przestrzeni wielu lat, zastanawiałem się, czy rzeczywiście młodzi ludzie w Polsce chętnie uczą się korzystając z kursów online (szeroko rozumianych, czyli nie tylko kursy e-learning, ale i różne formy wideokursów). Trochę więcej światła na tę kwestię przyniosły niedawno (marzec 2024) opublikowane przez Eurostat.

Rys. 1. Młodzi w EU (16-29 lat) – używanie internetu do różnych celów, 2014-2022. Źródło: Eurostat (marzec 2024).

Jak widać z powyższego wykresu młodzi ludzie od lat spędzają w sieci wiele czasu. Głównie w różnych społecznościach internetowych. Równie chętnie przeglądają zasoby internetowe i widać też, że docenili bankowość elektroniczną. Ale żeby chętnie korzystali z różnych form kursów dostępnych online? W pandemii, kiedy byliśmy odcięci od budynków, zdarzało się częściej, co wyraźnie widać w wynikach badań. Ale pandemia minęła i widać, że zainteresowanie tą formą kształcenia znów zaczęło spadać...

A jak to wygląda w rozbiciu na kraje EU?



Rys. 2. Młodzi ludzie (16-29 lat), którzy skorzystali z kursów online w sieci, 2022. Źródło: Eurostat (marzec 2024).

W 2022 r. 55% młodych ludzi w wieku 16–29 lat w Finlandii i Holandii korzystało z Internetu biorąc udział w kursach edukacyjnych. Dla przeciwwagi - najniższy udział wyniósł 11%... w Polsce i Rumunii. Średnio w UE 28% młodych ludzi i 16% dorosłej populacji używało Internetu, aby uczestniczyć w kursach online (czyli w naszym wypadku, wygląda na to, że naprawdę jesteśmy w ogonie...).

Wyniki dla grupy młodych (16-29 lat) i są wyższe niż dla dorosłej populacji. We wszystkich państwach członkowskich UE młodzi ludzie częściej niż reszta populacji korzysta z kursów internetowych, przy czym różnice wynoszą aż 24 p.p. w Finlandii i Grecji, 22 p.p. w Bułgarii i 21 p.p. na Cyprze. Z kolei w Szwecji nie ma różnicy między grupami wiekowymi, a w Danii, Polsce (2 p.p.), Luksemburgu i Chorwacji (3 p.p.) jest ona niewielka.

Wyniki dotyczące Polski są dość zastanawiające. Mamy stosunkowo bogate zasoby do edukacji online w języku polskim, na przestrzeni co najmniej dwóch dekad powstało pewnie z kilkadziesiąt poważnych inicjatyw opartych o różne formy kursów online. Polskie zasoby nie odstają też raczej od trendów międzynarodowych – wiele podmiotów tworzy ciągle aplikacje, kursy, webinary, przewodniki, podręczniki itp. itd. oraz publikuje je w sieci. Wiele z nich jest darmowych. Krótko mówiąc – jest się z czego uczyć, aby poszerzać horyzonty, czy pogłębiać swoje umiejętności i kwalifikacje. Jest jednak problem – mało kto (przynajmniej statystycznie ujmując), z tego korzysta! Czyżby młodzi i dorośli Polacy nie lubili tej formy edukacji?

Wolimy uczyć się tradycyjnie?

A może w ogóle (jako Polacy) nie lubimy się uczyć? (w ub. roku pisaliśmy o doszkalaniu się osób dorosłych i też nie było czym się cieszyć – piąte miejsce od końca w UE).

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.


Przeczytaj też w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie