Dwa miesiące wakacji oraz satysfakcja z pracy z dziećmi i młodzieżą, to zdaniem nauczycieli właściwie jedyne pozytywne aspekty pracy w tym zawodzie. Z ankiety, przeprowadzonej przez portal Pracuj.pl wynika, że mimo ogólnego zadowolenia z pracy, połowa nauczycieli myśli o przekwalifikowaniu się. Czy bycie nauczycielem to jeszcze misja, czy zawód, jak każdy inny?
Statystyczny przedstawiciel tej profesji jest kobietą, ma od 40 do 49 lat. Według danych Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli z czerwca 2009 roku, najwięcej spośród 658628 nauczycieli zatrudnionych w roku szkolnym 2008/2009, specjalizowało się w kształceniu zintegrowanym. Dwie kolejne, najpopularniejsze specjalizacje to język polski i WF.
Latem br. portal Pracuj.pl zapytał niemal 1000 użytkowników serwisu, nauczycieli i osób będących nauczycielami z zawodu, ale obecnie nie pracujących, o cienie i blaski tej profesji, postrzeganej jako rodzaj trudnej misji, obarczonej dużą odpowiedzialnością i kiepsko wynagradzanej.
Nie dla pieniędzy, ale dla satysfakcji
Jak wynika z ankiety Pracuj.pl, na decyzję o wyborze zawodu nauczyciela składa się kilka czynników, z czego najważniejsze są powody pozafinansowe, takie, jak np. chęć pracy z dziećmi i młodzieżą, powołanie do zawodu czy tradycje rodzinne. Co ciekawe, więcej niż co czwarty ankietowany przyznał, że został nauczycielem przez przypadek.
Wynagrodzenie, jako czynnik motywujący do zajęcia się edukacją innych, znalazło się na ostatnim miejscu. Pensje, jakie otrzymują nauczyciele nie są dla nich satysfakcjonujące, co potwierdzają liczne doniesienia medialne, ale także wyniki ankiety Pracuj.pl. Aż 8 z 10 nauczycieli pracujących w zawodzie nie jest zadowolonych ze swoich zarobków.
Latem br. portal Pracuj.pl zapytał niemal 1000 użytkowników serwisu, nauczycieli i osób będących nauczycielami z zawodu, ale obecnie nie pracujących, o cienie i blaski tej profesji, postrzeganej jako rodzaj trudnej misji, obarczonej dużą odpowiedzialnością i kiepsko wynagradzanej.
Nie dla pieniędzy, ale dla satysfakcji
Jak wynika z ankiety Pracuj.pl, na decyzję o wyborze zawodu nauczyciela składa się kilka czynników, z czego najważniejsze są powody pozafinansowe, takie, jak np. chęć pracy z dziećmi i młodzieżą, powołanie do zawodu czy tradycje rodzinne. Co ciekawe, więcej niż co czwarty ankietowany przyznał, że został nauczycielem przez przypadek.
Wynagrodzenie, jako czynnik motywujący do zajęcia się edukacją innych, znalazło się na ostatnim miejscu. Pensje, jakie otrzymują nauczyciele nie są dla nich satysfakcjonujące, co potwierdzają liczne doniesienia medialne, ale także wyniki ankiety Pracuj.pl. Aż 8 z 10 nauczycieli pracujących w zawodzie nie jest zadowolonych ze swoich zarobków.
Wynagrodzenie nie jest jedynym, niekorzystnym aspektem zawodu nauczyciela. Pozostałe czynniki, które według badanych wpływają negatywnie na komfort ich pracy, to stres, skomplikowane procedury awansu oraz brak środków na pogłębianie wiedzy i rozwój profesjonalny.
Wśród innych problemów rodzimej edukacji, nauczyciele wskazują także na „skostnienie” szkoły, brak poparcia kolegów dla nowoczesnych metod nauczania oraz coraz niższy szacunek społeczny.
„Denerwuje mnie brak szacunku dla tego ciężkiego zawodu, bo prawda jest taka, że chcąc być dobrym pedagogiem nieustannie trzeba się uczyć, a praca ta jest bardzo stresująca – napisał jeden z uczestników ankiety. Inny dodaje: „nauczyciel dziś to społecznie nikt, od którego można wszystkiego wymagać, nie dając mu nic w zamian“.
Mimo wielu codziennych trudności, z którymi przychodzi im się zmagać, 60% przebadanych nauczycieli jest jednak zadowolonych ze swojej pracy – a co dziesiąty nawet bardzo zadowolony.
Co jest atrakcyjne w tym zawodzie? Nauczyciele biorący udział w ankiecie wskazali na: satysfakcję z pracy z dziećmi i młodzieżą oraz urlop przysługujący nauczycielom podczas wakacji i ferii. Te dwa czynniki są dla nauczycieli zdecydowanie ważniejsze, niż choćby możliwość podnoszenia kwalifikacji i awansu.
Ile pracuje nauczyciel?
Tygodniowy czas pracy nauczyciela zatrudnionego na pełny etat nie może przekroczyć 40 godzin, w tym liczba obowiązkowych godzin dydaktycznych w tygodniu, tzw. pensum, to obecnie 19 godzin. Z ankiety wynika jednak, że większość nauczycieli pracuje więcej – 31% badanych do 22 godzin zajęć dydaktycznych tygodniowo, a co dziesiąty pytany przeznacza na te zajęcia więcej niż 30 godzin. Do tego dodać należy przygotowanie do zajęć, czy sprawdzenie prac uczniów, na które prawie połowa (45%) nauczycieli poświęca do 9 godzin w tygodniu. 11% rekordzistów na dodatkową pracę przeznacza ponad 20 godzin. Mimo panującej powszechnie opinii, że nauczycielom łatwo dorobić, tylko jedna trzecia pytanych przyznała, że udziela korepetycji.
Czy warto więc być nauczycielem?
Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione powyżej negatywne czynniki pracy w edukacji, nie dziwi fakt, że ponad połowa (52%) ankietowanych rozważa rezygnację z zawodu i szuka spełnienia zawodowego w innej profesji. Tyle samo zapytanych nauczycieli i osób będących nauczycielami z zawodu, ale obecnie nie pracujących, uważa, że w dzisiejszych czasach nie warto być nauczycielem.
Wśród innych problemów rodzimej edukacji, nauczyciele wskazują także na „skostnienie” szkoły, brak poparcia kolegów dla nowoczesnych metod nauczania oraz coraz niższy szacunek społeczny.
„Denerwuje mnie brak szacunku dla tego ciężkiego zawodu, bo prawda jest taka, że chcąc być dobrym pedagogiem nieustannie trzeba się uczyć, a praca ta jest bardzo stresująca – napisał jeden z uczestników ankiety. Inny dodaje: „nauczyciel dziś to społecznie nikt, od którego można wszystkiego wymagać, nie dając mu nic w zamian“.
Mimo wielu codziennych trudności, z którymi przychodzi im się zmagać, 60% przebadanych nauczycieli jest jednak zadowolonych ze swojej pracy – a co dziesiąty nawet bardzo zadowolony.
Co jest atrakcyjne w tym zawodzie? Nauczyciele biorący udział w ankiecie wskazali na: satysfakcję z pracy z dziećmi i młodzieżą oraz urlop przysługujący nauczycielom podczas wakacji i ferii. Te dwa czynniki są dla nauczycieli zdecydowanie ważniejsze, niż choćby możliwość podnoszenia kwalifikacji i awansu.
Ile pracuje nauczyciel?
Tygodniowy czas pracy nauczyciela zatrudnionego na pełny etat nie może przekroczyć 40 godzin, w tym liczba obowiązkowych godzin dydaktycznych w tygodniu, tzw. pensum, to obecnie 19 godzin. Z ankiety wynika jednak, że większość nauczycieli pracuje więcej – 31% badanych do 22 godzin zajęć dydaktycznych tygodniowo, a co dziesiąty pytany przeznacza na te zajęcia więcej niż 30 godzin. Do tego dodać należy przygotowanie do zajęć, czy sprawdzenie prac uczniów, na które prawie połowa (45%) nauczycieli poświęca do 9 godzin w tygodniu. 11% rekordzistów na dodatkową pracę przeznacza ponad 20 godzin. Mimo panującej powszechnie opinii, że nauczycielom łatwo dorobić, tylko jedna trzecia pytanych przyznała, że udziela korepetycji.
Czy warto więc być nauczycielem?
Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione powyżej negatywne czynniki pracy w edukacji, nie dziwi fakt, że ponad połowa (52%) ankietowanych rozważa rezygnację z zawodu i szuka spełnienia zawodowego w innej profesji. Tyle samo zapytanych nauczycieli i osób będących nauczycielami z zawodu, ale obecnie nie pracujących, uważa, że w dzisiejszych czasach nie warto być nauczycielem.
Przeczytaj również na ten temat w Edunews.pl: Misja: nauczyciel
(Źródło: Pracuj.pl)