Organizacja Project Tomorrow prowadzi wśród amerykańskich uczniów wieloletni projekt badawczy dotyczący wykorzystania nowoczesnych technologii w szkole. Właśnie opublikowano wyniki kolejnego etapu badań. Wynika z nich, że młodzież oczekuje od szkoły przede wszystkim większego dostępu do mobilnych narzędzi i poszerzenia oferty kursów online.
Project Tomorrow w poszukiwaniach odpowiedzi na to, czego tak naprawdę potrzebują współcześni uczniowie, zwróciła się właśnie do nich z prośbą o podzielenie się swoimi przemyśleniami na temat cyfrowych technologii. Dzięki raportowi, który powstał na podstawie zebranych danych, przygotowany zostanie materiał służący jako przewodnik dla osób działających w sferze edukacji – nauczycieli, polityków i urzędników oświatowych. Zbiorcza analiza nadesłanych ankiet pokazała, że uczniowie są grupą bardzo mocno zaangażowaną w cyfrową edukację. Adoptują i adaptują nową technologię i tworzą zupełnie nowe sposoby jej wykorzystania – przygotowując dla siebie produkty spełniające wyrafinowane potrzeby współczesnego ucznia.
Grupa respondentów jest imponująca – na pytania odpowiedziało 280 tys. uczniów wszystkich typów szkół, 28 tys. nauczycieli, 21 tys. rodziców i 3 tys. szkolnych administratorów. Raport prezentuje 5 najważniejszych postulatów, z którymi szkoły powinny się zmierzyć:
Grupa respondentów jest imponująca – na pytania odpowiedziało 280 tys. uczniów wszystkich typów szkół, 28 tys. nauczycieli, 21 tys. rodziców i 3 tys. szkolnych administratorów. Raport prezentuje 5 najważniejszych postulatów, z którymi szkoły powinny się zmierzyć:
- Szersze wykorzystanie mobilnych technologii
- Stworzenie różnorodnych przestrzeni do nauki
- Włączanie narzędzi edukacji 2.0 do codziennych zajęć szkolnych
- Zapewnienie lepszego dostępu do cyfrowych pomocy naukowych
- Wyjście poza szkolne mury – eksploracja takich dziedzin jak nauki przyrodnicze, technologia, nauki techniczne, matematyka.
Więcej mobilności i swobody
Badani uczniowie zasugerowali, że chcieliby używać więcej mobilnych urządzeń w swojej nauce, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3 czy smartphonów. Mają do nich dość swobodny dostęp i traktują obecność komputera w kieszeni jako oczywistość, a przez to dostrzegają jak dużą rolę mogłyby odegrać w ich edukacji. Tę potrzebę widać szczególnie w szkole średniej. W czasie badania, uczniowie wyrazili opinię, że chcieliby używać swoich urządzeń mobilnych do komunikacji z kolegami z klasy, oraz z innymi uczniami za pośrednictwem maila, sms-ów lub komunikatorów. Młodzież chciałaby również pracować nad konkretnymi projektami zarówno w szkole jak i w domu, oraz korzystać z gier edukacyjnych. Poza tym, wyrazili chęć używania mobilnych technologii do przeszukiwania zasobów w sieci, nagrywania wykładów, żeby odsłuchiwać ich w wolnym czasie. Chcieliby otrzymywać powiadomienia na temat pracy domowej i kartkówek, oraz uzyskać dostęp do szkolnego portalu i załatwiać część administracyjnych spraw w sieci.
Oprócz tego, uczniowie wykazali zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach prowadzonych online. Wśród uczniów szkół średnich, liczba zainteresowanych wzrosła o 21 punktów procentowych, oraz o 46 punktów procentowych wśród uczniów w wieku gimnazjalnym. Według jednej trzeciej przebadanych maturzystów, zajęcia prowadzone w sieci są łatwiejsze do zaliczenia, ponieważ pozwalają uczestnikom zadawać pytania i przeglądać materiał zawarty na stronie tyle razy, ile tylko mają potrzebę.
Badani uczniowie zasugerowali, że chcieliby używać więcej mobilnych urządzeń w swojej nauce, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3 czy smartphonów. Mają do nich dość swobodny dostęp i traktują obecność komputera w kieszeni jako oczywistość, a przez to dostrzegają jak dużą rolę mogłyby odegrać w ich edukacji. Tę potrzebę widać szczególnie w szkole średniej. W czasie badania, uczniowie wyrazili opinię, że chcieliby używać swoich urządzeń mobilnych do komunikacji z kolegami z klasy, oraz z innymi uczniami za pośrednictwem maila, sms-ów lub komunikatorów. Młodzież chciałaby również pracować nad konkretnymi projektami zarówno w szkole jak i w domu, oraz korzystać z gier edukacyjnych. Poza tym, wyrazili chęć używania mobilnych technologii do przeszukiwania zasobów w sieci, nagrywania wykładów, żeby odsłuchiwać ich w wolnym czasie. Chcieliby otrzymywać powiadomienia na temat pracy domowej i kartkówek, oraz uzyskać dostęp do szkolnego portalu i załatwiać część administracyjnych spraw w sieci.
Oprócz tego, uczniowie wykazali zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach prowadzonych online. Wśród uczniów szkół średnich, liczba zainteresowanych wzrosła o 21 punktów procentowych, oraz o 46 punktów procentowych wśród uczniów w wieku gimnazjalnym. Według jednej trzeciej przebadanych maturzystów, zajęcia prowadzone w sieci są łatwiejsze do zaliczenia, ponieważ pozwalają uczestnikom zadawać pytania i przeglądać materiał zawarty na stronie tyle razy, ile tylko mają potrzebę.
Zbliżyć szkołę do prawdziwego świata
Obecnie młodzi ludzie masowo korzystają z poczty elektronicznej, komunikatorów i sms-ów, żeby komunikować się z innymi, a prawie połowa z uczniów szkół ponadpodstawowych używa ich regularnie. Młodzi ludzie bardzo chętnie sięgają również do portali społecznościowych, gier dostępnych online, blogów oraz różnych wirtualnych światów. Dlatego właśnie nauka w szkole powinna przebiegać równolegle i uzupełniać te aktywności, podejmowane po lekcjach.
Badacze z Project Tomorrow zebrali również pomysły uczniów na to, jak stworzyć idealny cyfrowy podręcznik. Dla wielu z nich, sama perspektywa korzystania z papierowego podręcznika jest odpychająca i archaiczna. Młodzież chciałaby mieć możliwość dopasowania formy podręcznika do swoich indywidualnych potrzeb, np. poprzez nanoszenie podkreśleń, albo dodawanie notatek. Chętnie korzystaliby z pomocy specjalisty z danej dziedziny, który mógłby odpowiadać na ich wątpliwości online, również po zakończeniu zajęć w szkole. Zarówno uczniowie jak i rodzice bardzo wysoko cenią sobie karierę w takich dziedzinach jak nauki ścisłe i przyrodnicze. Ponad połowa rodziców właśnie do nauki tych dziedzin zachęca swoje dzieci najbardziej. Również uczniowie chcieliby dowiedzieć się więcej na temat możliwości zawodowych związanych z tymi kierunkami rozwoju, szczególnie dzięki spotkaniom z pracownikami tych branż, praktykom zawodowym oraz prezentacjom i filmom wideo dostępnym w sieci. Cenne doświadczenie mogliby zdobyć również poprzez użycie autentycznych narzędzi i rozwiązywanie prawdziwych problemów, np. rozwiązywanie case -ów. Co ważne, tylko 39% licealistów pozytywnie oceniło wysiłki szkoły w celu przygotowania ich do przyszłej kariery zawodowej.
(Źródło: eSchoolnews)
Obecnie młodzi ludzie masowo korzystają z poczty elektronicznej, komunikatorów i sms-ów, żeby komunikować się z innymi, a prawie połowa z uczniów szkół ponadpodstawowych używa ich regularnie. Młodzi ludzie bardzo chętnie sięgają również do portali społecznościowych, gier dostępnych online, blogów oraz różnych wirtualnych światów. Dlatego właśnie nauka w szkole powinna przebiegać równolegle i uzupełniać te aktywności, podejmowane po lekcjach.
Badacze z Project Tomorrow zebrali również pomysły uczniów na to, jak stworzyć idealny cyfrowy podręcznik. Dla wielu z nich, sama perspektywa korzystania z papierowego podręcznika jest odpychająca i archaiczna. Młodzież chciałaby mieć możliwość dopasowania formy podręcznika do swoich indywidualnych potrzeb, np. poprzez nanoszenie podkreśleń, albo dodawanie notatek. Chętnie korzystaliby z pomocy specjalisty z danej dziedziny, który mógłby odpowiadać na ich wątpliwości online, również po zakończeniu zajęć w szkole. Zarówno uczniowie jak i rodzice bardzo wysoko cenią sobie karierę w takich dziedzinach jak nauki ścisłe i przyrodnicze. Ponad połowa rodziców właśnie do nauki tych dziedzin zachęca swoje dzieci najbardziej. Również uczniowie chcieliby dowiedzieć się więcej na temat możliwości zawodowych związanych z tymi kierunkami rozwoju, szczególnie dzięki spotkaniom z pracownikami tych branż, praktykom zawodowym oraz prezentacjom i filmom wideo dostępnym w sieci. Cenne doświadczenie mogliby zdobyć również poprzez użycie autentycznych narzędzi i rozwiązywanie prawdziwych problemów, np. rozwiązywanie case -ów. Co ważne, tylko 39% licealistów pozytywnie oceniło wysiłki szkoły w celu przygotowania ich do przyszłej kariery zawodowej.
(Źródło: eSchoolnews)