Więcej edukacji o własnym portfelu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyCzy polskie przysłowie: „czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, sprawdzi się i tym razem? Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy opublikowała wyniki badania „Postawy Polaków wobec oszczędzania”. Zostało ono przeprowadzone we wrześniu w ramach akcji Tydzień dla Oszczędzania 2009 i obrazują stan wiedzy finansowej Polaków. Niestety, nie mamy czym się pochwalić.
 
Polacy są zgodni co do tego, że warto oszczędzać. Przyznaje to 66% badanych. Czy jednak wiedzą, jak to robić? Owszem, są świadomi, że powodzenie w oszczędzaniu zależy wyłącznie od ich własnych decyzji (59%). Niestety, aż 57% Polaków podejmując decyzje dotyczące oszczędzania i finansów nie kieruje się żadną wiedzą fachową, a jedynie własną intuicją. Taką odpowiedź wskazali badani we wszystkich grupach wiekowych.

Wiedzę niezbędną do podejmowania decyzji czerpią najczęściej od znajomych i rodziny (20%), a także z radia, prasy i telewizji (17%). Polacy są powściągliwi w kwestiach związanych z inwestowaniem i oszczędzaniem. Pytani o to, komu najbardziej ufają odpowiadali, że w pierwszej kolejności ufają rodzinie i znajomym (38%). Badani nie mogą pochwalić się znajomością instrumentów finansowych. Inwestycja w nieruchomość lub ziemię (15%), lokata terminowa złotowa (12%) oraz przysłowiowa „skarpeta”, czyli trzymanie gotówki w domu (12%) to najbezpieczniejsze formy oszczędzania według respondentów.

Jakoś to będzie
42% Polaków twierdzi, że odczuło negatywne skutki kryzysu, głównie poprzez wzrost kosztów utrzymania czy utratę pracy przez jednego z członków rodziny. Jednak aż 73% badanych mając na względzie obecną sytuację gospodarczą nie podjęło kroków, aby zabezpieczyć się przed konsekwencjami złej koniunktury gospodarczej.

Badania wykazały, że Polacy często żyją „z dnia na dzień”. 58% przyznaje, że wszystkie pieniądze przeznacza na bieżące potrzeby. Emeryturą i możliwościami zwiększenia jej w przyszłości interesuje się tylko 12% badanych, natomiast co trzeci Polak deklaruje, że nie myśli o tym w ogóle. Najwyższy odsetek takich odpowiedzi pojawił się w grupie wiekowej do 29 lat (54%) oraz wśród osób mających od 30 do 40 lat, odpowiednio po 29%.

Badania jednoznacznie pokazują, że poziom wiedzy Polaków na temat oszczędzania wciąż jest bardzo niski. Umiejętność racjonalnego gospodarowania budżetem domowym oraz znajomość instrumentów finansowych pozostawiają wiele do życzenia. Większość Polaków nie zdaje sobie sprawy z tego, że, brak zaufania do fachowców i poleganie w kwestiach finansowych wyłącznie na intuicji, może być przyczyną poważnych problemów – komentuje wyniki badania Krzysztof Kaczmar, Dyrektor Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Badanie „Postawy Polaków wobec oszczędzania” (N=1000, październik 2009) zostało zrealizowane przez Pentor Research International na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, w ramach akcji Tydzień dla Oszczędzania 2009. Patronem medialnym akcji jest tygodnik Newsweek Polska.

Tydzień dla Oszczędzania
Akcja Tydzień dla Oszczędzania to ogólnopolska, edukacyjna akcja społeczna, której celem jest promowanie idei oszczędzania oraz przekazywanie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi. Związana jest ona ze Światowym Dniem Oszczędzania, który społeczność międzynarodowa obchodzi 31 października. Organizatorem Tygodnia dla Oszczędzania jest Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy. Akcja kierowana jest do uczniów i nauczycieli. W ramach TdO nauczyciele na podstawie otrzymanych materiałów przeprowadzają w swoich szkołach lekcje o oszczędzaniu, konkursy, aktywizują młodzież. Akcja prowadzona jest w Polsce po raz trzeci. Tegorocznej edycji towarzyszy konkurs „Krótki film o oszczędzaniu II”. Została również uruchomiona platforma, gdzie nauczyciele i uczniowie mogę wgrywać własne kursy e-learningowe (więcej na www.tdo.edu.pl).
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie