Ostatnie badania wykazują, że na rozwój chłopców większy wpływ ma życie rodzinne niż w przypadku dziewcząt. Problemy w szkole, a w szczególności zawieszenie w zajęciach szkolnych, może stać się później bezpośrednią przyczyną trudności z podjęciem lub zakończeniem studiów wyższych. Ostatnie badania przeprowadzone przez Mariannę Bertrand, profesora ekonomii na Uniwersytecie Chicago Booth School of Business, szukają znaczenia wpływów społecznych lub środowiskowych na rozwój niepoznawczy uczniów i dowodzą, że braki te odgrywają istotną rolę w wynikach nauczania uzyskiwanych w przyszłości.
Młodzi a media społecznościowe
Nastolatki to grupa powszechnie korzystająca z mediów społecznościowych. Według amerykańskich badaczy już 80% użytkowników sieci w wieku 12-17 lat ma swoje profile na takich stronach. „Bycie online” stało się synonimem obecności na portalach społecznościowych, zaś relacje tam budowane zastępują nieraz tradycyjne przyjaźnie, jakie zwykle kształtowały się w świecie rzeczywistym.
Jakie przedmioty lubią licealiści?
Najbardziej lubianym przedmiotem ścisłym polskich licealistów jest matematyka (wskazało ją 31,5% respondentów), następnie biologia (29,5%), chemia (25%) i fizyka (17,9%). Listę ulubionych przedmiotów licealistów otwierają języki obce oraz język polski (odpowiednio 42,5 i 32%). Licealiści cenią matematykę jako przedmiot rozwijający intelekt i zdolność logicznego myślenia. Biologia jest lubiana ze względu na walory poznawcze wynikające z jej empirycznego charakteru, natomiast chemia i fizyka - ze względu na realizowane doświadczenia.
Kształcenie zawodowe dla Warszawy
Oferta szkolnictwa w Warszawie powinna zwiększyć się w obszarach kształcenia: techników i średniego personelu technicznego do obsługi nieruchomości i firm, budownictwa, transportu i ochrony zdrowia - wynika z badań nad potrzebami warszawskiego rynku pracy. Badanie prowadzono m.in. wśród gimnazjalistów, uczniów ostatnich klas szkół zawodowych oraz wśród pracodawców.
Szkoła schematów wygrywa ze szkołą kreatywności
Zrealizowane przez CKE w maju Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów sprawdzało, jakie efekty w zakresie umiejętności matematycznych oraz językowych przynosi trzyletnie nauczanie początkowe w szkole podstawowej. Niestety, okazuje się, że kreatywność, której pełno w idących do szkoły pierwszakach, z każdą kolejną klasą znika - trzecioklasiści myślą już głównie schematami.
Co uczniowie chcieliby zmienić w szkole?
W debacie o edukacji często pomijamy głos samych uczniów, którzy z pewnością wiedzą, czego oczekują po współczesnej szkole. Ponieważ nie ma podobnych badań w Polsce, warto posłuchać, co na ten temat mają do powiedzenia ich amerykańscy rówieśnicy. Portal eSchoolNews zadał pytanie swoim czytelnikom: co uczniowie najbardziej chcieliby zmienić w swojej szkole?
Kluczowe cechy nauczania w oparciu o kompetencje
Uczenie się i nauczanie w oparciu o kompetencje nie mogą się odbywać w ramach tradycyjnych sytuacji dydaktycznych – przekonują organizatorzy projektu Aqueduct. Podejście to wywodzi się z przekonania, że ludzie uczą się poprzez doświadczanie i odkrywanie, co bezpośrednio determinuje sposób nauczania.