Skąd się biorą problemy w nauczaniu przedmiotów ścisłych?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyTrudności we wprowadzaniu aktywizujących metod nauczania takich jak eksperymenty, działania edukacyjne prowadzone poza szkołą czy interdyscyplinarny charakter zajęć - to główne problemy w nauczaniu przedmiotów ścisłych, zaprezentowane w raporcie przygotowanym przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" dla Centrum Nauki Kopernik.
 
Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego w maju br. na grupie 35 nauczycieli ze szkół podstawowych i gimnazjów z Warszawy, gmin podwarszawskich oraz gmin na obrzeżach województwa. Badanie dotyczyło pedagogów nauczających przedmiotów ścisłych - matematyki, fizyki, chemii i biologii w gimnazjum oraz matematyki, przyrody i nauczania zintegrowanego w szkołach podstawowych.

"Naszym celem było przede wszystkim uzyskanie wiedzy, jakie są oczekiwania środowiska nauczycielskiego wobec naszej placówki, w czym możemy być im pomocni w sferze merytorycznej i praktycznej. Kiedy okazało się, jak mało jest informacji na ten temat, postanowiliśmy zlecić przeprowadzenie tego badania, by wskazane trudności edukacyjne pomogły wyznaczyć nam kierunki działania" - mówi dyrektor Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer.

Do podstawowych problemów w nauce przedmiotów ścisłych zaliczono niewystarczające wykorzystanie takich metod jak m.in. eksperymenty, doświadczenia, samodzielne projekty czy prace badawcze. "Wykorzystywanie tych metod ma służyć nie tylko zainteresowaniu uczniów tematem, ale także pomóc w lepszy i bardziej efektywny sposób przekazywać im wiedzę" - podkreśla współautorka raportu Maria Wiśnicka.

Do trudności we wprowadzaniu tych metod zaliczono głównie brak pomocy dydaktycznych i źle wyposażone pracownie, brak internetu w klasach, zbyt małą liczbę godzin lekcyjnych, problemy z Sanepidem związane z korzystaniem z pracowni chemicznych oraz trudności z samymi uczniami, spowodowane przez zbyt liczne klasy lub złe zachowanie dzieci.

Niedostatecznie wykorzystywane podczas procesu nauczania są też - jak czytamy w raporcie - wyjścia pozalekcyjne poza teren szkoły. "Są one z reguły wykorzystywane jako wyjścia kulturalne, do kina czy teatru, zwiedzanie - muzeów czy np. Sejmu i Senatu, lekcje w plenerze czy zajęcia ściśle związane z przedmiotem, takie jak lekcje na Politechnice Warszawskiej czy Festiwal Nauki" - zauważa Wiśnicka.
 
Trudności związane z włączeniem do edukacji takich mniej standardowych form nauczania są związane ze zbyt dużymi kosztami, lokalizacją ciekawych imprez głównie w stolicy, co utrudnia korzystanie z nich uczniom z oddalonych miejscowości. Ma to również związek z problemami organizacyjnymi, brakiem czasu, niechęcią samych uczniów do poświęcania na takie wyjścia części czasu wolnego oraz z negatywnymi doświadczeniami ze źle przeprowadzonymi lekcjami muzealnymi oraz z brakiem informacji.

Trudnością w nauczaniu przedmiotów ścisłych jest też - zdaniem twórców raportu - brak interdyscyplinarności zajęć. "Jak mówią nauczyciele, jest to związane z brakiem czasu oraz z przyzwyczajeniem do +szufladkowania+ wiedzy zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Wynika to również z braków w wiedzy z innych przedmiotów ścisłych, a także z trudności administracyjnych związanych z przeprowadzeniem zajęć przez dwóch nauczycieli. To poważny problem, ponieważ ta interdyscyplinarność byłaby bardzo pomocna w edukacji" - zaznaczyła Wiśnicka.

Do generalnych problemów w nauczaniu przedmiotów ścisłych autorzy raportu zaliczają zarówno czynniki niezależne od samych nauczycieli, takie jak niedofinansowanie szkolnictwa czy zbiurokratyzowany proces rozwoju zawodowego nauczyciela, jak też rozdarcie pedagogów pomiędzy nauczaniem a wychowywaniem oraz osiąganiem wymiernych wyników a zainteresowaniem przedmiotem.

"Problemem jest również powszechne przekonanie o wysokim stopniu trudności przedmiotów ścisłych oraz dominacji tradycyjnego modelu nauczania opartego na biernym przekazywaniu wiedzy" - podsumowała Wiśnicka.

Dyrektor Centrum Nauki Kopernik zapewnił, że jego placówka dołoży wszelkich starań, by pomóc nauczycielom i uczniom w nauce przedmiotów ścisłych. "Centrum zorganizowało m.in. interaktywną wystawę oferującą możliwość samodzielnego przeprowadzania eksperymentów, z którą możemy przyjechać do szkół na naszym obszarze. Jesteśmy także w trakcie przygotowania zestawów edukacyjnych, osobnych dla nauczycieli i uczniów, pokazujących jak wykonać doświadczenia przy użyciu prostych przedmiotów. Planujemy również uruchomienie na naszej stronie serwisu społecznościowego, który da możliwość dzielenia się edukacyjnymi doświadczeniami" - powiedział Firmhofer.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie